کد خبر: ۲۵۶۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۳ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020April 25
سلامت روان فرزند از هر لحاظ مهمتر است و آنچه که آنها در این مدت احساس می کنند، مدت‌ها پس از ناپدید شدن خاطره بحران بیماری کرونا، در ذهن آنها خواهد ماند
شفاآنلاین>سلامت>یک روانپزشک معتقد است در حالیکه ترس از ابتلا به ویروس کرونا فراگیر شده، والدین باید در روزهای خانه‌نشینی کرونایی به فرزندان خود احساس آرامش داده و آنها را از اضطراب دور کنند.

به گزارش شفاآنلاین، مهشید رابطیان افزود: والدین به خاطر داشته باشند در شرایط بحرانی، فرزندان به همان اندازه که بزرگ ترها می‌ترسند، آنان نیز در ترس و واهمه به سر می برند. کودکان نه تنها هر آنچه را در اطراف خود می‌گذرد می توانند احساس کنند و بشنوند، بلکه تنش و ترس مداوم والدین را در مواقع بحرانی بخصوص در این روزهای کرونایی نیز لمس می‌کنند. 

وی ادامه داد: پدر و مادرها شاید در عمر خود هرگز چنین مواقعی را تجربه نکرده‌ باشند، گرچه ایده نرفتن به مدرسه چند هفته عالی به نظر رسد و کودکان تصور کنند یک اوقات تفریحی مثل تعطیلات تابستان است، اما باید واقعیت را پذیرفت که بچه ها در خانه به دام افتاده‌ و حتی دوستان و همکلاسی های خود را نمی‌بینند.

این متخصص کودک و نوجوان افزود: مشکلات رفتاری فرزندان در مواقع ضروری طی چند هفته افزایش می‌یابد و از طرفی ترس و اضطراب،‌ عصبانیت و یا اعتراض در بسیاری از خانواده ها بیشتر می شود به نحوی که پدر و مادر در این مواقع و به طور عادی نمی‌توانند کارهای روزانه را انجام دهند. 

در این ایام تشنج، تنش و رفتارهای مخالف بیشتری از جانب کودکان و یا بالعکس دیده خواهد شد و  این رفتار طبیعی است و در این شرایط باید صبوری کرد و انتظار بیش از این نیست.

رابطیان اظهارداشت: آنچه کودکان در این شرایط به آن احتیاج دارند احساس راحتی و دوست داشتن است. والدین به آن‌ها این احساس را دهند که همه چیز خوب خواهد شد و این می تواند به معنای دوری گزیدن از اختلال در برنامه خانواده و دوست داشتن فرزندان کمک بیشتری کند. 

وی گفت: برای کم کردن استرس و ترس در وجود بچه ها می توان برای نمونه با آنان مواقعی را به خمیر بازی، شیرینی پزی، پیتزا، و یا نان پختن اختصاص داد و یا تصاویری را انتخاب و رنگ کرد. 

بازی و فیلم تماشا کرد. با هم یک آزمایش علمی انجام داد یا یک سفر مجازی به باغ وحش کرد. کتاب مطالعه کرد و حتی به عنوان یک خانواده با هم شعر و آواز بخوانند. روزهای خود را در کنار فرزندان تنها به خوابیدن زیر پتوی گرم نگذرانید بلکه به دنبال انجام کاری سرگرم کننده باشند. 

این روان درمانگر تصریح کرد: والدین توجه کنند از عقب ماندن درس‌های مدرسه بچه ها اصلا نگران نباشند. همه کودکان همین شرایط را دارند و همه چیز خوب خواهد شد.

 وقتی دوباره در کلاس حضور پیدا کنند، همه این دوره را اصلاح خواهد شد و آنها دوباره در کنار همکلاسی ها و معلم خود قرار خواهند گرفت. باید در نظر داشت معلمان خبرگان این موضوع هستند.

رابطیان افزود: پدر و مادر در این ایام سعی کنند فرزندی که در درس خواندن کم کار است و یا وقت کم تری برای درس خواندن می گذارد، بر سر این بچه ها فریاد نکشند و یا با آنان دعوا نکنند.

وی گفت: سلامت روان فرزند از هر لحاظ مهمتر است و آنچه که آنها در این مدت احساس می کنند، مدت‌ها پس از ناپدید شدن خاطره بحران بیماری کرونا، در ذهن آنها خواهد ماند،‌ بنابراین برای حفظ سلامتی و روح و روان آنان تصمیم بگیریم هر روز در مورد شاد کردن خود و بچه ها فکری تازه کنیم.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: