کد خبر: ۲۵۳۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - 2020March 22
کسنیا لوگینووا-ايزوستيا،روسيه
شفاآنلاین:در زمینه ای از شیوع اپیدمی ویروس کرونا، واشنگتن تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال کرده است
 با افزایش هرج و مرج جهانی به خاطر شیوع ویروس کرونا، امریکا تصمیم گرفته، از این موقعیت برای افزایش نفوذ خود در عرصه جهانی استفاده کند. واشنگتن تحریم های جدیدی را علیه تهران که با کمبود تجهیزات پزشکی برای مبارزه با ویروس کرونا مواجه است، اعمال می کند. 

ایران جزء سه کشور اولی است که با بیشترین میزان مرگ و میر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا مواجه است، اما احتمال دارد، اوضاع در این کشور وخیم تر نیز شود، زیرا تهران به خاطر تحریم ها نمی تواند داروهای خارجی را خریداری کند.

 نماینده دائمی ایران در سازمان ملل متحد از جامعه جهانی خواسته تا امریکا را به لغو تحریم ها متقاعد سازند. در این نامه آمده است که در حال حاضر، تحریم های واشنگتن علیه ایران نه فقط به منافع تجاری و اقتصادی این کشور ضربه وارد می کند، بلکه جان مردم ایران را نیز به خطر می اندازد.

 به خاطر اعمال تحریم ها، تقریبا دو سال است که ایران امکان خرید داروهای خارجی ضروری و تجهیزات پزشکی را ندارد. این روند، ضربه جدی به تلاش های ایران در مبارزه با ویروس کرونا وارد می کند. اکثر مواد اولیه لازم برای تولید دارو در خود ایران تولید می شوند، اما برای تکمیل آن، به مواد وارداتی نیز نیاز است.

 در ایران بیش از 18.4 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و بیش از 1.2 هزار نفر از آنان فوت کرده اند. ویروس کرونا در این کشور به مجلس و دولت نیز رحم نکرده است. بسیاری از نمایندگان مجلس در قرنطینه قرار دارند و برخی از مقامات مانند معاون وزیر بهداشت و معاون رئیس جمهور در اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده اند.

 [آقای] حسن روحانی خاطر نشان کرده که تحریم های امریکا به اقتصاد ایران در حدود 200 میلیارد دلار ضربه وارد کرده است. به گفته محمد جواد ظریف نیز دولت امریکا با محدود کردن امکانات برای خرید کالاهای بشر دوستانه، ملت ایران را مجازات می کند.

 در اوایل ماه مارس، دونالد ترامپ از آمادگی اش برای کمک به تهران در مبارزه با ویروس کرونا سخن گفت، اما دولت ایران این پیشنهاد را رد کرد. به گفته ایران، اگر امریکا راست می گوید، تحریم دارو را لغو کند.

 تهران برای مبارزه با ویروس کرونا، وام 5 میلیارد دلاری را از صندوق بین المللی پول درخواست کرده، اما تصمیم گیری در خصوص این موضوع بدون امریکا غیر ممکن است. در روز 18 ماه مارس، دولت امریکا نه شرکت ایرانی و سه دانشمند ایرانی را که به گفته او، در توسعه برنامه هسته ای دست دارند، تحریم کرد.

 بریتانیای کبیر تلاش می کند تا دولت امریکا را به لغو تحریم ها علیه ایران متقاعد سازد. اما، بعید به نظر می رسد که امریکا کوتاه آید. مبارزه ایران با ویروس کرونا دلیل قانع کننده ای برای امریکا نیست تا بخواهد تحریم ها را کاهش دهد. امریکا همچنان بر این موضوع پافشاری دارد که تحریم هایش علیه محصولات بشر دوستانه نیست.

 نحستین کشورهایی که از ایران حمایت کردند، مسکو و پکن بودند. در این زمینه، روسیه به ایران کمک های بشر دوستانه اش را ارسال کرده است. کویت، قطر و سازمان بهداشت جهانی نیز از ایران حمایت کرده اند
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: