کد خبر: ۲۵۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 06
توفیق علمی ما در همه حیطه‌های پزشکی از جمله بیماری‌های نوظهور مانند کرونا کاملا مسجل است. بخش بزرگی از سلحشوری و رشادت سربازان عرصه سلامت امروز برای مردم مشخص است
شفاآنلاین>سلامت>فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: سازمان بهداشت جهانی تاکنون تنها ۱۲ کشور را از نظر علمی و سطح بالای توانایی پژوهشی مجاز دانسته است که کارآزمایی بالینی آنها در عرصه جهانی مورد استناد قرار گیرد که ایران جزو آن ۱۲ کشور است.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر علیرضا زالی در تشریح وضعیت کرونا در تهران، گفت: ما کماکان در یک جنگ بیولوژیک همه‌گیر با ویروس کرونا هستیم؛ ورود ویروس به کشور ما همچون سایر کشورها یک پدیده جهان شمول است. از آنجایی که امواج کرونا می‌تواند از امواج سهمگینی برای هرگونه نظام سلامت باشد و به دلیل ماهیت نوپدید آن و قلت دانش بشری در زمینه این بیماری، اکثر نظام‌های سلامت برای مقابله با آن بسیج شدند.

وی افزود: خوشبختانه کشور ما در موضوع مقابله با کرونا تجلی و تبلور قدرت بالا و استعداد بی‌نظیر جامعه پزشکی در زمینه درمان بیماران را نشان داد. 

در بخش‌های بهداشت و درمان رهیافت‌های سترگی حاصل شد؛ به طور قطع می‌توان گفت که از نظر مسائل‌ فنی و تکنیکال در کشورهای آسیای جنوب غربی ایران در قله خودکفایی و مرجعیت علم پزشکی قرار دارد که این موضوع در مقابله با کرونا بیش از گذشته به اثبات رسید. 

توفیق علمی ما در همه حیطه‌های پزشکی از جمله بیماری‌های نوظهور مانند کرونا کاملا مسجل است. بخش بزرگی از سلحشوری و رشادت سربازان عرصه سلامت امروز برای مردم مشخص است.

زالی با تاکید بر اینکه ایران در مباحث علمی پزشکی در قله خودکفایی قرار دارد، اظهار کرد: کرونا ثابت کرد ظرفیت‌های بالقوه به سرعت قابلیت بالفعل شدن را در جامعه پزشکی، پرستاری و... دارند. البته در این بین نمی‌توان از نگاه سخاوتمندانه وزیر محترم بهداشت غافل بود که از روزهای آغازین بحران، این فرصت را به دانشگاه‌ها دادند که در زمینه مستقل عمل کردن اقدام به کارهای نوین و مبتکرانه کنند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تنها در شهر تهران ۱۲۵ کارآزمایی بالینی با حداکثر استانداردهای پژوهشی و علمی در حال اجرا است. سازمان بهداشت جهانی تاکنون تنها ۱۲ کشور را از نظر علمی و سطح بالای توانایی پژوهشی مجاز دانسته است که کارآزمایی بالینی آنها در عرصه جهانی مورد استناد قرار گیرد و ما امروز افتخار می‌ کنیم که ایران جزو آن ۱۲ کشور است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در خصوص اقداماتی که ایران برای از بین بردن ویروس انجام می‌دهد، تصریح کرد: تاکنون ۶۴۰ کار پژوهشی نوین در عرصه کووید ۱۹ در سطح دانشگاه‌های علوم‌پزشکی در حال اجرا است و مدتی است که به دلیل شرایط خاص جهانی وبینارهای جهانی در حال شکل‌گیری است که عمده این وبینارها میان پزشکان ایرانی با پزشکان اروپایی و یا آمریکای شمالی بوده است؛ تقریبا در تمام این وبینارهای مشترک کشورها از قدرت تشخیص،‌ درمان و پیشگیری از این بیماری  شگفت‌زده شدند. ما امروز می‌توانیم در عرصه پزشکی کشور صادر کننده شیوه‌نامه‌هایی تحت عنوان بهترین عملکرد باشیم.

وی افزود: دارویی مانند کلروکین در روزهای ابتدایی شیوع بیماری در ایران در درمان این بیماران مورد استفاده قرار گرفت و تازه پس از ۴۰ روز مسئولین سیاسی سایر کشورها از این دارو به عنوان داروی موثر در درمان یاد کردند. ما امروز بالاترین میزان تجربه‌ متخصصین مراقبت‌های ویژه تنفسی در کشور در استفاده از ابزارهای غیرتهاجمی تهویه مصنوعی را داریم. ما بالاترین میزان انجام عمل جراحی انتخابی ستون فقرات و ارتوپدی در دنیا در زمان کووید ۱۹ را جزو افتخاراتمان داریم. 

زالی که در یک برنامه تلوزیونی صحبت می‌کرد، ادامه داد: ما افراد مبتلای به کرونایی را درمان کردیم که حتی همراه نداشتند و خوشبختانه جامعه پزشکی خوش درخشید. ما در تهران در جریان بیماری کرونا با افزایش پسماندها روبرو هستیم که شاید قشری که کمتر به آنها توجه شده است کارگران پسماند شهرداری هستند که کارشان در این مدت ۸ تا ۱۰ برابر افزایش یافته است. ایسنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: