کد خبر: ۲۵۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 18
رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت خبر داد
رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درباره فرآیندهای سامانه حواله الکترونیکی که قرار است اطلاعات بیماران خاص در آن ثبت شود، توضیح داد.

شفاآنلاین>سلامت>رئیس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، درباره فرآیندهای سامانه حواله الکترونیکی که قرار است اطلاعات بیماران خاص در آن ثبت شود، توضیح داد.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر مهدی شادنوش ، گفت: همانطور که از سال گذشته گفته شده بود، در حال ثبت اطلاعات بیماران خاص با دقت بالا هستیم و در همین راستا سامانه‌ای با عنوان "حواله الکترونیکی" طراحی شد تا ضمن ثبت مجدد مشخصات بیماران خاص، نحوه دریافت دارو و امکانات از سوی این بیماران با سهولت بیشتری بوده و حمایت‌های مالی نیز از این بیماران انجام ‌شود تا بتوانیم برای توزیع دارو و سایر نیازهای آنها ساماندهی مناسب‌تری را داشته باشیم.

وی افزود: این سامانه در سال گذشته طراحی شد و به صورت پایلوت در چند استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. از چندی پیش هم به صورت سراسری در کل کشور در حال ثبت اطلاعات بیماران ام‌اس و بیماران پیوندی است. بر این اساس به دقت می‌دانیم هر بیمار در کجا زندگی می‌کند و میزان بیماری‌اش چقدر است و همچنین به چه داروها و امکانات و تجهیزاتی نیاز دارد.

شادنوش با بیان اینکه درصد بسیار بالایی از بیماران ام‌اس و بیماران پیوندی در سامانه ثبت شده‌اند، گفت: امیدوارم بیماری باقی نمانده باشد که اطلاعاتش ثبت نشده باشد. اگر چنین بیمارانی در حوزه بیماران ام‌اس یا پیوندی هستند، طی چند روز آینده و تا قبل از اول خرداد، حتما به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و کارشناسان بیماران خاص آن معاونت مراجعه کنند تا اطلاعات‌شان در سامانه ثبت شود و بتوانیم با امکانات بیشتری در خدمت‌شان باشیم و حمایت‌هایی را که برای این بیماران در نظر گرفته شده است، استمرار بخشیم. باید توجه کرد که قرار بود از ابتدای خرداد پرونده بیماران ام اس و پیوندی در این زمینه بسته شود.

رییس مرکز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت، گفت: این سامانه با پشتیبانی که از سوی سازمان ثبت احوال و سازمان نظام پزشکی اتفاق می‌افتد، سامانه‌ای بروز و برخط است و ما به صورت روزانه می‌توانیم از حال بیماران‌مان اطلاع داشته باشیم.

شادنوش درباره فرآیند این سامانه، گفت: با این سامانه رفت و آمد بیماران به معاونت‌های درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی فقط یکبار و در ابتدای ثبت بیماری‌شان انجام می‌شود؛ به‌طوری که بیماران به معاونت درمان دانشگاه مراجعه می‌کنند، پرونده تشکیل می‌دهند،‌ اما برای بروز کردن پرونده یا دریافت امکانات بعدی و یا تغییر دارو و... نیازی به مراجعه به معاونت درمان ندارند. از طرفی دریافت داروهایشان در یک داروخانه مشخص که به خودشان اختصاص دارد، خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر از طریق سامانه می‌توانند در صورت تمایل در برخی داروها و امکانات برنامه‌ریزی شده، گزینه‌ای را انتخاب کنند که این دارو و امکانات درب منزل به آنها تحویل داده شود. این اقدام برای شرایط سخت مانند شرایط کرونا و یا زمانی که فرد بیمار مشکلات خاصی دارد و نمی‌تواند به داروخانه تعیین شده مراجعه کند، بسیار کارآمد است؛ به طوری که بیمار می‌تواند انتخاب کند تا ما تسهیلاتی را ایجاد کنیم تا دارو درب منزل به بیمار تحویل داده شود. البته این کار فقط در برخی داروها و برای برخی بیماری‌ها قابل انجام است.

شادنوش تاکید کرد: این اقدامات در حال حاضر در حال انجام است و از ابتدای خرداد ماه که پرونده بیماران ام اس و پیوندی را ببندیم، چند بیماری دیگر را هم به سامانه اضافه خواهیم کرد. امید داریم در انتهای این پروژه اطلاعات و آمار دقیقی از بیماران خاص داشته باشیم که در این صورت در توزیع اعتبارات، امکانات و تسهیلاتی که می‌خواهیم برای این بیماران ایجاد کنیم، بهتر اقدام می‌شود.


ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: