کد خبر: ۲۵۵۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۳ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 12
گزارشی از روزنامه دیلی‌میل:
من واقعاً منزجر شدم از اینکه فهمیدم دولت آمریکا سال‌هاست که به تامین بودجه برای انجام آزمایش‌های بیرحمانه و خطرناک به روی حیوانات در انستیتوی شهر ووهان که میتوانسته به گسترش جهانی کروناویروس کمک کرده باشد
شفاآنلاین>سلامت>یک لابراتوار چینی که مرکز تئوری‌های توطئه در خصوص درز احتمالی کروناویروس است با بودجه دولتی آمریکا روی خفاش‌هایی که به گفته دانشمندان منشاء اولیه شیوع کروناویروس بوده‌اند، کار می‌کرده است.

به گزارش شفاآنلاین، این لابراتوار موسوم به انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان اقدام به انجام آزمایشات مربوط به کروناویروس به روی این پستاندارانی کرده که سه هزار مایل دورتر در استان یونان چین به دام افتاده‌اند، و رای این منظور از یک پروژه ۳.۷ میلیون دلاری اعطا شده از سوی دولت آمریکا استفاده کرده است.

نقشه ژنوم ویروس کووید 19 نشان داده که این ویروس از خفاش‌های یافت شده در غارهایی واقع در استان یونان چین نشات گرفته شده است اما در ابتدا گمان برده می‌شد که این ویروس در یک بازار فروش حیوانات در استان ووهان چین به انسانها منتقل شده است.

افشای اینکه این انستیتوی واقع در ووهان، به روی خفاش‌های منطقه منشاء ویروس کووید ۱۹ آزمایشاتی را انجام می‌داده و این کار را با پول دولت آمریکا انجام داده است نگرانی ها درباره اینکه خود این آزمایشگاه و نه بازار فروش حیوانات ووهان، منشا ولیه شیوع کروناویروس بودند را افزایش داده است.

چند قانونگذار و گروه فشار در آمریکا سریعا به این گزارش واکنش نشان داده و از اینکه بودجه دولتی آمریکا برای انجام آزمایشات بی رحمانه و خطرناک به روی حیوانات در انستیتوی ووهان استفاده شده شدیداً انتقاد کرده‌اند.

مت گائتز، نماینده کنگره آمریکا گفت: من واقعاً منزجر شدم از اینکه فهمیدم دولت آمریکا سال‌هاست که به تامین بودجه برای انجام آزمایش‌های بیرحمانه و خطرناک به روی حیوانات در انستیتوی شهر ووهان که میتوانسته به گسترش جهانی کروناویروس کمک کرده باشد و همچنین به تامین بودجه پژوهش های مربوط به لابراتورهای دیگر در چین که عملاً تحت هیچ نظارتی از سوی مقام های آمریکایی قرار ندارند، پرداخته است.

انستیتوی ویروس شناسی ووهان با ارزش ۳۷ میلیون دلار که پیشرفته‌ترین لابراتوار در نوع خود در خاک کشور چین محسوب می‌شود، در فاصله ۲۰ مایلی از بازار بدنام فروش حیوانات در این شهر که گمان برده می شود منشاء انتقال ویروس کرونای جدید از حیوان به انسان بوده قرار گرفته است.

بر اساس اسنادی که به دست نشریه میل آن ساندی رسیده، دانشمندان در آنجا اقدام به انجام آزمایشاتی روی خفاش ها به عنوان بخشی از یک پروژه تامین مالی شده از سوی آژانس موسوم به انستیتو ملی سلامت آمریکا کرده‌اند. این آژانس آمریکایی مجوز لازم برای آنکه این لابراتوار در ووهان، بودجه دولت آمریکا را برای آزمایشاتش دریافت کند صادر کرده است.

انستیتو ملی سلامت آمریکا، آژانس اصلی دولت این کشور است که مسئول پژوهش های مربوط به بهداشت عمومی و بیوپزشکی است.

انستیتوی ویروس شناسی ووهان این آژانس آمریکایی را در وبسایتش به همراه چند نهاد دانشگاهی آمریکایی دیگر به عنوان شریک خود ذکر کرده است.

دانشگاه آلاباما، دانشگاه تگزاس شمالی، دانشگاه هاروارد و فدراسیون ملی حیات وحش آمریکا نیز به عنوان دیگر شرکای این انستیتوی چینی ذکر شده‌اند.

دانشمندان در راستای طرح پژوهشی انستیتو ملی سلامت آمریکا در این موسسه چینی اقدام به فرآوری یک کروناویروس در یک آزمایشگاه و تزریق آن به بچه خوک هایی با سن سه روز کردند.

انتشار اخبار درباره آزمایشات این انستیتو در ووهان به روی خفاش های ناقل ویروس کووید ۱۹ به این معنی است که نمی‌توان تئوری های توطئه در خصوص اینکه کروناویروس از این آزمایشگاه به بیرون درز کرده را کاملاً رد کرد.

براساس یک ادعای تایید نشده دانشمندان مشغول به کار در این انستیتو بعد از آن که خون حاوی این ویروس بر روی آنها پاشیده شده ممکن است به ویروس آلوده شده باشند و سپس آن را به مردم محلی منتقل کرده باشند.

در عین حال گمان برده می‌شود که یک انستیتوی دیگر در شهر ووهان موسوم به مرکز کنترل بیماری ووهان که در فاصله سه مایلی از بازار بدنام حیوانات این شهر قرار گرفته اقدام به انجام آزمایشاتی به روی حیواناتی نظیر خفاش‌ها به منظور بررسی انتقال کروناویروس کرده است. 

انستیتوی ووهان که حامل بیش از ۱۵۰۰ دوز از ویروس‌های مرگبار است متخصص انجام آزمایش بر روی خطرناکترین پاتوژن ها به ویژه ویروس‌های قابل حمل توسط خفاش ها است.

مقامهای چینی بعد از آن که این کشور در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ قربانی شیوع بیماری سارس واقع شد تصمیم به ساختن این انستیتو گرفتند. در آن زمان ویروس سارس نیز طی یک دوره شیوع محدود در جهان باعث کشته شدن ۷۷۵ تن و آلوده شدن بیش از ۸ هزار نفر شد.

با تشدید شیوع ویروس کرونای جدید در شهر ووهان در ماه دسامبر یکسری تئوری های توطئه در خصوص منشاء این ویروس مطرح شد در حالی که دانشمندان معتقدند این ویروس از حیوانات وحشی فروخته شده به عنوان غذا در بازار به انسان منتقل شده است. برخی تئوری های توطئه فرضیه‌های دیگری را مطرح کرده‌اند.

 بر اساس یک سری از این تئوری های توطئه این ویروس یک سلاح بیولوژیکی مهندسی شده در این انستیتو بوده و یک سری دیگر نیز معتقدند که این ویروس از این آزمایشگاه به بیرون درز کرده است اما چین این ادعاها را رد کرده است. بسیاری از کارشناسان بین‌المللی نیز این تئوریها را مردود دانسته‌اند.

دکتر کوچ، پروفسور دارو و بهداشت بین الملل در دانشکده داروی دانشگاه بوستون تاکید می‌کند که به هیچ وجه این انتشار ویروس از این آزمایشگاه سطح بالا اتفاق نیفتاده است.

 او از همکارانش در این شهر چینی دفاع کرده و می‌گوید لابراتوار ووهان عالی ترین استانداردها را با سیستم های سطح بالای امنیت و سطح بالای آموزش کارمندان دارد.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: