کد خبر: ۲۵۳۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 16
دانشمندان کانادایی توانسته اند ویروس کووید 19 را در شرایط آزمایشگاهی قرار داده و رفتار این ویروس را به طور دقیق رصد کنند. همزمان دانشمندان چینی، آمریکایی، اروپایی و حتی اسرائیلی بر روی واکسن این ویروس کار کرده و به نتایج خوبی رسیده اند
شفاآنلاین>سلامت>حالا بزرگترین مشکل که ساخت واکسن کرونا را به یک مساله تبدیل کرده، پیدا کردن افراد داوطلب است.

به گزارش شفاآنلاین، اکنون با همه گیر شدن ویروس کرونا، توقف فعالیت‌های اقتصادی و به خصوص افزایش شدید درصد مرگ و میر در کشورهای مبتلا همه دانشمندان و سازمانهای بهداشتی و دارویی به صرافت افتاده اند تا درمان قطعی این ویروس را پیدا کنند.

شرایط برای ساخت واکسن کووید 19 تا حدی مساعد است. طبق گزارش‌های رسیده، دانشمندان کانادایی توانسته اند ویروس کووید 19 را در شرایط آزمایشگاهی قرار داده و رفتار این ویروس را به طور دقیق رصد کنند. همزمان دانشمندان چینی، آمریکایی، اروپایی و حتی اسرائیلی بر روی واکسن این ویروس کار کرده و به نتایج خوبی رسیده اند.

 به کارگیری داروی ایدز و مالاریا  بر روی مبتلایان به کووید 19 تا حدی جواب داده و دانشمندان با کار بر روی این داروها به دنبال نیل به نتیجه قطعی و کشف و ساخت واکسن کرونا هستند. 

علاوه بر این، اکنون بزرگترین شرکتهای دارویی هم به میدان آمده و دولتها نیز بودجه لازم را به این بیماری اختصاص داده اند. دو ابر شرکت دارویی یعنی سانوفی و نوواکس از جمله این شرکتها هستند.

با این حال، هنوز زمان دقیق ساخت این واکسن مشخص نیست. پیش از این هم به نقل از نشریه آتلانیتک از مشکلات ساخت واکسن این ویروس گفتیم.

 آتلانیتک از سه مشکل اصلی برای ساخت این ویروس گفته بود. این سه مشکل بدین قرار بودند: الف. عدم تمایل دولت‌ها به حضور در صحنه  ب. عدم تمایل شرکتهای دارویی به فعالیت در زمینه کووید 19   ج. عدم تمایل افراد به تست دادن.

اکنون و با حاد شدن اوضاع به نظر می‌رسد که مشکل اول و دوم رفع شده است. حالا بزرگترین مشکل که ساخت واکسن کرونا را به یک مساله تبدیل کرده، پیدا کردن افراد داوطلب است.

بحران داوطلب برای آزمایش

همانطور که دانشمندان و مراکز بهداشتی گفته اند، میزان کشندگی کووید 19 بالا نیست. در میان مبتلایان به این ویروس تنها حدود 2 درصد افراد فوت می‌کنند. از طرف دیگر، برای سنجش کارآمدی واکسنها، باید به جز حیوانات، انسان‌ها نیز مورد آزمایش قرار بگیرند.

 مشخص است که برخی از این واکسن‌ها می‌تواند منجر به فوت یا آسیب جدی فرد بیمار شوند. این شواهد نشان از این دارند که کمتر کسی علاقه دارد به آزمایش واکسن تن در دهد، چرا که هر بیماری امید دارد بهبود یابد.

وبگاه NPR طی گزارشی به این مساله پرداخت. از نظر این وبگاه، ساخت واکسن کرونا  به یک سد خورده است. برای سنجش کارآمدی یک واکسن باید آن را به تعداد بالا و در شرایط مختلف آزمایش کرد و این کار در مورد کرونا کمی سخت است. 

نویسنده گزارش نمونه‌های بسیاری از امتناع افراد مبتلا به آزمایش واکسن ساخته شده به ما معرفی می‌کند. مشکل بزرگتر اما این است که اصولا بسیاری از کیت‌های آزمایشگاهی جهت تست افراد درست کار نمی‌کند. این نقص کیت‌ها به خصوص در آمریکا به شدت زیاد است و دولت و مراکز بهداشتی را با مشکل مواجه کرده است.

وبگاه آمریکایی NPR تاکید دارد که همین امر به مشکوک بودن مبتلایان به خدمات بهداشتی و عدم اطمینانشان کمک کرده است.

تولید وسیع دارو؛ مشکل دیگری که دنیا با آن مواجه است

همچنین بی بی سی نیز در گزارش خودش، بر مشکل دیگری تاکید دارد. هر چند شواهد نشان می‌دهد بسیاری از داروهای مربوط به کرونا در آزمایش‌های جانوری پاسخ مثبت داشته اما حتی اگر تا چند ماه آینده آزمایشهای انسانی نیز انجام شوند باز مرحله تولید وسیع این واکسن و پخش آن مدتی طول خواهد کشید.

شاید سینما بهتر از هر ساحت دیگری این وضعیت را پیش بینی کرده بود. در نمایی از فیلم "شیوع" سودربرگ که نوعی پیش بینی را در مورد جهش احتمالی ویروس  کرونا و همه گیری اش  به تصویر می‌کشد، دولت پس از ساخت واکسن، با بحران پخش آن مواجه می شود. به همین دلیل، به ناچار شهروندان را بر اساس سن و سال تولد قرعه کشی می‌کند و در مدتی طولانی دارو را به بیماران تزریق می‌نماید.

با این حال، نباید فراموش کرد که شیوع یک فیلم سینمایی بیش نیست. اکنون شرایط حادی بر دنیا حاکم است. همه کشورها درگیر این بیماری هستند و ثروت بسیاری به پیدا کردن درمان این بیماری اختصاص پیدا کرده است. زمانی که شرایط بحرانی می‌شود، یک جهش در فعالیتهای علمی و تولیدی رخ می‌دهد که معمولا مسائل را دور می‌زند.

آزمایش بر روی انسان‌ها بدون اطمینان از اثر بخشی دارو؟

طبق ادعای وبگاه STAT، شرایط کرونا به حدی بحرانی است که برخی آزمایشگاه‌ها تصمیم گرفته اند نتیجه تحقیقاتشان را حتی بدون دریافت پاسخ قطعی از نمونه های جانوری بر روی انسان‌ها آزمایش کنند. آنها به دنبال این هستند تا هرچه سریعتر واکسن کرونا را ساخته و پس از آن وارد فرایند تولید وسیع آن شوند.

مشخص است که این اتفاقی خارج از پروتکل‌های اخلاق پزشکی است. اما همانطور که گفته شد در شرایط بحرانی معمولا مراکز درمانی و دولت‌ها قوانین را دور می‌زنند. طبق گزارش STAT، این اقدام خلاف قانون به این علت است که اکثر آزمایش‌های مربوط به واکسن کویید 19 هر چند نتایج مثبتی داشته اند اما ما را با یک نتیجه قطعی روبرو نساخته اند و این در حالی است که زمان در حال از دست رفتن است.

نکته عجیب در این رابطه این است که افق روشنی برای دانشمندان متصور نیست. اکثر قریب به اتفاق کرونا ویروس‌ها واکسن ندارند و به همین دلیل، ما نمی‌توانیم نمونه مشخصی برای ساخت واکسن از روی آن داشته باشیم. با این حال، انسان با امید زنده است. شاید همین فردا آزمایشهای انسانی واکسن ها پاسخ داد و تا چند ماه آینده هیچ مبتلایی به کووید 19 در دنیا نبود. به امید آن روز. خبر فوری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: