کد خبر: ۲۵۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۹ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 19
شفا آنلاين-آخر هفته است و هزار و یک کار نکرده. از قبض‌های تلنبار شده در انتظار پرداخت بگیر تا نظافت منزل و رسیدگی به کارهای ریز و درشت که برای انجامشان وعده آخر هفته را به خودت داده‌ای ..
به گزارش شفا آنلاين،؛ کارهایی که گاه آنقدر زمان می‌برند که داغ یک استراحت کوتاه را به دلت می‌گذارند و باز تو می‌مانی و حسرت یک آخر هفته دیگر. آخرهفته دیگر هم گاهی نسخه‌اش از همان اوایل هفته جدید پیچیده می‌شود و تو آنقدر به خودت دلداری رسیدن آخر هفته‌های دیگر را می‌دهی که خودت هم یادت می‌رود اصلاً با این تعطیلات کوتاه قرار است چه کار بکنی؟!
طبق همین الگوی از پیش تعیین شده است که بیشتر ما صبح شنبه به جای این که سرحال و با نشاط، هفته جدید را آغاز کنیم، خسته و بی‌حوصله راهی محل کار می‌شویم و وظایفمان را بی‌انگیزه و در نهایت کسالت انجام می‌دهیم که صد البته در بیشتر موارد، نتیجه قابل قبولی هم به دست نمی‌آوریم. استفاده مناسب و حساب شده از تعطیلات آخر هفته، می‌تواند فرصتی به شما بدهد تا خودتان را برای آغاز هفته جدید آماده کنید اما این کار نیاز به برنامه‌ریزی دارد و اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تعطیلات تان را به امان خدا رها می‌کنید تا وقتی زمانش رسید، هر طور که پیش می‌آید آن را بگذرانید، لازم است تا تجدید نظری در رویه خودتان بکنید.

بگذار بخوابم!



تمام هفته، صبح‌های زود از خواب بیدار شده اید و برای یک ذره خواب بیشتر دلتان لک زده است. با تمام وجود، دندان تیز کرده اید برای آخر هفته تا از خجالت روزهای کم خوابی تان درآیید اما زیاد هم دلتان به این خواب لذت بخش خوش نباشد.
 بر اساس جدید‌ترین پژوهش‌ها، خوابیدن  زیاد در تعطیلات آخر هفته برای بدن به صورت  کلی خوب است اما به مغز فایده خاصی نمی‌رساند. بر این اساس افرادی که در طول  هفته فعالیت کاری زیادی دارند و فرصت چندانی برای خوابیدن ندارند و به نوعی کم خوابی دارند، معمولاً در تعطیلات آخر هفته سعی می‌کنند این کم خوابی را جبران کنند اما این کار سودی برای مغز آن‌ها ندارد.
به همین دلیل هم هست که پزشکان به افراد توصیه می‌کنند تا با برنامه‌ریزی منظم کارها و زندگی سعی کنند تا هر شب خواب کافی داشته باشند تا سلامت مغز آن‌ها حفظ شود.
البته خوابیدن کمی بیشتر از روزهای دیگر قطعاً به ایجاد نشاط در شما کمک خواهد کرد اما خواب زیاد چیزی جز کسالت در زمان باقیمانده روز، به دنبال نخواهد داشت و علاوه بر آن تعطیلات با ارزشتان با این خواب طولانی مدت، کوتاه می‌شود و فرصت انجام باقی کارها را از دست خواهید داد.
در واقع یک روز شاد و به یاد ماندنی باید از همان لحظه آغاز با بقیه روزها فرق داشته باشد. اگر روز تعطیل برای شما با بیشتر خوابیدن آغاز می‌شود، باید به جای یک روز مفرح، انتظار یک روز کسالت‌بار را داشته باشید. خودتان قضاوت کنید که بهتر است صبح را با یک صبحانه عالی کنار خانواده آغاز کنید و یا این که آنقدر بخوابید که ناهار و صبحانه تان با هم یکی شود.
پزشکان در این باره یک توصیه دارند و آن هم این است که سعی کنید در روزهای تعطیل ساعت خواب و بیداری تان حداکثر یک ساعت با روزهای وسط هفته تفاوت داشته باشد. درغیراین صورت تنظیم ساعت بدنتان به هم می‌خورد. در ضمن زیاد خوابیدن در صبح روز تعطیل، علاوه بر ایجاد کسالت در طول روز، باعث می‌شود که شب هم نتوانید به راحتی به خواب بروید، در نتیجه صبح روز بعد احساس خواب آلودگی و کوفتگی خواهید داشت.



میهمانی‌هایی برای نرفتن
تعطیلات آخر هفته همیشه فرصت خوبی برای دور هم جمع شدن‌های دوستانه و یا میهمانی‌های فامیلی بوده است. لذت دیدار با آشنایان، حس مثبت و شادی غیر قابل وصفی در شما ایجاد می‌کند اما همیشه هم این‌طور نیست.
آیا همیشه در بازگشت از میهمانی‌ها حالت سرخوشی و نشاط دارید؟ این، سؤالی است که بهتر است از خودتان بپرسید و برای یافتن پاسخ آن مواردی را که در ذهن سراغ دارید، یک بار دیگر مرور کنید.
واقعیت این است که معاشرت با همه افراد فامیل و یا دوستان، به یک میزان شما را سرزنده و خوشحال نخواهد کرد و گاهی اوقات اثری کاملاً عکس خواهد داشت اما معمولاً خودتان را ملزم می‌دانید که در پاسخ به دعوت همه، به ناچار «بله» بگویید، حتی اگر علاقه‌ای به معاشرت نداشته باشید.
همیشه در جمع‌های مختلف، افرادی هستند که به اصلاح « موج منفی» ایجاد می‌کنند و بیشتر اوقات را در حال گله و شکایت از شرایط و گفتن حرف‌های ناامید‌کننده می‌گذرانند. حتماً شما هم تجربه‌اش را داشته اید که بعد از معاشرت با این دسته افراد، احساس سنگینی پیدا کرده‌اید و حال و هوایتان ناخوش شده است.
گروهی دیگر از افراد هم که متأسفانه معمولاً در جمع‌های دوستانه و فامیلی نمونه‌هایی از آن‌ها پیدا می‌شود، با صحبت‌های نیشدار و گزنده سبب ناراحتی دیگران می‌شوند.
این‌جور وقت هاست که عزای میهمانی نرفته را می‌گیرید و در زمانی هم که در میهمانی حضور دارید، لحظه شماری می‌کنید تا هرچه زودتر آنجا را ترک کرده و به خانه خودتان برگردید.
دکتر پرویز روزبیانی، روانشناس در این رابطه در گفت‌و‌گو با ایران می‌گوید:«ما معمولاً خودمان انتخاب می‌کنیم که در کدام جمع‌ها حاضر شویم و به کدام میهمانی برویم. در مواجهه با افرادی هم که احساس ناخوشایندی در ما ایجاد می‌کنند، می‌توانیم نرفتن به میهمانی را انتخاب کنیم و با گفتن «نه» خودمان را از چنین معاشرت اجباری راحت کنیم.»
او ادامه می‌دهد:« اصولاً در وهله اول توصیه ما این است که تا حد ممکن از معاشرت با این گونه افراد که احساسات ناخوشایندی در ما ایجاد می‌کنند و یا باعث دلسردی ما نسبت به امور می‌شوند، دوری کنید زیرا به هرحال ذهن انسان تأثیر پذیر است که البته در مورد هرکسی این تأثیر پذیری متفاوت است. به عنوان مثال تصور کنید  فردی که در آستانه شرکت در کنکور قرار دارد، در جمعی قرار بگیرد که با گفتن جملاتی نظیر« ای بابا ما که لیسانس گرفتیم چی شد؟!» او را نسبت به هدفش مأیوس می‌کنند؛ مسلم است که دوری از چنین جمعی به سود فرد خواهد بود.»

این دکتر روانشناس ادامه می‌دهد:
« البته همیشه هم نمی‌توان از چنین افرادی دوری کرد زیرا به هر حال ممکن است در جمع‌های مختلف به این گونه افراد بربخوریم و نمی‌توان تنها به این دلیل، از تمام معاشرت‌ها و دور هم جمع شدن‌ها اجتناب کرد. از آنجایی که این گونه افراد معمولاً شناخته شده هستند و نسبت به نحوه رفتارشان آگاهی داریم، قبل از حضور در میهمانی باید خودمان را آماده کنیم و ذهنمان از قبل آمادگی مواجهه با آن‌ها را داشته باشد تا تأثیر‌گذاری شان کم و ناچیز شود و حتی اگر به مرور به این روش ادامه دهیم، به جایی می‌رسیم که دیگر هیچ تأثیر منفی از این افراد نمی‌گیریم.»

 نگاهی تازه به اطرافمان بیندازیم



وقتی پای تعطیلاتی مانند نوروز وسط باشد، معمولاً آنقدر برنامه به ذهنمان می‌رسد و آنقدر مکان برای گردش در نظرمان می‌آید که دیگر مجالی برای گردش‌های کوتاه در اطراف محل زندگی برایمان باقی نمی‌ماند.
تعطیلات آخر هفته فرصت خوبی است تا از دریچه‌ای تازه به اطراف خودمان نگاه کنیم. قرار نیست کار خارق العاده‌ای انجام دهید. مثلاً پارکی که صبح‌ها از کنارش رد می‌شوید و احتمالاً هیچ وقت فرصت پیدا نکرده اید قدم به داخلش بگذارید، می‌تواند انتخاب خوبی باشد. می‌توانید لباس راحتی بپوشید و پیاده راهی شوید، خصوصاً این روزها که بهار مناظر دل‌انگیز و زیبایی را در گوشه و کنار به تصویر کشیده است.
اصلا می‌توانید فلاسک‌تان را پر از چای کنید و لذت خوردن صبحانه‌ای متفاوت را در پارک یا محوطه سبز اطراف منزلتان تجربه کنید.
جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرتان هم می‌تواند گزینه خوبی برای گذراندن تعطیلات آ خر هفته باشد که هم اوقات خوشی را برایتان رقم می‌زند و علاوه بر آن، شما را با هویت وفرهنگ    شهرتان بیشتر آشنا خواهد کرد.
 برای این کار می‌توانید فهرستی از این جاذبه‌ها تهیه کنید و هر هفته به گشت و‌گذار در یکی از آن‌ها بپردازید. عکاسی را هم فراموش نکنید، چرا که می‌تواند در نهایت، سفرنامه تصویری زیبایی از گردش‌های درون شهری شما فراهم کند که تماشای آن هیچ گاه خسته تان نخواهد کرد. علاوه بر این، شما با این کار به رونق گردشگری شهرتان هم کمک می‌کنید که خودش بسیار ارزشمند است و آثار مثبت اجتماعی و فرهنگی فراوانی را به همراه دارد.

  متفاوت بپزید، با لذت بخورید!



روزهای شلوغ طول هفته و دغدغه کارها، گاهی این اجازه را به ما نمی‌دهد تا یک غذای دلخواه و به قول خودمان درست و حسابی بخوریم. خانم‌ها این حرف را بهتر درک می‌کنند، خصوصاً خانم‌های شاغل که همیشه برای درست کردن غذای خانواده دچار سردرگمی می‌شوند که یا به اجبار به آماده کردن غذاهای ساده و به اصطلاح حاضری، تن می‌دهند
و یا غذاهایی را که در تعطیلات آخر هفته‌های قبل آماده کرده‌اند از فریزر بیرون آورده و آن را گرم می‌کنند تا سفره خانواده، خالی از غذای خانگی نباشد.
آخر هفته می‌تواند فرصت خوبی باشد تا با صرف حوصله در آماده کردن غذا و یا پخت غذاهای متفاوت، از سفره مان لذت بیشتری ببریم. البته این به آن معنا نیست که خانم خانه به تنهایی آستین هایش را بالا بزند و راهی آشپزخانه شود، بلکه همه افراد خانواده می‌توانند سهمی در آماده کردن این غذای ویژه داشته باشند.
اصلاً شما می‌توانید سبک‌های خاص خودتان را برای غذای روزهای تعطیل داشته باشید، مثلاً بساط سفره‌ای سنتی را بچینید تا یاد روزگاران قدیم در دلتان زنده شود. سفره‌ای قلمکار را در نظر بگیرید که پیاله‌های سفالی آبی رنگ با انواع ترشی‌ها در آن خودنمایی می‌کنند و در کنار تنگ دوغ و لیوان‌های پایه‌دار مسی، منظره‌ای جذاب و دل‌انگیز را به تصویر می‌کشد.   
این تصویر می‌تواند ناخوشایندی تمام غذا خوردن‌های با عجله و سفره‌های بی‌حس و حال طول هفته را از ذهن‌تان پاک کند و نشاط در شما به وجود آورد.
بعضی خانواده‌ها هم ترجیح می‌دهند آخر هفته سری به رستوران بزنند که هم فال است و هم تماشا.
رستوران‌گردی حال و هوای خودش را دارد و در میان خانواده‌های ایرانی، به گونه‌ای تفریح هم به حساب می‌آید.
البته اگر از آن دسته افرادی هستید که مرتب مراقب تغذیه خود و خانواده تان هستید و غذا خوردن در رستوران را کاری خلاف این می‌دانید، شاید لازم باشد برای آخر هفته سختگیری را کمی کنار بگذارید و طبق اصول و قواعد رستوران‌گردی کنید.
فرقی نمی‌کند که در یک فست‌فود، غذای مختصری بخورید یا در یک رستوران بزرگ شام میل کنید، لازم است منو را با دقت بخوانید، بویژه اگر طرفدار تغذیه‌ سالم هستید و به غذایتان اهمیت می‌دهید.  
اگر نگران اضافه وزن و سلامتی‌تان هستید می‌توانید در منو دنبال واژه‌هایی مانند «کباب شده»، «بخار پز» و «تنوری» باشید که بدون شک نسبت به غذاهای سرخ شده و چرب، ارجحیت دارند و خیال شما را از بابت نگرانی‌های ذهنی که در این مورد دارید، راحت می‌کنند.
به جای نوشابه هم می‌توانید نوشیدنی‌های مفیدی همچون دوغ و آب معدنی سفارش دهید.
حساب جیب‌تان را که دیگر خودتان بهتر می‌دانید چگونه باید نگه دارید. بنابراین حق خود بدانید که پیش از سفارش دادن، از قیمت غذا و سرویس و مالیات مطلع شوید.

 تمام کتاب‌هایی که نخوانده‌ام



  استفاده از ابزار گوناگون ارتباط جمعی، گاهی آنقدر اوقات فراغت‌مان را پر می‌کند که جایی برای خیلی کارهای دیگر باقی نمی‌ماند؛ کارهایی مانند غرق شدن در سطرهای یک کتاب که تو را با خودش به دنیایی دیگر می‌برد و ازهیاهوی اطراف جدا می‌کند.
فهرست‌های زیادی از کتاب‌هایی که لازم است یک فرد در طول زندگی خود بخواند منتشر شده است. حتماً شما هم برای خودتان فهرستی از این دست دارید و گاهی اوقات از این که وقت کافی برای مطالعه کتاب‌های مورد علاقه تان پیدا نمی‌کنید، حسرت می‌خورید. اگر این‌طور است، آخر هفته‌ها را از دست ندهید.
به این منظور می‌توانید به کارهایی که در اوقات فراغت تان در منزل انجام می‌دهید، نگاهی دوباره بیندازید. تماشای تلویزیون، وقت گذرانی پای اینترنت، مکالمه‌های غیر ضروری و... چقدر از وقت باارزش شما را می‌گیرد؟ این زمان حتماً آنقدر هست که برای مطالعه‌ای هرچند کوتاه
صرف شود.   
طبق اعلام کارشناسان، سرانه مطالعه در ایران 74 دقیقه در روز است که از این رقم 15 دقیقه مربوط به کتاب می‌شود.
حالا خودتان می‌توانید حساب کنید که وقت گذراندن‌های چند ساعته برای کارهایی که حاصلی برای شما ندارد، چه ظلمی به کتابخوانی تان می‌کند و حسرت مطالعه کتاب‌های مورد علاقه تان را تا چه اندازه به دل‌تان می‌گذارد. به هر حال فرصت‌ها به همین آسانی از دست می‌روند و برای این که افسوس روزهای گذشته را نخوریم بهتر است از همین حالا شروع کنیم.

  این عصر دلگیر جمعه!



هرچه بخواهید تلاش کنید، باز هم سنگینی عصر جمعه روی سینه تان سنگینی می‌کند. تعطیلی و فراغت تمام شده و شما تا هفته دیگر، روی ماه آن را
نخواهید دید.
همین احساسات سبب می‌شود که عصرهای جمعه آنقدرها که باید، مفرح نباشد و تنها به اموری نظیر آماده کردن لباس‌ها برای شنبه یا تدارک سایر نیازمندی‌های طول هفته سپری شود.
دکتر سیما فردوسی، روانشناس معتقد است: « در ذهن ما جمعه روز استراحت و تفریح است، اما اگر این هماهنگی و برنامه دچار خلل بشود و ناهماهنگی میان ذهن و محیط ایجاد شود، روح دچار غمزدگی می‌شود. معمولاً از روز شنبه که یک هفته کاری آغاز می‌شود، فرد تنهایی و خلأ را حس نمی‌کند، زیرا تمام ایام و ساعت‌های او با کار و فعالیت پر می‌شود.
 افراد سعی می‌کنند تا خستگی یک هفته کار و تلاش را در روز جمعه از تن به در کنند. این حالت هم باعث می‌شود تا جمعه‌ها روزهای متفاوتی با روزهای دیگر باشد که البته بی‌برنامه بودن این روز برای برخی افراد باعث کسالت، خستگی و بی‌روحیه شدن خصوصاً در عصر جمعه می‌شود.»
پس بهتر است برای رهایی از این گونه احساسات دلگیر کننده، عصرهای جمعه متفاوتی برای خودمان تدارک ببینیم. به این منظور می‌توانید بعضی قرارهای دوستانه و مفرح را به این زمان اختصاص دهید؛ البته اگر تا پاسی از شب به طول نینجامد و خستگی روز بعد را برایتان به ارمغان
 نیاورد.
رفتن به سینما یا حتی دیدن فیلم در خانه هم می‌تواند انتخاب خوبی باشد تا شما را از شر بی‌حوصلگی خلاص کند. این کار اصلاً می‌تواند به سنتی برای جمعه هایتان تبدیل شود و شما با فکر این که برنامه خاصی برای غروب‌های جمعه تان دارید، دیگر دچار افسردگی و کسالت نشوید.
با تمام حرف‌های گفته شده، دیگر به خودتان بستگی دارد که تصمیم بگیرید تعطیلات آخر هفته خود را متحول کرده و مسیرش را عوض کنید یا همان روال همیشگی را پیش بگیرید و در اسارت عادت‌ها باقی بمانید. به هر حال این تعطیلات مال شماست، پس اختیارش را تمام و کمال به دست بگیرید و فرمانروای بی‌چون و چرای آن باشید.

  ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: