کد خبر: ۲۵۵۳۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۸ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 21
شفاآنلاین-رییس قوه قضاییه گفت، یکی از مهمترین دغدغه ها ما در این دوره، مساله کمی و کیفی نیرو و منابع انسانی در قوه قضاییه است.
به گزارش شفاآنلاین، آیت الله «صادق آملی لاریجانی» روز شنبه در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه در سالن اجلاس سران افزود: در صورتیکه مشکلات و مسایل قوه قضاییه را مورد بررسی و واکاوی قرار دهیم، می بینیم که سرمنشا پاره ای از این دغدغه ها، کمبود نیرو و منابع انسانی است.

وی ادامه داد: مساله اطاله دادرسی نیز بصورت مستقیم با کمبود نیروی انسانی بویژه نیروی انسانی کارآمد مرتبط است و در این زمینه برخی مواقع با گلایه های مواجه هستیم و نحوه برخورد قضات مورد شکایت می شود که چرا قاضی این گونه برخورد کرده است و وقتی در یک روز 10 پرونده روی میز کار قاضی است، طبیعی است که خستگی و فرسودگی کار نمی گذارد او بصورت طبیعی به کار بپردازد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: اگر قاضی فرصت بیشتری داشته باشد، می تواند رای بهتری را صادر کند که به همین منظور برای ارتقای کیفی و کمی نیروی انسانی تلاش های فراوانی انجام داده ایم و تلاش شده در برنامه پنجم توسعه این مشکل تا حدودی رفع شود.

رییس دستگاه قضا ادامه داد: برای این قضیه دولت زیر بار نمی رفت، اما با الطاف رهبر معظم انقلاب و همراهی مجلس شورای اسلامی، مجوز استخدام چهار هزار قاضی در قوه قضاییه داده شد.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: در این راستا معاونت آموزش و گزینش تلاش های انجام داده اند که تاکنون دو هزار و 500 قاضی وارد دستگاه قضا شدند و تا پایان سال نیز 800 قاضی دیگر و در سال آینده نیز همین تعداد قاضی وارد دستگاه قضا خواهند شد.

وی با بیان اینکه مجوزی که به ما دادند، تاخیر داشت، افزود: تلاش همه عزیزان به ما کمک کرد، تا حدی در پایان برنامه پنجم توسعه این مشکل را حل کنیم.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: با توجه به اینکه مساله ارتقای کیفی و کمی بسیار مهم است این موضوع بیشتر مورد توجه ما قرار داده شده است.



** برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی

وی برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی را بسیار مهم دانست و گفت: باید با مفاسد مقابله شود که در این زمینه همانطور که رییس جمهوری و رییس مجلس شورای اسلامی فرمودند باید مساله امنیت را فراهم کنیم تا با فساد برخورد شود و با حمایت از سرمایه گذاران که کار دشواری است بتوان با مفاسد برخورد جدی صورت گیرد.

رییس دستگاه قضا، حفظ حقوق بیت المال، برخورد با تغییر کاربری اراضی، برخورد قاطع با اشرار، پیشگیری از جرم، برخورد با متجاوزین نوامیس را از دیگر برنامه های جدی قوه قضاییه عنوان کرد و گفت: از ابتدای دوره پنج ساله، معاونت پیشگیری از جرم را در قوه قضاییه تاسیس کردیم، اما منتظر نتیجه از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام هستیم تا این لایحه به مرجله اجرا گذاشته شود.

آیت الله آملی لاریجانی گفت: ارتقای کیفی نیروی انسانی نیز از مبادی معرفتی و اعتقادی است که لازم است قضات علاوه بر کسب اطلاعات حیطه قضایی، اطلاعاتی از معرفت های قضایی و حقوقی نسبت به بنیان های دینی و معرفتی کسب کنند چون در دانش حقوقی و قضایی موثر است.

رییس قوه قضاییه افزود: متاسفانه در دانشکده های حقوق و حتی در دانشکده قضایی و در دوره های کارآموزی از اساتیدی استفاده می شود که آنها مبانی دینی را قبول نداشتند و تعجب کردم که چنین افرادی مقبول هستند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: