کد خبر: ۲۵۷۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 17
قرار است نشست مجمع جهاني بهداشت روز ۱۸ ماه مي‌ (۲۹ ارديبهشت) برگزار و طرحي پيشنهادي درمورد تحقيقات مستقل از منشا ويروس کرونا که چين مخالف آن است، در اين مجمع به بحث و تبادل نظر گذاشته شود
شفاآنلاین>سلامت>چين ميزباني يک کنفرانس تلفني با متحدان اين کشور در اقيانوس آرام براي بررسي بحران کرونا و مخالفت با سياسي‌کردن بيماري همه‌گير کوويد – ۱۹ را برعهده داشت و کشورهاي شرکت کننده دراين کنفرانس حمايت خود را از پکن در آستانه برگزاري مجمع جهاني بهداشت اعلام کردند.

به گزارش شفاآنلاین، ژانگ ژگوآنگ معاون وزير امور خارجه چين در آستانه مجمع جهاني بهداشت و پس از کنفرانس تلفني با ۹ کشور واقع در حاشيه درياي کارائيب، با متحدان چين در اقيانوس آرام تشکيل جلسه داد. 

قرار است نشست مجمع جهاني بهداشت روز ۱۸ ماه مي‌ (۲۹ ارديبهشت) برگزار و طرحي پيشنهادي درمورد تحقيقات مستقل از منشا ويروس کرونا که چين مخالف آن است، در اين مجمع به بحث و تبادل نظر گذاشته شود. 

چين از طرح پيشنهادي استراليا براي تحقيقات مستقل درمورد منشا شيوع کرونا خشمگين شده و آمريکا را به ترغيب کشورهاي ديگر براي حمايت از مشارکت تايوان به عنوان عضو ناظر در مجمع جهاني بهداشت متهم کرده است. 

به موجب مقررات سازمان جهاني بهداشت، تايپه نمي‌تواند در نشست‌هاي اين سازمان شرکت کند، زيرا طرفي تلقي مي‌شود که پکن نمايندگي‌اشرا برعهده دارد. 

براساس اين گزارش،  «پاتريک پروآيتو» وزير امور خارجه پاپوآ گينه نو رياست مشترک نشست متحدان چين در اقيانوس آرام را برعهده داشت که در جريان آن ۱۰ کشور شرکت کننده در مورد نحوه پاسخگويي به بيماري کوويد – ۱۹ مذاکره کردند. 

در اين نشست، طرح پيشنهادي چين براي اختصاص کمک‌هاي مالي و تجهيزات پزشکي براي مقابله با کوويد – ۱۹ مورد بحث قرار گرفت و مقام‌هاي وزارت امور خارجه کشورهاي فيجي، ساموآ، پاپوآ گينه نو، وانواتو، ايالت فدرال ميکرونزي، جزاير کوک، تونگا، کشور جزيره‌اي نيووي، جزاير سليمان و کيريباتي حضور داشتند. 

۱۵ متحد ديپلماتيک تايوان در جزاير اقيانوس آرام و درياي کارائيب قرار دارند. سال گذشته، جزاير سليمان و کيريباتي از پکن اعلام حمايت کردند. 

بيانيه‌اي که از طرف سفارت‌هاي چين در چند کشور اقيانوس آرام و کانبرا منتشر شد، حاکي است که شرکت کنندگان در اين کنفرانس تلفني بر مخالفت با سياسي کردن کرونا يا برچسب زدن بر اين ويروس تاکيد کردند. 

اين کشورها در عين حال چين را به خاطر رويکرد شفاف و مسئولانه‌اشدر اتخاذ تمهيدات به موقع و قوي در ارتباط با کرونا و به اشتراک گذاشتن تجارب خود براي مهار اين بحران ستودند. 

براساس بيانيه وزارت امور خارجه چين، کشورهاي منطقه کارائيب نيز متعهد به حمايت از اصل يک چين شدند و وعده دادند از پکن در زمينه منافع اصلي‌اشحمايت کنند. 

واشنگتن، پکن را به مخفي کردن واکنش اوليه‌اشبه شيوع ويروس کرونا متهم کرده است. 

استراليا که بزرگترين کشور اهداکننده کمک به جزاير اقيانوس آرام است، از بابت افزايش نفوذ چين در اين منطقه نگران است و کمک‌هاي کرونايي‌اشرا در هفته گذشته افزايش داده است. 

استراليا به سازمان جهاني بهداشت براي تامين ۱۵۰ هزار آزمايش کروناي اقيانوس آرام کمک کرده و کيت‌هاي آزمايشي و پرسنل نظامي را از طريق هوايي به پاپوآ گينه نو انتقال داده است. کانبرا همچنين ۸ ميليون دلار به فيجي براي مهار بحران کرونا کمک مالي کرده است. 

تايوان نيز براي متحدانش در اقيانوس آرام کمک‌هاي کرونايي فرستاده و ۱۴ متحد از ۱۵ متحد تايوان نيز پيشنهاداتي به سازمان جهاني بهداشت ارائه داده‌اند تا اجازه ورود تايوان به مجمع جهاني بهداشت صادر شود. اما وزارت امور خارجه چين اعلام کرد کشورهايي که از مشارکت تايوان در مجمع جهاني بهداشت حمايت مي‌کنند، درصدد مختل کردن فعاليت اين مجمع هستند و همکاري جهاني براي مقابله با کرونا را تضعيف مي‌کنند. 

چين مي‌گويد مشارکت پکن در مجمع جهاني بهداشت بايد با اجازه پکن انجام شود. چين از سال ۲۰۱۷ با اين مساله مخالفت کرده است.رويترز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: