کد خبر: ۲۵۶۰۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۱ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020April 23
حشيش از راه تدخين به سرعت جذب مي‌شود، ولي به علت حل شدن، مدت‌ها در بدن مي‌ماند و بيشترين غلظت آن در مغز در مرکز کنترل و مرکز هماهنگي حرکات ظريف بدن ايجاد مي‌شود و اثرات منفي رواني و جسماني متعددي دارد
شفاآنلاین>اجتماعی>سندروم ترک مصرف آن همانند قطع مصرف الکل، داروهاي خواب‌آور و مواد مخدر همراه با علائم بي‌قراري، بي‌خوابي، اضطراب، بي‌اشتهايي، لرزش و تنش عضلاني مي‌باشد. 
 
به گزارش شفاآنلاین،قويترين انواع حشيش از سرشاخه‌هاي گياه يا از ترشح قهوه‌اي مايل به سياه خشک‌شده برگ آن که حش يا حشيش ناميده مي‌شود به دست مي‌آيد.

ماده مؤثر همه مواد معروف به حشيش، ماري جوانا، علف (Grass) علف هرز (Weed)، مري حيت (Mary Jane)، جام (Pot) و بنگ گانجا، شاه‌دانه، دلتا و... تتراهيدرو کانابينول است که به همراه 60 ماده مشابه ديگر در گياه وجود دارد.

ماري جوانا (علف، بنگ يا گراس) از سرشاخه‌ها و گل‌هاي گياه و حشيش از رزين استخراج شده از برگ گياه تهيه مي‌شود اين ماده به اسامي مختلفي در آسيا، اروپا و کشورهاي ديگر شناخته مي‌شود با توجه به تأثير فيزيولوژيک حشيش در مغز، متخصصين ذکر مي‌کنند مصرف آن باعث ترغيب و تشويق فرد براي مصرف ساير مواد از جمله ترياک و هروئين مي‌گردد.

مشخص شده است مصرف ساير مواد (الکل، سيگار، ترياک، هروئين و...) در کساني که حشيش مصرف کرده‌اند به شکل قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته است.

اثرات مصرف

اثرات حشيش بسته به مقدار، روش مصرف و درجه تحمل فرد متفاوت است اثرات آن چند دقيقه بعد پس از مصرف ظاهر شده و 2 تا 4 ساعت باقي مي‌ماند، البته اين در صورتي است که روش مصرف فرد تدخيني باشد.

بعضي از افراد ذکر مي‌کنند که پس از تدخين حشيش هيچ احساسي ندارند و بعضي احساس آرامش، سبکي و سرخوشي مي‌کنند.

همچنين در کوتاه‌مدت، مصرف اين مواد باعث افزايش ضربان قلب، فشار خون، افزايش درجه حرارت بدن، قفل شدن فک و دندان‌ها، گرفتگي عضلات، از دست رفتن آب بدن، تاري ديد، بي‌خوابي و سؤظن مي‌شود.

همچنين حشيش از راه تدخين به سرعت جذب مي‌شود، ولي به علت حل شدن، مدت‌ها در بدن مي‌ماند و بيشترين غلظت آن در مغز در مرکز کنترل و مرکز هماهنگي حرکات ظريف بدن ايجاد مي‌شود و اثرات منفي رواني و جسماني متعددي دارد.

اين ماده که به ايجاد چشمان قرمز و اشتهاي گاوي و نشئگي شهرت دارد، باعث آسيب و ضعف حافظ کوتاه‌مدت، کاهش توانايي تمرکز در درک موضوعات از بين رفتن هماهنگي بدن، حواس و فعاليت‌هاي بدني و احساس کند شدن گذر زمان مي‌گردد.

اشياء بزرگتر يا کوچکتر، رنگ‌ها شفاف‌تر و روشن‌تر به نظر مي‌آيند و صداها از فاصله دورتر به گوش مي‌رسند فرد در خود احساس اعتماد به نفس کاذب و قدرت عجيبي مي‌کند و دست به اعمال خشونت‌آميز مي‌زند.اشتها به خصوص در زمينه غذاهاي شيرين زياد مي شود که اصطلاحاً به آن اشتهاي کاذب و غيرقابل کنترل و يا اشتهاي گاوي مي‌گويند، سرانجام فرد به خواب عميقي فرو مي‌رود.

فرد وابسته به حشيش را مي‌توان از روي 3 علامت شناخت:

1ـ سفيدي چشم اين افراد در اثر مصرف حشيش قرمز مي‌شود

2ـ معمولاً مدت‌ها به يک محل يا يک شي خيره مي‌مانند.

3ـ در زمان نشئگي خنده‌هاي بي‌مورد و بي‌دليل سر مي‌دهند.
 
اثرات استفاده بلندمدت از حشيش

ـ مصرف هر سيگاري از نظر خطر ايجاد سرطان ريه و ديگر مشکلات ريوي با مصرف 6 تا 8 سيگار معمولي برابري مي‌کند.

اين تفاوت به علت:

1ـ دماي سوخت بالاتر

2ـ ميزان قطران بيشتر تا 4 برابر

3ـ بيشتر ماندن دود در ريه

4ـ ايجاد غلظت بالاتري از کربوکسي هموگلوبين مي‌باشد

ـ کاهش اندازه بيضه، هورمون مردانه و تعداد اسپرم در آقايان و افزايش خطر ناباروري و عادت ماهانه نامنظم و تغييرات هورموني در خانم‌ها که در هر دو جنس به کاهش توانايي جنسي منجر مي‌گردد.

ـ احتمال تخريب قشر مغز به خصوص قسمت جلوي پيشاني که مشمول هماهنگي ذهني، عاطفي و رفتاري است.

ـ افسردگي، اختلال خواب، ميل شديد يا ولع به مواد مخدر، افزايش دائم اضطراب، پارانيا (سؤظن)، پرخاشگري غيرعادي

برخلاف تصور پيشين مشخص‌شده:

1ـ مصرف حشيش باعث اعتياد مي‌گردد.

2ـ سندروم ترک مصرف آن همانند قطع مصرف الکل، داروهاي خواب‌آور و مواد مخدر همراه با علائم بي‌قراري، بي‌خوابي، اضطراب، بي‌اشتهايي، لرزش و تنش عضلاني مي‌باشد.

3ـ قطع مصرف منظم آن با ايجاد عوارض جسمي و رواني ترک مصرف همراه است.

4ـ کاهش ميزان ماده در مغز افراد وابسته، همراه با رفتارهاي جستجو براي پيدا کردن مواد جهت مصرف مجدد (Drug Seeking) مي‌باشد.

نکات ويژه در مورد حشيش

1ـ انواع بيماري: از کارافتادگي عضلات، افزايش درجه حرارت بدن، نارسايي کليوي، نارسايي قلبي و عروقي، آسيب کبدي و فلجي

2ـ مصرف حشيش با احتمال ايجاد بيماري رواني شديد در حد جنون ماندگار همراه بوده است و اين خطر در کساني که وابستگان و خويشان آنان دچار اختلالات رواني هستند، بسيار بيشتر است.

3ـ مصرف درازمدت حشيش باعث ايجاد اختلال بي‌انگيزگي مزمن مي‌شود و فرد نسبت به همراه اهداف و آمال قبلي زندگي خود بي‌انگيزه مي‌گردد.

4ـ حتي بعد از قطع مصرف حشيش در بعضي از مصرف‌کنندگان خاطرات مسموميت (توهمات و خطاهاي حسي) به صورت حملات خاطره (Flash back) تا سال‌ها ادامه مي‌يابد که باعث رنج و عذاب شديد و ايجاد رفتارهاي پرخاشگرانه، خطرناک و اقدام‌هاي مخاطره‌آميز در حين رانندگي مي‌شود که بعضي اوقات به مرگ منتهي شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: