کد خبر: ۲۵۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۶ - ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 12
در حالي که در ايالات متحده، اروپا و چين روند ساخت واکسن در حال انجام است، امکان دارد مسير پيش رو براي دستيابي به واکسن ماه‌ها به طول انجامد
شفاآنلاین>سلامت>با انتشار خبر ماموريت تازه سازمان جهاني بهداشت در مورد يافتن منشا ويروس کرونا و چگونگي گسترش آن، اين سازمان بر اهميت رمزگشايي منشا ويروس در توقف کوويد-۱۹ و نجات انسان تاکيد کرده است.

 به گزارش شفاآنلاین،در نوشتاري با مضمون آنچه ما درباره منشا کرونا نمي‌دانيم، ممکن است ما را بکشد افزود: سازمان جهاني بهداشت در پي يک ماموريت تازه در چين براي يافتن سرمنشا ويروس کروناست. در اين راستا تيمي از بهترين ويروس شناسان در تلاش براي پرده برداشتن از اين راز هستند که چگونه يک ويروس کرونا از حيات‌وحش روستاهاي چين به مراکز مهم جمعيتي راه پيدا کرد؟ و چه زنجيره‌اي از جهش‌هاي ژنتيکي سبب ايجاد يک عامل بيماري زا (پاتوژن) شده که تا اين‌اندازه مسري بوده است؟ 

رمزگشايي از چگونگي ايجاد ويروس کرونا که به سراسر جهان راه پيدا کرده، گامي اساسي در جهت توقف يک بيماري همه‌گير خواهد بود که تاکنون منجر به مرگ بيش از ۲۸۳ هزار نفر شده است و مي‌تواند بدترين رکود اقتصادي را رقم بزند. 

در ادامه اين مطلب آمده است: در حالي که در ايالات متحده، اروپا و چين روند ساخت واکسن در حال انجام است، امکان دارد مسير پيش رو براي دستيابي به واکسن ماه‌ها به طول انجامد.

در عين حال، بايد در نظر داشته باشيم که امکان شيوع مرگبار ثانويه اين ويروس در مناطقي که اکنون گسترش کرونا کم شده، هنوز وجود دارد. حتي بيم آن وجود دارد کوويد-۱۹ بار ديگر در چين همان جايي که نخستين بار اين بيماري گزارش شد، گسترش يابد. 

هفته گذشته، سازمان جهاني بهداشت از پکن خواست تا مأموريتي تازه براي محققان اپيدميولوژيک فراهم کند.

شي جين پينگ رييس جمهوري چين که شخصا بر شيوه واکنش اين‌ کشور و تحقيق درباره چگونگي شروع اين بيماري نظارت دارد، بايد چنين ماموريتي را تائيد کند.

از طرفي، با افزايش شمار مرگ‌ومير ناشي از کرونا در جهان و افزايش نرخ بيکاري و سقوط اقتصادي، فشار بر پکن براي همکاري در اين خصوص بالا رفته است. 

نزديک به ۶ ماه از آغاز اين بحران جهاني مي‌گذرد و هنوز شکاف‌هاي سترگي در دانش بشر براي شناخت اين ويروس وجود دارد.

در اين ميان پرسش‌هاي بي‌پاسخ نيز مانع مهار انسان در گسترش کوويد-۱۹ شده، ضمن آنکه لفاظي ميان پکن و واشنگتن بر سر منشا اين ويروس بالا گرفته است. 

نزديک به ۷۰ درصد از بيماري‌هاي عفوني در حال ظهور در انسان، بين انسان و حيوان مشترک‌اند و يا از حيوانات به انسان منتقل مي‌شوند.

ترتيب توالي ژنوم ويروس جديد کرونا نيز نشان‌دهنده ارتباط با دو ويروس کشنده ديگر است که از خفاش‌ها منتقل شده‌اند. 

 «بيماري سارس» يا سندرم حاد تنفسي که در سال ۲۰۰۲ در چين آغاز شد و سندرم تنفسي خاورميانه يا «مرس» که يک دهه بعد از طريق يک منبع حيواني ثانويه به اسنان‌ها سرايت کرد، از اين نمونه هستند.

در مورد ويروس سارس، متخصصان به نوعي گربه از پستانداران کوچک مشکوک بودند. در خصوص بيماري مرس نيز اعتقاد بر اين بود که از شتر به انسان منتقل شده است. 

اکنون فرض بر اين است که ويروس جديد کرونا نيز مسيري مشابه را گذرانده است، اما به گفته «پيتر بن امبارک» کارشناس ايمني غذا و بيماري‌هاي حيوانات سازمان جهاني بهداشت، محققان بر اين باورند که در مسير انتقال ويروس کرونا به انسان يک حيوان ميزبان ديگر نيز نقش داشته و اين را مي‌توان حلقه مفقوده ميان مبدا ويروس و زمان آغاز گسترش آن رد ميان انسان‌ها دانست.

حيوانات خانگي

يک احتمال نگران‌کننده اين است که يک منبع حيواني ناشناخته همچنان در حال گسترش کوويد-۱۹ است.

محققان سازمان جهاني بهداشت روز جمعه گزارش دادند که گربه‌هاي خانگي مي‌توانند ويروس کرونا را به ۳۷ گونه ديگر خانواده گربه‌سانان منتقل کنند، اگرچه هنوز هيچ مدرکي براي اثبات انتقال ويروس از گربه‌ها به انسان در دست نيست. 

در اين ميان، دولت ترامپ پکن را متهم به سرپوش گذاشتن در مورد شدت کوويد-۱۹ در چين مي‌کند. هرچند اين ادعاها بدون ارائه شواهد بيان شده؛ ادعاهايي که براساس آن وانشگتن معتقد است ويروس کرونا از يک آزمايشگاه ويروس‌شناسي در ووهان نشت پيدا کرده؛ شهري در مرکز چين که نخستين‌بار بيماري کوويد-۱۹ گزارش شد.

از سوي ديگر، يک مقام چيني نيز در توئيتي، ارتش آمريکا را به توليد اين پاتوژن در کشور خود متهم کرد. 

اما دانشمنداني که ژنتيک ويروس را مورد مطالعه قرار داده‌اند، معتقدند منشأ اين ويروس طبيعي است نه آزمايشگاهي.

به گفته «استنلي پرلمن» استاد ميکروبيولوژي و ايمونولوژي دانشگاه آيووا که از آزمايشگاه تحقيقاتي ووهان بازديد کرده و مرتبه علمي آن را بسيار بالا مي‌داند، آزادسازي تصادفي ويروس از يک آزمايشگاه تحقيقاتي در ووهان را در تئوري امکان.پذير، اما در عمل بسيار ناممکن مي‌داند.

شايد يکي از دلايل شهرت اين آزمايشگاه «شي جانگلي» معاون ۵۶ ساله موسسه ويروس‌شناسي ووهان است.

وي در سال ۲۰۰۴، در غارهاي نزديک شهر کونمينگ، شهري در استان جنوبي يونان چين، يک مخزن طبيعي از ويروس کرونا را پيدا کرد.

جانگلي در همان سال مقاله‌اي را در نشريه نيچر- به چاپ رساند که نشان مي‌داد توالي ژنومي پاتوژن ويروس جديد کرونا ۹۶ درصد مشابه با ويروس‌هاي کرونايي است که در غارهاي کونمينگ يافت شد. 

شي به تازگي در مصاحبه با نشريه ساينس آمريکا گفت: مروري بر خصوصيات ژنتيکي ويروس‌هايي که در آزمايشگاه با آن‌ها کار کرده است، با ويروس کرونايي که در ميان انسان‌ها منتشر شده، شباهتي ندارد. 

اما اين موضوع به دانشمندان در منشا و چگونگي جهش اين ويروس کمکي نکرد. بازارهاي فروش حيوانات زنده، مانند بازارچه ووهان که بسياري از نخستين موارد ابتلا به کرونا در آن رديابي شده، پيش از اين نيز در گسترش بيماري نقش داشته‌اند. با اين حال کارشناسان مطمئن نيستند که آيا شيوع اين بيماري از بازار آغاز شده يا خير.

«پيتر دزاک» يک بوم شناس متخصص در شاخه بيماري‌هاي عفوني احتمال مي‌دهد که کوويد-۱۹ حتي پيش از دسامبر (اوايل ديماه ۹۸) - که نخستين مورد بيماري گزارش شده- خارج از ووهان آغاز شده باشد.

وي تخمين مي‌زند هر ساله يک تا هفت ميليون نفر در جنوب چين و آسياي جنوب شرقي ممکن است به ويروس‌هاي با سرمنشا خفاش‌ها مبتلا شوند و بسياري از اين ويروس‌ها پيش از ورود به مراکز عمده جمعيتي به راحتي بين مردم آشکار نمي‌شوند. 

وي افزود: گسترش کوويد-۱۹ ممکن است ميان افرادي در جنوب چين و يا آسياي جنوب شرق حتي پيش از ماه نوامبر (آبان) شروع شده است. 
سناريوي ديگر پيش‌بيني مي‌کند که شخصي که در کار تجارت حيوانات بوده، حيوانات آلوده را وارد بازار ووهان کرده باشد.

سوال مهم ديگر اين است که آيا ويروس به طور مستقيم از خفاش‌ها يا از طريق منبع ثانويه به انسان منتقل شده است. اگر گزينه دوم درست باشد، دام‌ها يا حيوانات وحشي ممکن است هنوز در حال انتشار عفونت باشند. پنگولين که نوعي جانور پستاندار مورچه‌خوار است امکان دارد ميزبان دوم اين بيماري باشد.

بي‌ترديد درک همه اين سناريوها، مستلزم تحقيقات علمي بسيار است. ويروس‌ها بطور مداوم در حال جهش هستند و از اين رو با رديابي نسخه‌هاي ژنتيکي مشابه، متخصصان مي‌توانند شيوه گسترش بيماري‌هاي همه گير را شناسايي کنند.

دزاک در بخش ديگري از سخنان خود تاکيد کرد با شمارش ميزان جهش‌هاي ويروس مي‌توان سرمنشا اصلي ويروس را شناسايي کرد. 

بنابراين رديابي منشا ويروس با همکاري دولت چين و دسترسي آزادانه به بازار ووهان، فروشندگان حيوانات، داده‌هاي بيماران و جمعيت حيوانات مي‌تواند نقش موثري در اين مسير داشته باشد و به همان‌اندازه محرمانه نگهداشتن منشا کرونا هزينه گزافي براي بشر خواهد داشت. 

در واقع درسي که بحران کنوني به ما آموخته اين است که با افزايش جمعيت و دست درازي به حيات‌وحش، خطر شيوع ويروس‌هاي خطرناک از حيوان به انسان همچنان بالاست و در دنيايي اين‌چنين بهم پيوسته، همه‌گيري‌هايي که پيش از اين محدود به يک منطقه بوده، مي‌توانند با سرعتي خيره کننده در سراسر جهان منتقل شوند. 

لذا بدون وجود سيستم‌هاي تحقيق و نظارت در مورد ويروس‌هاي با سرمنشا حيواني و تنظيم مقررات براي بازارهاي سنتي و تجارت حيوانات‌وحشي در جهان، خطرات بيماري‌هاي همه‌گير در آينده بسيار زياد است. 

دزاک همچنين تاکيد کرد: اگر ما کاري نکنيم و به روند ۵۰ سال گذشته ادامه دهيم، در آينده نزديک باز هم شاهد شيوع جهاني ويروس خطرناک ديگري خواهيم بود.  

براس آخرين امار منتشر شده تا به امروز بيش از ۴ ميليون و ۱۸۱ هزار نفر در سراسر جهان به ويروس کرونا مبتلا شده و از اين ميان نزديک به ۲۸۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.بلومبرگ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: