کد خبر: ۲۵۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 12
یک حقوقدان خدمات دولت و بویژه کادر بهداشت و درمان کشور جهت مقابله با کرونا را بی‌نظیری دانست و در عین حال تاکید کرد که شهروندان مکلفند سلامت یکدیگر را محترم بشمارند.

شفاآنلاین>سلامت>علی اکبر گرجی ازندریانی  درباره سلامت شهروندان به عنوان یکی از حقوق اساسی افزود: بی تردید اگر بخواهم ادعا کنم تحریم هیچ تاثیری بر شرایط موجود نداشته، ادعای درستی نیست اما آنچه ایمان دارم این است که نظام بهداشت و درمان کشور به لطف خداوند متعال و با کوشش متخصصان و فرزندان برومند ایران عزیز از استاندارد نسبتا قابل قبولی در دنیا و به ویژه در منطقه برخوردار است.
به گزارش شفاآنلاین: گرجی ازندریانی ادامه داد: به عنوان یک شهروند و مسئول حقوقی شهادت می دهم که دولت و به ویژه کادر خدوم دستگاه بهداشت و درمان کشور، کوشش های بی نظیری در مقابله با کرونا داشته‌اند و از هیچ خدمتگزاری برای مردم در این موقعیت دریغ نکرده‌اند.

استاد حقوق دانشگاه  شهید بهشتی تصریح کرد: طبق اطلاع رسانی های ستاد ملی مبارزه با کرونا، دولت و دیگر نهادهای حکومتی شبانه روز در تلاش هستند تا آسیب کمتری به مردم برسد و شهروندان بتوانند از امکانات موجود در شرایط تحریم به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوند.

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: البته مشکلات و نواقصی وجود دارد و از منظر منصفانه شرایط اقتصادی، سیاسی، مناسبات بین‌المللی و شرایط تحریم را باید در ارزیابی از وضعیت فعلی مدنظر قرار داد.
وی اضافه کرد: شاید اگر کشور دیگری با شرایط تحریم مواجه بود، نمی‌توانست در شرایط مشابه دوام بیاورد و همه کارها دشوارتر بود اما ایران با بحران های زیادی روبرو شده است و مسئولان و خادمان بهداشت و درمان حداکثر تلاش خود را برای گذار از این شرایط انجام داده‌اند.

حیات شایسته حق همه شهروندان است
معاون پیگیری اجرای قانون اساسی اظهارداشت: تکلیف و محورهای کلی فعالیت حکومت در قانون اساسی برای بهره‌مندی شهروندان از حق سلامت کم و بیش مشخص شده است و شهروندان هم مکلف هستند جان و سلامت یکدیگر را محترم شمارند.
وی یادآور شد: حق بر سلامت یکی از شقوق و شاخه های اصلی حق بر حیات است و به تعبیر دیگر نمی‌توان حق بر حیات را به نحو شایسته تضمین کرد مگر آنکه حق بر سلامت و حقوق رفاهی دیگر را به صورت کامل در نظر داشت. از این منظر، حق بر حیات شایسته باید مورد توجه ویژه نظام های سیاسی و حقوقی قرار گیرد.
استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اصل بیست و دوم قانون اساسی افزود: در این اصل از قانون اساسی، مصونیت جان و حقوق انسان ها مورد تاکید قرار گرفته است و چارچوب کلی و تکلیف کلی نظام حکمرانی برای صیانت تام و تمام از حقوق انسان ها بیان شده است.
گرجی ازندریانی ادامه داد: در اصل سوم قانون اساسی نیز تصریح شده است که دولت باید همه امکانات خود را برای رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه شهروندان به کار گیرد و در این خصوص هیچگونه تبعیضی بین آحاد مردم قائل نباشد بنابراین بهره‌مندی از امکانات عادلانه در حوزه بهداشت و درمان برای همه شهروندان فارغ از هرگونه تبعیض از وظایف دولت به شمار می‌آید.

شهروندان سلامت یکدیگر را محترم شمارند
گرجی ازندریانی با اشاره به تکلیف شهروندان در احترام به حقوق یکدیگر افزود: در اصول مختلف قانون اساسی به تکلیف دولت برای تحقق حق سلامت تصریح شده است اما قانونگذار اساسی در مورد تکلیف شهروندان هم ساکن نیست و در اصل ۴۰ تصریح می‌کند که هیچ کس نمی‌تواند اعمال حق خویش را وسیله اضرار به غیر یا تجاوز به منافع عمومی قرار دهد.
وی توضیح داد: شهروندان مکلف هستند جان و سلامت یکدیگر را محترم شمارند و قانونگذار اساسی به شهروندان آزادی وارد کردن ضرر، زیان و خسارت به دیگر شهروندان قائل نشده است.
این حقوقدان گفت: اصل عقلانی هم این است که در هر حال، نباید رفتارها و کردارهای خود را  به گونه‌ای تنظیم کنیم که نتیجه آن خسارت به دیگران باشد. اگر شهروندی حقی برای خود قائل است باید فضیلت داشته باشد که عین همان حق را  برای دیگران هم قائل شود.

دنیای پسا کرونا قشنگ‌تر خواهد بود
معاون پیگیری اجرای قانون اساسی گفت: کرونا اتفاق شومی برای همه جهانیان بود اما  در دل خود نعمت های متعددی داشت و فکر می کنم دنیای پسا کرونا قشنگ‌تر خواهد بود.
وی افزود: اولین نعمتی که کرونا برای جوامع به ارمغان آورد، شکستن غرور و نخوت انسان‌ها بود زیرا انسان به غرور انفجارآمیزی رسیده بود و کرونا این غرور را شکست.
گرجی ازندریانی گفت: به نظر می رسد بعد از شکست کرونا همبستگی جوامع و نگاه انسان‌ها تغییر کند و انسان‌ها متواضع‌تر زندگی کنند.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: