کد خبر: ۲۵۳۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 26
احساسی مانند ضربه الکتریکی هنگام حرکت سر و گردن که به سمت ستون فقرات، دست‌ها یا پاها حرکت می‌کند و همچنین بی‌حسی که اغلب در صورت اتفاق می‌افتد
شفاآنلاین>سلامت>ام اس، یکی از بیماری‌های مزمن است که به اعصاب نخاع، مغز و همچنین اعصاب بینایی آسیب می‌رساند.

به گزارش شفاآنلاین، اسکلروز به معنی زخم است، زیرا در افراد مبتلا به ام اس، زخم یا آسیب بافتی در مغز یا نخاع ایجاد می‌شود؛ بسته به محل ایجاد زخم، علائم این بیماری شامل خستگی، افسردگی، درد، التهاب عصب بینایی، ایجاد مشکل در فکر کردن، کنترل عضلانی، تعادل، بینایی و یا تکلم می‌شود. امید به زندگی در مبتلایان به بیماری ام‌اس، پنج تا ۱۰ سال کمتر از افراد سالم است.

اولین علائم بیماری "مولتیپل اسکلروزیس" (MS) بین سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی بروز می‌کند. این علائم معمولاً بهبود می‌یابند، اما پس از مدتی دوباره عود می‌کند. موضوع قابل توجه اینکه هیچ دو فرد مبتلا به ان اس، علائم کاملاً یکسانی ندارند. 

ممکن است تنها یک نشانه از بیماری در فرد بروز کند و سپس ماه‌ها یا سال‌ها بگذرد بدون اینکه علامت دیگری نمایان شود. برای برخی افراد علائم ام اس طی هفته‌ها یا ماه‌ها بدتر می‌شود. در ادامه شما را با نشانه‌های اولیه و شایع ترین علائم MS آشنا می‌کنیم:

علائم اولیه MS چیست؟

برای بسیاری از افراد، اولین مواجهه با بیماری MS به صورت "سندروم ایزوله بالینی" (CIS) بروز می‌کند؛ این مشکل زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به سیستم عصبی خود حمله کند. در این هنگام سیستم ایمنی، فرمان حمله به ملین ( غلاف محافظ سلول‌های عصبی مغز و ستون فقرات) را می‌دهد.

 پزشکان این امر را "دمیلیناسیون" می‌نامند. این مسئله باعث ایجاد زخم یا ضایعاتی می‌شود که حرکت سیگنال‌هارا بین مغز و بدن دشوارتر می‌کند.

شایع‌ترین علائم CIS کدام است؟

التهاب عصب بینایی: این وضعیت به عصب اتصال‌دهنده چشم به مغز آسیب می‌رساند و معمولاً فقط یک چشم را درگیر می‌کند. اما در موارد نادر، هر دو چشم آسیب می‌بینند و با مشکلاتی مانند تاری دید، کم‌رنگ شدن رنگ‌ها و درد در چشم به ویژه در حین حرکت همراه است.

بی‌حسی و مورمور شدن: احساسی مانند ضربه الکتریکی هنگام حرکت سر و گردن که به سمت ستون فقرات، دست‌ها یا پاها حرکت می‌کند و همچنین بی‌حسی که اغلب در صورت اتفاق می‌افتد.

موضوع قابل توجه اینکه هر فردی که به سندروم ایزوله بالینی مبتلا است، لزوماً دچار ام اس نمی‌شود، اما در صورت بروز ضایعات ناشی از فقدان میلین در مغز، این احتمال بیشتر می‌شود.

علائم ثانویه MS چیست؟

این علائم به دلیل آسیب مداوم به میلین ایجاد می‌شود که شایع‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

مشکلات مثانه و روده: این مشکلات با افزایش تعداد دفعات ادرار در شب و یا نیاز به تخلیه کامل مثانه همراه است.

آهستگی و بی دقتی در حرکات و یا عدم هماهنگی: بیماری ام اس، راه رفتن، حفظ تعادل و گام برداشتن را دشوارتر می‌کند و باعث احساس سرگیجه می‌شود؛ این امر گاهی بدون دوران سر اتفاق می‌افتد که به معنای چرخش اتاق به دور سر بیماران است.

مشکلات بینایی: ام اس علاوه بر التهاب عصب بینایی که با CIS همراه است، باعث "نیستاگموس" یا حرکات ناخواسته و غیرارادی کره چشم و "دیپلوپیا" (diplopia) یا دوبینی نیز می‌شود.ایمنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: