کد خبر: ۲۵۴۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 03
محققان دریافتند شیوع بیماری کم‌کاری تیروئید در بین افراد بزرگسال پشت‌میزنشینی که بین ۵۳ تا ۸۳ ساعت در هفته کار اداری انجام می‌دهند؛ دو برابر افرادی است که ساعات کاری آن‌ها ۳۶ تا ۴۲ ساعت در هفته است.

شفاآنلاین>سلامت>در این تحقیقات اطلاعات دو هزار و ۱۶۰ کارمند تمام وقت در کره جنوبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و میزان ابتلای این افراد به کم‌کاری تیرویید با انجام آزمایش خون اندازه‌گیری شد.


به گزارش شفاآنلاین:بر اساس این تحقیقات به ازای هر ۱۰ ساعت افزایش در مدت زمان کار هفتگی، می‌توان میزان متناسبی از افزایش موارد ابتلا به کم‌کاری تیروئید را شناسایی کرد.


با وجود این که میزان شیوع کم‌کاری تیروئید در بین زنان بیش از مردان است، محققان دریافتند افزایش ساعات کاری صرف‌نظر از جنسیت و جایگاه اجتماعی داوطلبان، به یک میزان موجب افزایش ریسک ابتلا به این بیماری می‌شود.

تیروئید غده‌ای کوچک در ناحیه گردن و مسئول ترشح دو هورمون مهم T۳ و T۴ است. هورمون های ترشح شده توسط تیروئید همراه جریان خون در سراسر بدن حرکت کرده و وظایف مهمی چون سوخت و ساز بدن را کنترل می‌کنند.

این هورمون‌ها بر عملکرد تمام اعضای بدن از جمله قلب، مغز، عضلات و پوست تاثیر می‌گذارند. متابولیسم (سوخت و ساز) نقش موثری در دمای بدن، ضربان قلب و نحوه سوزاندن کالری دارد.

اگر میزان هورمون تیروئید کافی نباشد، بدن انرژی کمتری تولید می‌کند و به اصطلاح سوخت و ساز بدن تنبل می‌شود.

مهمترین علت کم کاری تیروئید، التهاب این غده است که تیروئیدیت هاشیموتو نام دارد. در این حالت، بدن پادتن‌هایی تولید می‌کند که به غده تیروئید حمله می‌کنند و آن را مختل می‌کنند. این عارضه می‌تواند ناشی از یک عفونت ویروسی باشد.

برخی دیگر از علل کم کاری تیرویید عبارت است از رادیوتراپی در ناحیه سر و گردن که برای درمان سرطان استفاده می‌شود.

استفاده از برخی داروهای درمان بیماری‌های قلبی، بیماری‌های روحی و سرطان سبب کم کاری تیروئید می‌شود.

شایع ترین داروهای موثر در هورمون تیروئید، آمیودارون، لیتیوم، اینترفرون آلفا و اینترلوکین ۲ هستند.

- جراحی تیروئید و برداشتن غده تیروئید


- درمان ید رادیو اکتیو که معمولا برای درمان پرکاری تیروئید استفاده می‌شود.

- کمبود ید در رژیم غذایی یکی از مهمترین دلایل کم کاری تیروئید است. صدف، ماهی های آب شور، تخم مرغ، محصولات لبنی و جلبک دریایی مهمترین منابع ید هستند.

-
برخی زنان هنگام بارداری دچار کم کاری تیروئید می‌شوند و پس از تولد فرزند به حالت عادی باز می‌گردند.

- مشکلات تیروئید در هنگام تولد

- آسیب یا اختلال غده هیپوفیز

- اختلال در هیپوتالاموس

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: