کد خبر: ۲۵۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۳ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 06
ما در آستانه ورشکستگي شرکت‌هاي بزرگ هواپيمايي و دفاتر جهانگردي و هتل‌ها و حمل و نقل گردشگران قرار داريم
شفاآنلاین>سلامت>پيامدهاي منفي شيوع «ويروس کرونا» همه مقصدهاي مهم و پرطرفدار گردشگري در کشورهاي عربي و اسلامي از کشور مغرب گرفته تا استانبول و در اين ميان تونس ، مصر ، لبنان و اردن را تحت تاثير قرار داده است .

به گزارش شفاآنلاین، در همين رابطه صدها پرواز لغو شده و بسياري از مشاغل در ارتباط با گردشگري در کشورهاي عربي و اسلامي تعطيل و بسياري از کارگران بيکار شدند و همچنان فهرست ضرر و زيان‌هاي شيوع ويروس کرونا بر اين صنعت گسترش مي‌يابد.

اردن، ورشکسته شدن صنعت گردشگري  

کارشناسان و دست‌اندرکاران بخش گردشگري در اردن موارد لغو پروازها و هتلها در ماه مارس گذشته را بيش از ۳۰ درصد تخمين زده‌اند. همچنين ارائه درخواست در زمينه برنامه‌هاي گردشگري در اين کشور کاملا متوقف شده است.

کارشناسان ممنوعيت پروازهاي مسافربري و عدم پذيرش گروه‌هاي گردشگر از چين ، کره جنوبي ، ايتاليا و ايران را عامل اين امر قلمداد مي‌کنند.

شبکه الجزيره با تاکيد بر خطر حاصل از لغو رزروهاي در نظر گرفته شده براي آينده خاطرنشان کرد: اين در حالي است که هتل‌ها و اماکن گردشگري اردن از سوي گردشگرها و تورهاي جهانگردي براي تمامي ماه‌هاي سال جاري و سال آينده ميلادي ۲۰۲۱ رزرو شده بود.   

« محمد سميح » رئيس اتحاديه موسسه‌هاي جهانگردي اردن وضعيت گردشگري در اين کشور را ظرف دو ماه گذشته و ماه جاري ميلادي را « فاجعه‌آميز » توصيف کرده و گفت: ما در آستانه ورشکستگي شرکت‌هاي بزرگ هواپيمايي و دفاتر جهانگردي و هتل‌ها و حمل و نقل گردشگران قرار داريم.

سميح افزود: در صورت ادامه يافتن اين وضع ما با بسته شدن دفاتر گردشگري و اخراج کارکنان بخاطر لغو رزروها و کاهش تقاضا براي خريد بسته‌هاي گردشگري مواجه خواهيم شد.

وي ادامه داد: تصميم غيرمنتظره عربستان مبني بر توقف حج عمره نيز بر ضرر و زيان‌هاي ما افزود، به ويژه با توجه به اينکه تقريبا ۷ هزار عمره گزار رواديد عمره با هزينه تقريبا ۱۴۰ هزار دلار دريافت کرده‌اند.

لبنان، به طور همزمان درگير دو بحران

شبکه الجزاير در گزارش آورده است: به گفته کارشناسان و دست‌اندرکاران در لبنان تاکنون آمار دقيقي در مورد پيامدهاي منفي شيوع ويروس کرونا بر بخش گردشگري و شرکت‌هايي هواپيمايي اين کشور در دست نيست، زيرا همزمان با بحران مالي و اقتصادي شديد در لبنان، بيماري «کوويد – ۱۹ » نيز نمايان شد.

در همين رابطه « جان عبود » رئيس اتحاديه دفاتر جهانگردي در لبنان خاطر نشان کرد که بسياري از پروازها از بيروت به خارج از کشور و برعکس لغو شد و شمار پروازها از ۱۳۰ پرواز در روز به تقريبا ۳۰ پرواز و تعداد مسافران روزانه از ۱۳ هزار نفر به ۵ تا ۶ هزار مسافر و درآمد ماهانه شرکت‌هاي گردشگري از تقريبا ۶۰ ميليون دلار قبل از دو بحران مالي و کرونا به ۱۸ ميليون دلار در فوريه گذشته کاهش يافت و بسياري از رزروهاي ثبت شده براي ماه‌هاي ژوئن و ژوئيه آينده ( تابستان) لغو شد و تمامي دفاتر هواپيمايي نيمي از حقوق ماهانه کارکنان را کاهش دادند و شماري از کارکنان خود را نيز اخراج کردند.  

مصر، کاهش شديد گردشگران

به الجزيره، « حسام الشاعر» رئيس دفتر شرکت‌هاي گردشگري مصر گفت که ۷۰ تا ۸۰ درصد رزروهاي جديد به مقصد مصر طي ماه‌هاي اخير در مقايسه با همين مدت در سال گذشته ميلادي به دليل شيوع ويروس کرونا کاهش يافته است، اما رزروهاي کنوني هيچ يک لغو نشده‌اند و هيچ يک از کارکنان صنعت گردشگري در مصر تاکنون از کار برکنار نشده‌اند.  

مغرب، تاثير محدود کرونا بر صنعت گردشگري

آمار دقيقي از ميزان لغو رزروها در نتيجه شيوع ويروس کرونا در کشور مغرب وجود ندارد، اما دست‌اندرکاران بخش جهانگردي و هتل‌داري از به تاخير افتادن آنها سخن به ميان مي‌آورند.

البته رسانه‌هاي گروهي مغرب از لغو بيش از هزاران رزرو ثبت شده براي شهر مراکش به عنوان يکي از مهم‌ترين شهرهاي گردشگري  اين کشور سخن به ميان آورده‌اند.

تونس، ضرر کردن آژانس‌هاي مسافرتي

به گزارش شبکه الجزيره، کارشناسان پيش‌بيني کردند که در اثر بحران بهداشتي ناشي از شيوع ويروس کرونا شمار مسافران خارجي به تونس تا پايان ماه مي جاري ميلادي تقريبا ۴۰ درصد کاهش خواهد يافت.

« معز قاسم » استاد دانشگاه و متخصص در زمينه مسائل گردشگري در گفت وگو با شبکه تلويزيوني الجزيره خاطر نشان کرد: اروپايي‌ها تقريبا ۳۰ درصد گردشگرهاي خارجي در تونس را تشکيل مي‌دهند.

« عمر الرياحي » مدير آژانس‌هاي گردشگري و جهانگردي در تونس نيز در همين رابطه توضيح داد: شيوع ويروس کرونا بر فعاليت اين آژانس‌ها تاثير منفي گذاشته و آنها بسياري از درآمد خود را از دست داده‌اند و بسياري از پروازها از ايتاليا ، اروپا و عربستان به تونس لغو شده است.

البته الرياحي در گفت وگو با الجزيره ابراز داشت: آمار دقيقي از کارکنان اخراج شده در بخش گردشگري تونس وجود ندارد.

از سوي ديگر « بسام الوکيل » رئيس شوراي مشاغل تونس پيش‌بيني کرد که صنعت گردشگري در اين کشور در شش ماه آينده بين ۳۰ تا ۴۰ درصد متحمل ضرر و زيان شود.

ترکيه، ثبات در مناطق گردشگري

برخي از گزارش‌ها از ترکيه حکايت از آن دارد که بخش گردشگري در اين کشور به طور محدود زيان ديده است، اما شمار ديگري از گزارش‌ها نيز تاکيد کرده‌اند که ترکيه جزو کشورهاي انگشت شمار گردشگري است که بخش جهانگردي در آن تا اندازه‌اي از بيماري کرونا در امان مانده است.

زيان‌هاي اين بخش هم اکنون در متوقف ماندن پذيرش و ثبت نام گردشگرهاي چيني منحصر مانده است، زيرا تاکنون سي هزار رزرو در نظر گرفته شده براي آنان در هتل‌ها در مناطق «کاپادوکيا» و «دنيزلي» و «نيف شهير» و «استانبول» لغو شده است.

همچنين پروازهاي مسافربري از هفت فرودگاه ايتاليا به ترکيه از ۱۱۹ پرواز در هفته به ۵۲ پرواز کاهش يافته است.الجزيره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: