کد خبر: ۲۵۷۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 17
یک روانشناس بالینی معتقد است، حمایت‌های اقتصادی از شهروندان در کاهش اضطراب و تنش و آسیب‌های روانشناختی در دوران پساکرونا بسیار اثربخش خواهد بود.

شفاآنلاین>اجتماعی>دکتر مهدیه رحمانیان  در خصوص سلامت روان شهروندان در جهان پساکرونا اظهار داشت: در جامعه پساکرونا شهروندان در سه گروه اساسی طبقه‌بندی می‌شوند؛ نخست مبتلایان و بهبودیافتگان کرونا که به سبب ابتلاء به بیماری و رعایت برخی از اصول بهداشتی همچون قرنطینه خانگی برخی از احساسات و عواطف منفی را تجربه کرده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین:رحمانیان افزود: وحشت از مرگ، بازگشت به گذشته، قرارگیری در یک موقعیت غیرقابل کنترل، ترس از طردشدگی، اضطراب و تنش، عدم تنظیم هیجان، حملات پانیک، توهم، هذیان و سوء‌ظن نسبت به اقوام و نزدیکان از جمله هیجانات منفی این گروه محسوب می‌شود.

رحمانیان ادامه داد: تحمیل هزینه‌های اقتصادی برای معالجه و درمان نیز بر فشارهای روانی می‌افزاید و این امر در دوران پساکرونا شاید با برخی از آسیب‌های روانشناختی نظیر افسردگی همراه باشد.

به گفته این مشاور در برخی از جوامع ابتلاء به کرونا به جهت ابهام دررابطه با مرگ با افزایش خودکشی به عنوان یک مرگ کنترل‌شده نیز همراه بوده است.

رحمانیان تصریح کرد: گروه دوم (بازماندگان قربانیان کرونا) که واکنش سوگ و مراحل انکار، خشونت و پرخاشگری و پذیرش را تجربه می‌کنند، در دوران پساکرونا به دلیل عدم همراهی و همدردی نزدیکان گاه با احساس انزوا و تنهایی روبه‌رو هستند.

وی افزود: عدم برگزاری مراسم ختم هم برای قربانیان کرونا گاه سبب احساس گناه برای آدمی و عدم ادای دین به وی می‌شود.

رحمانیان خاطرنشان کرد: گروه سوم نیز که در دوران شیوع کرونا ویروس با ترس و وحشت ناشی از ابتلاء به بیماری زندگی می‌کنند، در دوران پساکرونا با وسواس فکری و عملی، اضطراب، تضعیف سیستم بدنی و سرماخوردگی و خودبیماری انگاری روبه‌رو می‌شوند.

به گفته این استاد دانشگاه، استفاده بیش از اندازه (افراطی) از مواد شوینده و عفونی‌کننده‌ها نیز گاه سبب بیماری‌های پوستی و تنفسی شده است.

عدم تخلیه هیجانات کودکان در دوران پساکرونا می‌تواند با بیش‌فعالی همراه شود

وی در ادامه با اشاره به افزایش خشونت و پرخاشگری به سبب رعایت برخی از اصول بهداشتی همانند قرنطینه خانگی اظهار داشت: تغییر سبک زندگی، افزایش فشارهای اقتصادی، قرنطینه خانگی و گذران مدت زمانی طولانی در کنار یکدیگر و شکست حریم خصوصی نیز در دوران پساکرونا می‌تواند سبب بروز هیجانات منفی، افزایش ناسازگاری‌ها و اختلافات خانوادگی و گاه طلاق باشد.


رحمانیان همچنین یادآور شد: کاهش بازی‌های کودکانه در فضای باز، تغییر و تحول در سبک زندگی آموزشی کودکان و نوجوانان، عدم تخلیه هیجانات به دلیل تعطیلی مدارس و قطع ارتباطات با دوستان و همسالان نیز در دوران شیوع کرونا می‌تواند با اضطراب و بیش فعالی کودکان در دوران پساکرونا همراه شود.

وی افزود: به منظور کاهش آسیب‌های روانی باید خدمات روانشناختی افزایش و رایگان در اختیار شهروندان قرار گیرد؛ در خصوص سازگاری با سبک زندگی جدید و ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی آموزش داده شود و برای کاهش اختلافات خانوادگی تفاوت‌های فردی زن و مرد مورد توجه قرار گیرد.

به گفته این روانشناس بالینی، حمایت‌های اقتصادی دولت نیز از شهروندان در کاهش اضطراب و اختلالات روانشناختی در دوران پساکرونا اثرگذار خواهد بود.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: