کد خبر: ۲۵۷۷۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۶ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 18
وزیر اقتصاد هند اعلام کرد که این کشور سطح مالکیت خارجی را در بخش تولید دفاعی اصلاح خواهد کرد
شفاآنلاین>سلامت>نیرمالا سیتارامان وزیر اقتصاد هند در یک هفته جاری پس از اعلام بسته مالی ۲۶۶ میلیارد دلاری توسط نارندرا مودی نخست وزیر این کشور، سه تمهید اقتصادی با هدف کمک به خروج هند از رکود اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا اعلام کرده است که مهمترین آنها خصوصی سازی بیشتر است.

به گزارش شفاآنلاین، وزیر اقتصاد هند روز گذشته از اصلاحات پایه‌ای در بخش‌های راهبردی این کشور از جمله زغال سنگ، تولید دفاعی و فضا و همچنین تصمیم دولت برای واگذاری آن‌ها به بخش خصوصی خبر داد. 

تولید دفاعی

وزیر اقتصاد هند اعلام کرد که این کشور سطح مالکیت خارجی را در بخش تولید دفاعی اصلاح خواهد کرد. وی افزود، این اقدام با هدف کاهش وابستگی هند به واردات نظامی انجام می‌شود. 

بر اساس طرح دولت هند، شرکت‌های خارجی خواهند توانست ۷۴ درصد سهام شرکت‌های دفاعی و نظامی هند را به دست آورند. پیش از سقف مالکیت سهام برای شرکت‌های خارجی ۴۹ درصد در نظر گرفته شده بود. 

سیتارامان گفت: افزایش سرمایه گذاری خارجی به کاهش چشمگیر هزینه واردات نظامی هند کمک خواهد کرد و به خودکفایی هند در این بخش منجر خواهد شد. 

اتول پاندی، یک تحلیلگر سیاسی و نظامی هند گفت: این اقدام به شرکت‌های خارجی که قصد مشارکت در پروژه‌های نظامی هند دارند، کمک بسیاری خواهد کرد. شرکت‌های خارجی مانند بوئینگ، داسالت فرانسه، لاکهید مارتین و غیره که هم اکنون دارای پروژه در هند هستند می‌توانند سرمایه گذاری خود را گسترش دهند. 

به دلیل شیوع ویروس کرونا، دولت هند با کمبود شدید بودجه و درآمد مواجه شده است. سیاست گذاران هندی از دولت این کشور خواسته‌اند تا هزینه‌های خود از جمله در بخش دفاعی را کاهش دهد. 

نیرمالا سیتارامان وزیر اقتصاد هند در ماه فوریه از اختصاص یک بودجه ۶۲.۱ میلیارد دلاری به بخش دفاعی در سال مالی ۲۰۲۰-۲۱ خبر داد. 

بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، هند بزرگ‌ترین وارد کننده تجهیزات نظامی در جهان بوده است و ۱۲ درصد از کل واردات نظامی در جهان متعلق به این کشور بوده است. در این دوره، روسیه، آمریکا و رژیم صهیونیستی سه کشور بزرگ صادر کننده تجهیزات نظامی به هند بوده‌اند. 

دولت هند از سال ۲۰۱۵ تاکنون به دنبال کاهش واردات دفاعی و تولید این تجهیزات در داخل بوده است اما داده‌های دولتی نشان می‌دهند که در سال گذشته این کشور توانسته است تنها ۲ میلیون دلار در بخش دفاعی سرمایه گذاری خارجی جذب کند. 

خصوصی‌سازی بخش فضا 

وزیر اقتصاد هند گفت خصوصی‌سازی بخش فضا برای ادامه پروژه‌های فضایی هند ضروری است و دولت هند یک فضای مناسب برای ورود شرکت‌های خصوصی به این بخش فراهم خواهد کرد. 

وزیر اقتصاد هند همچنین اعلام کرد که بخش خصوصی برای بهبود توانایی‌های خود خواهند توانست از ظرفیت‌ها و تجارب سازمان تحقیقات فضایی هند (ایسرو) استفاده کنند. 

بخش خصوصی اکنون در پروژه‌های آینده فضایی هند شرکت خواهند کرد. 

بخش زغال سنگ 

از جمله اقدامات دیگر دولت هند برای کاهش هزینه‌های خود، تصمیم برای واگذاری بخش زغال سنگ به شرکت‌های خصوصی است. 
این بخش پیش از این به صورت انحصاری در اختیار شرکت‌های دولتی هند بود. 

وزیر اقتصاد هند در این خصوص توضیح داد که اکنون شرکت‌های خصوصی خواهند توانست در اکتشاف معادن زغال سنگ شرکت کنند و در درآمدهای این پروژه‌ها سهیم باشند. 

وی افزود: هند دارای سومین معادن بزرگ زغال سنگ در جهان است، اما این کشور از خارج زغال سنگ وارد می‌کند. هزینه واردات در این بخش باید کاهش یابد. 

بانک جهانی ماه گذشته رشد اقتصادی هند برای سال مالی جاری را بین ۱.۵ تا ۲.۸درصد پیشبینی کرد. این کمترین رشد اقتصادی هند از زمان آزادسازی اقتصادی این کشور در سال ۱۹۹۱ است. 

بر اساس گزارش این بانک، رشد اقتصادی هند تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. پیش از شیوع این ویروس اقتصاد هند با رکود مواجه شده بود. 

دولت هند برای مقابله با ویروس کرونا یک قرنطینه سراسری در این کشور اعلام کرده است. این قرنطینه سبب شده است تا کارخانه‌ها، مراکز صنعتی و تجاری فعالیت خود را متوقف کنند و حرکت قطارها، پروازها و خودروها در این کشور لغو شوند. رسانه‌های هند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: