کد خبر: ۲۵۷۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۹ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 07
تحولات چند هفته گذشته، آینده این فرودگاه را که در ۴۸ کیلومتری جنوب لندن قرار دارد در هاله‌ای از ابهام فرو برده است
شفاآنلاین>اجتماعی>با زمین‌گیر شدن بسیاری از خطوط هواپیمایی، محدودیت سفر در دنیا و کاهش ترافیک‌ هوایی در پی شیوع ویروس کرونا، گمانه زنی‌ها درباره ورشکستگی دومین فرودگاه اصلی انگلیس موسوم به گتویک بالا گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین،کمتر از ۲ هفته پیش استورات وینگیت رییس فرودگاه گتویک لندن درباره از سرگیری پروازها از این فرودگاه تا پایان ماه جاری میلادی سخن ‌گفت و افزود: بر اساس آنچه در برخی کشورهای آسیایی درباره کاهش محدودیت‌های قرنطینه شاهد بوده، امیدوار است که ترافیک هوایی فرودگاه ظرف ۲ ماه آینده اوج بگیرد.

تحولات چند هفته گذشته، آینده این فرودگاه را که در ۴۸ کیلومتری جنوب لندن قرار دارد در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.  

شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک که یکی از شرکای تجاری قدیمی فرودگاه گتویک به ‌شمار می‌رود اعلام کرده که قصد دارد با کاهش ناوگان هوایی خود برای تعدیل خسارت‌های مالی ناشی از کرونا، پروازها از این فرودگاه را متوقف کند. این در حالی است که چندی پیش شرکت هواپیمایی بریتیش ایرویز نیز تهدید مشابهی را مطرح کرد.

این ۲ شرکت هواپیمایی سال گذشته بیش از ۴۶ میلیون مسافر را از فرودگاه گتویک به اروپا و آمریکا جابه‌جا کردند.  

«هاو مریمن» رییس کمیته پارلمانی حمل و نقل انگلیس چندی پیش در گفت وگو با شبکه «بی‌بی‌سی» گفت: امیدوارم فرودگاه گتویک از این بحران جان سالم به در برد «اما وضع صنایع هوایی کشور بسیار بغرنج است».

نتیجه تحقیقات انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی نشان می‌دهد که صنایع هوایی انگلیس بیشتر از سایر کشورهای اروپایی در معرض ورشکستگی قرار دارد. در این گزارش پیش بینی شده که شرکت‌های هواپیمایی انگلیس امسال حدود ۱۸ میلیارد پوند زیان خواهند دید.

رییس فروگاه گتویک می‌گوید که به آینده فرودگاه برای عبور از نوسانات بحران کرونا خوش‌بین است. او با این حال اذعان کرد که شیوع این ویروس به صنایع هوایی کشور ضربه سنگینی وارد کرده و شدت آن حس می‌شود.   

کارشناسان معتقدند که فرودگاه گتویک باید راهبرد دراز مدت خود را تغییر داده و برای ادامه حیات روی خطوط هواپیمایی ارزان قیمت سرمایه‌گذاری کند.  

البته شیوع ویروس کرونا تازه‌ترین بحران فرودگاه گتویک در چند سال گذشته به‌شمار می‌رود. ۲ سال پیش پرواز هواپیماهای بدون سرنشین در نزدیکی حریم هوایی این فرودگاه صدها هزار پوند زیان به آن وارد کرد. همچنین ورشکستگی ۲ شرکت هواپیمایی مونارک و توماس کوک در سه سال گذشته ضربه سنگین دیگری را به درآمدهای این فرودگاه تحمیل کرده است.  

گتویک ماه گذشته هشدار داد که برای بازگشت به ترافیک هوایی پیش از بحران شیوع کرونا، به چهار سال زمان نیاز دارد. گزارش‌ها حاکی است که تعداد پروازهای هفته گذشته در این فرودگاه ۹۸ درصد نسبت به مدت مشابه گذشته کاهش یافته است.  

«جان استریکلند» یک کارشناس صنایع هوایی در گفت وگو با نشریه فایننشال تایمز، چشم انداز فعالیت فرودگاه‌ها در سراسر جهان را چالش برانگیز توصیف کرد و گفت که دوره بازگشت به شرایط گذشته، زمان‌بر خواهد بود.  

فرودگاه هیترو لندن به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه انگلیس برای از سرگیری مسافرت‌های هوایی و عبور از شرایط قرنطینه، حس‌گرهای فوق پیشرفته نصب خواهد کرد تا بیماران مبتلا به کرونا را شناسایی کند. جان هلند کای رییس فرودگاه به نمایندگان مجلس گفت حس‌گرها قرار است در پایانه دوم فرودگاه به صورت آزمایشی راه‌اندازی و سپس به سایر پایانه‌ها تعمیم داده شود. او با این حال از دولت خواسته تا درباره رسیدن به راه حل بین‌المللی مشترک و قابل اجرا برای از سرگیری مسافرت‌های هوایی متمرکز شود.

کرونا باعث کاهش ۹۰ درصدی ترافیک هوایی در فرودگاه‌های انگلیس شده و تاکنون چندین شرکت هواپیمایی تصمیم به تعدیل نیروهای خود گرفته‌اند.

ریشی سوناک وزیر دارایی انگلیس اوضاع اقتصادی کشور را بسیار وخیم توصیف کرده و هشدار داده که ممکن است وضع از آنچه هست، دشوارتر شود. ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: