کد خبر: ۲۵۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۹ - 2020April 03
شناخت و درک صحیح از یک مساله یا موجودیت غیرقابل انکار باعث می‌شود تا با آن با اعتماد به نفس بالاتری رو به رو شویم و به جای ترس سعی کنیم با روش‌های معقولانه تر، به بی‌اثر یا کم‌اثر کردن مشکل کمک کنیم.

شفاآنلاین>سلامت>شناخت و درک صحیح از یک مساله یا موجودیت غیرقابل انکار باعث می‌شود تا با آن با اعتماد به نفس بالاتری رو به رو شویم و به جای ترس سعی کنیم با روش‌های معقولانه تر، به بی‌اثر یا کم‌اثر کردن مشکل کمک کنیم.

به گزارش شفاآنلاین:قبل از هر چیز، این مورد را همیشه در خاطر داشته باشیم که ویروس های کرونا، گروه بزرگی از خانواده ویروس‌ها را تشکیل می دهد، ساختار این ویروس از دو لایه تشکیل شده، هسته این ویروس را مواد ژنتیکی و لایه بیرونی آن را تاج‌های پروتئینی تشکیل داده اند.

بسیاری از پزشکان ویروس کرونا را «ویروس تاج دار»  نیز می‌نامند زیرا لایه پروتئینی این ویروس به شکل تاج است. انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد که گاهی به دستگاه تنفسی حمله می‌کند و گاهی علائم خود را در روده و معده افراد آشکار می‌کند.

به گفته پزشکان و متخصصان علائم ویروس کرونا در ریه، معمولا در سرماخوردگی‌های معمول و نوعی سرماخوردگی ترشح آور به نام پنومونیا ظاهر می‌شود که معمولا در بیشتر افراد با سرماخوردگی ملایمی همراه است. گرچه، انواعی از این ویروس هستند که با علائمی شدیدتر همراه می‌شوند.
نشانه‌های اول شیوع ویروس کرونا از افراد بیمار به اعضای خانواده و به کارکنان بیمارستان‌ها پدیدار شد و به همین منوال و با سرعت بالایی به شهرهای دیگر در چین و دیگر کشورها راه پیدا کرد.

به گزارش سازمان جهانی بهداشت درصد مرگ ناشی از ویروس کرونا جدید حدود دو درصد و بسیار کمتر از اپیدمی‌های مشابه ۲۰ سال اخیر است. از هر پنج نفری که مبتلا به ویروس کرونا جدید می‌شوند، چهار نفر (۸۰ درصد مبتلایان) علائم خفیفی دارند و تنها پنج درصد مبتلایان از نوع وخیم است. همچنین احتمال مرگ کودکان در ویروس کرونا جدید بسیار اندک و نزدیک به صفر است.

یک متخصص داخلی گفت: علائم شایع بیماری‌های حاد تنفسی، تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علائم گوارش، اسهال و علائم این بیماری در موارد شدید عفونت ریه (پنومونی)، سندرم تنفسی حاد شدید، نارسایی کلیه بوده و موثرترین راه برای جلوگیری از بیماری‌های واگیر، شستن دست با آب و صابون است.

عباس معصومی افزود: برای پیشگیری از بیماری‌های حاد تنفسی سه گام کلیدی است از جمله روبوسی نکردن، دهان و بینی خود را پوشاندن و دست‌های خود را با آب و صابوم شستن. علاوه بر این افراد تا حد ممکن از حضور در اماکن شلوغ و پر رفت و آمد جلوگیری کنند.

وی تصریح کرد: به هنگام سرفه کردن جلوی دهان خود را بپوشانید، دست‌های خود را با مواد الکلی و ضدعفونی کننده بشویید. استفاده صحیح از ماسک‌هایی که پلیسه‌دار و مسطح هستند بسیار مهم است، اگر به طور صحیح استفاده نشود عامل ابتلای ویروس خواهد بود.

معصومی گفت:‌ برای استفاده صحیح ابتدا نوار فلزی بالای ماسک را روی پل بینی خود قرار داده، کش‌ها را دور گوش‌ها محکم کنید و جلوی ماسک را به هیچ وجه لمس نکنید و موقع درآوردن ماسک کش‌های ماسک را از دور گوش‌ها بگیرید، هرگز از یک ماسک دوبار استفاده نکنید.

این پزشک ادامه داد: باید از کودکان که در مورد ابتلا به کرونا نگران و مضطرب هستند، حمایت کرده، زمان و توجه بیشتری را صرف کودکان کنید و به حرف‌های آن‌ها با صبوری گوش داده و به آن‌ها قوت قلب دهید.

فاطمه هاتفی یک پزشک عمومی نیز گفت: یکی از مهمترین راه‌های انتقال میکروب ‌ا در مراکز درمانی بیمارستان‌ها و اماکن رفت و آمد دست‌ها بوده و  میکروب‌ها و ویروس ها توسط دست‌ها به راحتی منتقل می‌شوند، میکروب‌هایی که بر روی پوست دست می‌نشینند و قابل مشاهده نیستند، در این صورت با شست وشو دست به مدت ۱۵ ثانیه میکروب ها از بین می‌رود.

افزود: بیمارانی که در بیمارستان بستری می شوند ممکن است که دچار عفونت در بیمارستان شوند که به دو دلیل اتفاق می افتد. یکی عدم رعایت بهداشت دست و دیگری آلودگی وسایل و تجهیزات بیمارستان که باعث می شود بیمار مدت زمان طولانی تری در بیمارستان بستری باشد و ممکن است به بیمارن دیگر منتقل شود.

هاتفی ادامه داد: در حقیقت ویروس کرونا، ویروس خیلی وحشتناک و کشنده ای نیست بلکه بسیار موذی است و به راحتی از بین نمی رود و تنها فاکتوری که می تواند به ما کمک کند بهداشت شخصی است که ارتباط لمسی بین افراد باید قطع شود و دست ها به طور مرتب  با آب و صابون شستشو داده شود این اشتباه را نکنیم که دست هایمان را مرتب با الکل شست و شو دهیم زیرا استفاده بیش از حد از الکل منجر به التهاب پوست می شود که خود عامل انتقال ویروس است.

 بیماری کووید-۱۹ که ناشی از ویروس کرونا جدیدی است از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت.   تاکنون ۵۰ هزار و ۴۶۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با مرگ ۱۲۴ نفر دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جانباختگان کرونا در کشور به ۳۱۶۰ نفر رسید.ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: