کد خبر: ۲۵۵۷۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۸ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020April 20
معاون پرستاری وزیر بهداشت بیان کرد:
مهمترین علت افزایش افسردگی در پرستاران، دوری از خانواده، مشقت کاری، ترس از کرونا یا سختی کار نبوده بلکه مهمترین علت مشاهده مرگ بیماران جلوی چشم آنها بوده است اما پرستاران پر تلاش و صبور هستند
شفاآنلاین>سلامت>معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ۸۰ هزار و ۸۵۶ پرستار و معادل ۶۵درصد پرستاران بخش دولتی در خط مقدم مراقبت از بیماران کرونا هستند و بسیاری از آنان با مشاهده مرگ بیماران کرونا در بیمارستانها افسرده می شوند.

به گزارش شفاآنلاین،مریم حضرتی روز دوشنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس از وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: این تعداد پرستاران که در مراقبت از بیماران کرونا فعال هستند فقط شامل آمار بیمارستانهای دولتی است و آمار پرستاران بیمارستانهای نیروهای مسلح، خیریه، بانک ها و بخش خصوصی را شامل نمی شود.

وی گفت: در دو ماه گذشته چهار هزار و ۴۵۶ پرستار در بیمارستانهای دولتی جذب شدند و سه هزار و ۵۵ کادر پرستاری و مراقبتی نیز به صورت داوطلب در بیمارستانها برای مراقبت از بیماران کرونا به میدان آمدند.

معوقات پرستاران چقدر است؟

معاون پرستاری وزیر بهداشت در پاسخ درباره معوقات پرستاران گفت: معوقات پرستاران در دانشگاههای علوم پزشکی مختلف متفاوت است. در برخی دانشگاهها پرداخت کارانه و اضافه کار پرستاران به روز شده است اما در برخی دیگر معوقات بین ۴ تا ۱۲ ماه وجود دارد که پیگیر پرداخت آن هستیم.

وی ادامه داد: در مورد پرداخت های تشویقی به پرستاران برخی دانشگاههای علوم پزشکی به تشخیص خودشان عمل کرده اند، در برخی جاها میزان تشویقی مناسب بوده و در جاهایی هم مناسب نبوده که در حال پیگیری آن هستیم.

حضرتی در پاسخ به پرسش دیگر درباره بکارگیری پرستاران مبتلا به کرونا در بیمارستانها گفت: به هیچ عنوان تایید نمی کنیم، هر پرستاری که از طریق تست یا آزمایش به طور قطعی به کرونا مبتلا شده باشد از چرخه خدمت خارج شده و بعد از منفی شدن تست به کار بازگشته است و پرستاران با توجه به آگاهی که از بیماری دارند خودشان اجازه چنین کاری را نمی دهند.


وی در پاسخ به پرسش دیگر  درباره اجبار پرستاران برای حضور در محل کار گرفت: شاید یک درصد پرستاران ترک کار کرده باشند و ۹۹ درصد پرستاران استخدام شده طبق قانون سر کار ود حاضر بوده اند و هیچ تهدید و اجباری برای حضور پرستاران سر کار نبوده است ضمن اینکه پرستارانی که مشکل داشتند از جمله سابقه بیماری داشته یا پرمخاطره بودند یا بچه کوچک داشتند یا سیستم ایمنی پایین داشتند از سیستم مراقبت از بیماران کرونا خارج شدند.

معاون پرستاری افزود: ترک خدمت یک درصد نیروها از محل کار در بحران کرونا نیز مختص پرستاران نبوده و در گروههای دیگر هم بوده است که مطابق قانون رسیدگی می شود.

حضرتی در پاسخ به پرسش دیگر درباره فزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران گفت: در تحقیقی که معاونت فرهنگی وزارت بهداشت انجام داده، افزایش خستگی و افسردگی در بین پرستاران مشخص شده است اما مهمترین علت افزایش افسردگی در پرستاران، دوری از خانواده، مشقت کاری، ترس از کرونا یا سختی کار نبوده بلکه مهمترین علت مشاهده مرگ بیماران جلوی چشم آنها بوده است اما پرستاران پر تلاش و صبور هستند . البته در بیمارستانهای زیادی مراکز مشاوره برای این پرستاران ایچاد شده و مشاوره روانی با همکاری متخصصان روانشناسی و روانپزشکی  برای این افراد انجام می شود.

مراقبت از ۱۴۲ هزار بیمار تنفسی در بیمارستانها

وی افزود: در دو ماه گذشته ۱۴۲ هزار و ۹۲۵ بیمار بستری با تشخیص بیماری حاد تنفسی در بیمارستانها بستری شدند و مراقبت و آموزش گرفتند. ۴۰۵ مرکز مشاوره و مراقبت در منزل نیز به طور فعال برای این بیماران خدمات مشاوره و مراقبت در منزل را انجام دادند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن حضور فعال و مشارکت پرستاران در سامانه ۴۰۳۰ و ۱۹۰ را برای آموزش و مشاوره مردم نیز داشتیم.

افزایش ۵۰ درصدی حقوق پرستاران 

حضرتی گفت: افزایش ۵۰ درصدی حقوق نیز مانند همه پرسنل نطام سلامت برای پرستاران انجام شده است البته پرستاران شرکتی مشمول این افزایش حقوق نشده اند که از طریق شورای عالی کار پیگیر هستیم و امیدواریم این افزایش شامل این پرستاران نیز بشود.

وی افزود: تمدید طرح پرستاران نیز به دانشگاههای علوم پزشکی تفویض اختیار شده است. تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی را نیز پیگیری می کنیم.

آمار پرستاران جانباخته کرونا

معاون پرستاری وزیر بهداشت درباره آمار پرستاران جان باخته یا مبتلا شده به علت کرونا نیز گفت: در مورد شهدای خدمت و تعداد مبتلایان شاخص های لازم از طریق مرکز بازرسی وزارت بهداشت دنبال می شود و بعد از مشخص شدن آمار آن را به رسانه ها اعلام می کنیم. اکنون آماری از پرستارانی که به علت کرونا جان باخته اند نداریم. این کار به این کمبته واگذار شده هنوز شاخص ها مشخص نشده است.

وی افزود: برای ارائه خدمت مناسب به مردم از تمام ظرفیت پرستاری کشور اعم از دانشجویان، کادر پرستاری و حتی افراد بازنشسته که امکان خدمت داشتند استفاده شده است و البته استانداردهای حفاظتی و ایمنی پرستاران نیز رعایت شده است تا پرستاران در مخاطره قرار نگیرند.

حضرتی گفت: دستورالعمل پیگیری وضعیت بیماران پس از ترخیص نیز ابلاغ و اجرایی شده است. همچنین برای ارائه خدمات مراقبت در منزل، استانداردها و تعرفه های این خدمات تدوین شده است و امیدواریم با تصویب شورای عالی بیمه، این تعرفه ها تحت پوشش حمایت بیمه ای نیز قرار گیرد.

وی افزود: در مورد اقلام حفاظتی نیز از قبل از شروع کرونا پیش بینی های لازم را داشتیم و فهرستی از اقلام مورد نیاز تهیه و به دانشگاهها ابلاغ شد.

معاون وزیر بهداشت درباره تشویقی های اندک برخی پرستاران گفت: گزارشی در این مورد نداشته ایم. برخی دانشگاههای علوم پزشکی به تشخیص خودشان برای پرستاان مبالغ تشویقی پرداخت کرده اند که در برخی دانشگاهها مناسب و برخی جاها شاید اندک بوده باشد که باید بررسی کنیم.

نظام پرستاری آمار پرستاران تعدیل شده را اعلام کند

حضرتی درباره تعدیل پرستاران در بیمارستانهای خصوصی گفت: گزارش رسمی در این مورد نداشته ایم و هیچ آماری از تعداد پرستارانی که بیکار یا تعدیل شده اند نداریم از سازمان نظام پرستاری که مدعی این موضوع بوده خواسته ایم لیست و تعداد این پرستاران را به معاونت پرستاری اعلام کنند تا رسیدگی کنیم. اما پرستاری که خدمت کرده و خوب خدمت کرده نباید تعدیل شود.

وی درباره استخدام پرستاران در بیمارستانهای دولتی گفت: تاکنون حدود ۴۵۰۰ پرستاران استخدام شده اند که با توجه به بحران کرونا بدون مراحل گزینش و اداری جذب شدند اما بررسی های لازم از نظر داشتن صلاحیت بعدا انجام می شود.

حضرتی گفت: دستور وزارت بهداشت این است که پرستاران حمایت شوند. سامانه هایی برای جمع آوری اطلاعات فعالیت پرستاران ایجاد شده است. ضمن اینکه پرستاران می توانند از طریق سامانه شکایات خود را مستقیم مطرح کنند و به همه شکایت های پرستاران رسیدگی و پاسخ داده می شود.

اولویت استخدام برای پرستاران فعال در کرونا

وی درباره تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی گفت: نامه ای در این زمینه به معاونت توستعه وزارت بهداشت ارسال شده تا پرستاران و مامایی که در بحران کرونا در میدان خدمت بودند در اولویت استخدام قرار بگیرند. انتظار ما این است که این کار حتما انجام شود.

حضرتی درباره کمبود پرستار گفت: بحران کمبود پرستار همزمان با کمبود پرستار بیکار جویای کار یک بحران جهانی است. در ایران نیروهای پرستار بیکار زیاد نیستند از آنها برای کار دعوت کرده ایم اما تعدادشان زیاد نیست. کمبود پرستاری و نیاز به نیرو داریم و برای اجرای استانداردهای پرستاری باید این کمبود جبران شود.

وی درباره اینکه در برخی بیمارستانها پرستاران از پوشیدن لباس ایزوله منع شده اند، گفت: پوشیدن این لباس ها استانداردهایی دارد. حتی استفاده از ماسک  N۹۵ نیز در همه بخش ها لازم نیست. هر جایی استاندارد خودش را دارد و بر اساس آن در شرایط و بخش های مختلف باید استانداردها رعایت شود و این طور نیست که استانداردها رعایت نشود.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: