کد خبر: ۲۵۶۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۴ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020April 26
موز با سه ترکیب قدرتمند بی خوابی را درمان می کند. موزها سرشار از منیزیم ، سروتونین و ملاتونین هستند که هر کدام از این موارد برای خواب راحت مفید هستد و زمانی که در کنار همدیگر قرار می گیرند، یک خواب عمیق و عالی را به شما هدیه می دهند
شفاآنلاین>سلامت>شاید تا به حال برایتان اتفاق افتاده باشد که به دلایل مختلف در هنگام شب نتوانید بخوابید. در این حالت اصطلاحا می گویند بی خواب شده اید. بی خوابی برای برخی افراد بصورت مداوم و بسیار ناحت کننده است زیرا عوارضی مانند سرگیجه، سردرد، خواب آلودگی روزانه، خشکی دهان، یبوست و موارد دیگر را ایجاد می کند.

به گزارش شفاآنلاین، خبر خوب این است که با مصرف برخی مواد غذایی می توان بی خوابی را درمان کرد یا حداقل میزان آن را کاهش داد! در این مطلب به شما عزیزان خواهیم گفت چه مواد غذایی به جای قرص های خواب استفاده کنید تا دچار بی خوابی نشوید!

1. در وعده های غذایی یا میان وعده های خود گردو مصرف کنید!

گردو حاوی ترکیباتی مانند ملاتونین، سروتونین و منیزیم است که در کنار هم باعث خواب بهتر و درمان بی خوابی می شود. همچنین برای سلامتی قلب مفید است و باعث آرامش در هنگام خواب می شود. برای داشتن خواب بهتر می توانید حدود 20 دقیقه قبل از خواب یک الی دو گردو مصرف کنید تا خوابی عمیق تر و بهتر داشته باشید.

2. مطمئن شوید که دررژیم غذایی خود ویتامین B6 کافی دریافت می کنید!

در زمان خواب ما سطح سروتونین مغز بالا رفته و میزان آدرنالین کاهش پیدا می کند. سروتونین هورمونی آرامش بخش است که توسط اسیدهای آمینه تریپتوفان تولید می شود و این اسیدهای آمینه بوسیله ویتامین B6 فعال می شوند.

 بنابراین برای داشتن آرامش بیشتر و خوابی بهتر باید به مقدار کافی از این ویتامین مصرف کنید تا سروتونین لازم برای آرامشتان تولید شود و بی خواب نشوید. این ویتامین در غذاهای متنوعی مانند غلات غنی شده صبحانه، سیب زمینی، ماهی، مرغ، موز، لوبیا، کره بادام زمینی و بسیاری از سبزیجات وجود دارد.

3. بعنوان میان وعده یا قبل از خواب موز بخورید!

موز با سه ترکیب قدرتمند بی خوابی را درمان می کند. موزها سرشار از منیزیم ، سروتونین و ملاتونین هستند که هر کدام از این موارد برای خواب راحت مفید هستد و زمانی که در کنار همدیگر قرار می گیرند، یک خواب عمیق و عالی را به شما هدیه می دهند. 

4. تارت آب آلبالو بنوشید!

آلبالو دارای طبع سرد است و به طور کلی مواد غذایی دارای طبع سرد باعث خوابی عمیق تر و طولانی تر می شوند. بنابراین افراد دارای طبع سرد باید با احتیاط از این مواد غذایی استفاده کنند زیرا می تواند موجب مسمومیت غذایی در این افراد نیز بشود.

آب آلبالو همچنین دارای ملاتونین است که سیستم خواب بدن را تنظیم می کند. نتایج یک آزمایش که بر روی تعدادی از افراد مسن دچار بی خوابی انجام شد نشان داد مصرف 8 اونس آب آلبالوی ترش ( معادل با تقریبا یک لیوان متوسط ) خواب آن ها را 87 دقیقه بیشتر کرد.

5. از غذاهای حاوی منیزیم استفاده کنید!

از مصرف غذاهای سرشار از منیزیم مانند دانه ها ، آجیل ها و سبزیجات برگ دار برای خواب بهتر در شب استفاده کنید ، زیرا تحقیقات نشان داده است که حتی کمبود این ماده معدنی می تواند از آرامش پیدا کردن مغز و استراحت آن در شب جلوگیری کند و اجازه ندهد شما به راحتی بخوابید. 

بنابراین بهتر است برای درمان بی خوابی به دنبال غذاهایی با منیزیم بالاتر باشید. افراد مسن برای دریافت منیزیم کافی باید روزانه 2/1 فنجان تخم کدو و 1 لیوان سبزیجات برگدار بصورت آبپز مصرف کنند. ( با بررسی مواد غذایی منیزیم دار می توانید موارد جایگزین را نیز انتخاب کنید.) 

6. یک ساعت قبل از خواب یک میان وعده کوچک میل کنید!

گاهی اوقات با اینکه شام خورده اید، در هنگام خواب ممکن است قند خون شما کاهش پیدا کند. بنابراین خوردن یک میان وعده کوچک حدود یک ساعت قبل از خواب مانند شیر یا گردو می تواند به ثبات قند خون شما و داشتن خوابی عمیق کمک کند.

7- قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید!

شیر به کنترل تولید ملاتونین برای تنظیم خواب شما کمک می کند زیرا یک منبع عالی از کلسیم است و کلسیم یک ماده معدنی است که در تنظیم ملاتونین در بدن نقش دارد. شیر همچنین سرشار از اسید آمینه تریپتوفان است که با افزایش سطح سروتونین در مغز تأثیر آرام بخش طبیعی بر روی بدن دارد.

8.  بادام بخورید!

بادام حاوی مقادیر زیادی ملاتونین است که به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می کند. بنابراین بهتر است در میان وعده قبل از خواب و یا در طول روز چند عدد بادام بخورید تا دچار بی خوابی نشوید.

9. از کیوی غافل نشوید!

کیوی علاوه بر ویتامین C فراوانی که دارد می تواند به تنظیم خواب نیز کمک کند. در یک آزمایش انجام شده برای بررسی تاثیر کیوی بر خواب، محققان پس از اینکه افراد مورد آزمایش به مدت 4 هفته حدود 1 ساعت قبل از خواب دو عدد کیوی مصرف کردند مشاهده کردند که مدت زمان خوابشان افزایش پیدا کرده و کیفیت خوابشان نیز بهتر شده است.

10. چای بابونه بنوشید!

بابونه از دمنوش های گیاهی و پرکاربرد در طب سنتی است و خاصیت آرامش بخش دارد. توصیه می شود شب ها بخصوص آخر شب و نزدیک به خواب به جای چای از دمنوش بابونه استفاده کنید تا خواب بهتری داشته باشید.

11. مصرف کاهو را افزایش دهید!

روغن دانه کاهو و خود کاهو به درمان بی خوابی و داشتن خوابی بهتر کمک می کند. کاهو یک آرامش بخش طبیعی و عالی است.

حرف آخر

بسیاری از افراد زمانی که دچار بدخوابی یا بی خوابی می شوند سریعا به سراغ داروهای بدون نسخه و قرص های خواب می روند یا از داروهای دیگران استفاده می کنند بدون اینکه به عوارض این داروها آگاهی داشته باشند. 

باید توجه داشته باشید که قرص های خواب تنها برای افراد خاص که هیچ درمانی برایشان کارساز نبوده است یا به دلایل خاص دچار بی خوابی شده اند تجویز می شود و عوارض جانبی دارد. شما به راحتی می توانید با انجام دستورالعمل های آمده در این مطلب، بدون نیاز به قرص خواب،  خوابی آرام و عمیق داشته باشید. پس حتما ابتدا روش های طبیعی را امتحان کنید.اوما 

دو منبع

Perri O. Blumberg. 8 Foods that Fight Insomnia. last updated: March 3, 2016

Katherine Marengo LDN, R.D. specialty in nutrition. Which foods can help you sleep? on January 25, 2019


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: