کد خبر: ۲۵۳۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 25
طبق آمار موجود سیستم درمانی کشور و بیمارستانها در قبل از سال ۱۳۹۲ تقریبا فرسوده و ناکار آمد بود و اجرای طرح تحول سلامت کمک بسیاری به مهار کرونا کرده است
شفاآنلاین>سلامت>کارشناس سیاستگذاری سلامت گفت: طرح تحول سلامت که در دولت تدبیر و امید اجرا شد با نوسازی بیمارستانها، افزایش ۲۵ درصدی تخت های بیماستانی و ۴۲ درصدی تخت های مراقبت ویژه نقش مهمی در کیفیت خدمات درمانی در بحران کرونا ایفا کرد.

به گزارش شفاآنلاین،احمد نجاتیان روز چهارشنبه افزود: آنچه در این بحران قابل ملاحظه است کمکی است که طرح تحول نظام سلامت به مهار و مقابله این بیماری کرد.

وی افزود: طبق آمار موجود سیستم درمانی کشور و بیمارستانها در قبل از سال ۱۳۹۲ تقریبا فرسوده و ناکار آمد بود. 

تعداد تختهای بیمارستانی طی طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم از حدود ۱۰۸ هزار به بیش از ۱۳۰ هزار افزایش یافت یعنی حدود ۲۵ درصد افزایش تخت، همچنین حدود ۵۰ هزار تخت قدیمی بازسازی و نوسازی شد و تخت‌های مراقبت‌های ویژه در کشور از ۵هزار و ۸۲۰ تخت به ۸ هزار و ۲۷۳ تخت افزایش یافت که این میزان افزایش، رشدی ۴۲ درصدی را در حوزه تخت‌های مراقبت ویژه نشان می‌دهد.

نجاتیان اظهار داشت: همچنین افزایش پذیرش دانشجو در رشته های علوم پزشکی مانند پرستاری در این طرح قابل ملاحظه بود.

این کارشناس سیاستگذاری سلامت ادامه داد: معنی این آمار این است که با توجه به اینکه در حال حاضر تقریبا همه تخت‌های بیمارستانی و بخش‌های مراقبت ویژه در استان‌های درگیر در اپیدمی کرونا پر از بیمار شده‌اند اگر طرح تحول سلامت نبود حداقل ۲۵ درصد این بیماران نمی توانستند تخت برای بستری پیدا کنند.

وی تاکید کرد: هرچند در اپیدمی کرونا تلاش‌های زیادی به خصوص از سوی نیروهای مسلح برای ایجاد نقاهتگاهها در بیمارستان‌های صحرایی و ورزشگاه‌ها انجام شده ولی بر اساس اعلام رسمی هنوز نیاز زیادی به استفاده از این امکانات ایجاد نشده است و نظام درمانی کشور تاکنون تاب آوری لازم را برای ارائه خدمات به بیماران در تختهای دارای امکانات داشته است. 

از سوی دیگر ایجاد تعادل در توزیع تختهای بیمارستانی به خصوص تختهای ویژه که قبلا فقط در مراکز استانهای برخوردار بود باعث شده که بیماران کمتر راهی تهران و استانهای دیگر شوند.

نجاتیان گفت: این روزها و در بحبوحه مقابله با بیماری کرونا بیشترین حجم کار در وزارت بهداشت انجام می شود و کادر بهداشتی و درمانی با یکی از سنگین ترین هجمه فشار کاری در تاریخ مواجه هستند، ممکن است منتقدان به برخی مسائل از جمله خدمات پیشگیری انتقادهایی داشته باشند اما باید به این نکته نیز توجه کرد که بخش مهمی از اقدامات لازم برای در مراحل اولیه خارج از اختیارات وزارت بهداشت بوده و مربوط به حیطه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی نیز می شود که باید در جای خود و بعد از عبور از اپیدمی کرونا به قصد ارتقای سیستم بهداشتی و درمانی کشور مورد بررسی قرار گیرد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۲۴ هزار و ۸۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، هزار و ۹۳۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۸ هزار و ۹۳۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز سه شنبه درباره آخرین وضعیت ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و فوت ناشی از آن بیان کرد: بر اساس یافته های آزمایشگاهی از ظهر دیروز تا امروز، ۱۷۶۲ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور به ۲۴ هزار و ۸۱۱ نفر رسید. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: