کد خبر: ۲۵۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۸ - ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - 2020March 10
الشرق الاوسط/ انگلستان/ غسان شربل/ 9 مارس 2020
شفاآنلاین:بخشی از نگرانی ها به این علت است که مردم انتظار نداشتند در دوره پیشرفت علم و تکنولوژی، مشکلی در جهان به وجود آید که یافتن راه حلی سریع و نهایی برای آن غیرممکن باشد
تاکنون هیچ موضوعی در جهان به اندازه شیوع کرونا کل جهان را مدتی طولانی به خود مشغول نکرده بود. شیوع کرونا به تیتر نخست شبکه های تلویزیونی و روزنامه ها و شبکه های اجتماعی تبدیل شده است و دانشمندان و آزمایشگاه ها را به خود مشغول کرده است. 

1-برای نخستین بار می بینیم که شبکه های اجتماعی عملا جهان را به دهکده جهانی تبدیل کرده اند که ساکنانش به رغم اختلافاتشان، منافع و سرنوشت مشترکی دارند. 

2-بعید نیست بخاطر شیوع کرونا جهان با بحرانی اقتصادی مواجه شود که بر برنامه های توسعه تاثیر بگذارد. ویروس کرونا موجب سقوط شاخص بورس ها و کاهش قیمت نفت و واردات و صادرات و رکود صنعت هواپیمایی و گردشگری شده است.

به همین علت صندوق بین المللی پول ضمن اختصاص 50 میلیارد دلار کمک به کشورهای آسیب دیده‏، پیش بینی کرد رشد اقتصاد جهان یک درصد کاهش یابد و خسارت ناشی از کرونا در سه ماهه پایانی سال 2019 حدود 2.7 تریلیون دلار برآورد شد. 

3-بخشی از نگرانی ها به این علت است که مردم انتظار نداشتند در دوره پیشرفت علم و تکنولوژی، مشکلی در جهان به وجود آید که یافتن راه حلی سریع و نهایی برای آن غیرممکن باشد. بخشی از نگرانی نیز به نحوه تعامل رسانه ها با این معضل مربوط می شود چرا که رسانه ها همه به دنبال مطرح کردن خود هستند و کمتر احساس مسئولیت می کنند. 

4-تلفات کرونا تاکنون بسیار کمتر از تلفات منازعات و حوادث رانندگی یا اعتیاد به مواد مخدر بوده است. شمار قربانیان کرونا بسیار کمتر از شمار قربانیان داعش و قتل عام حلبچه درزمان صدام بوده است و شمار جان باختگان کرونا در ایران تاکنون کمتر از تلفات سرکوب اعتراضات اخیر در این کشور است. 

کل تلفات کرونا در جهان کمتر از تلفات یک روز جنگ شدید در سوریه بوده است. با این حال هراس گسترده از کرونا ناشی از ماهیت مبهم این قاتل است که به همه جا سرایت کرده و دارویی برای ریشه کن کردن آن در آینده نزدیک وجود ندارد. 

5-هرچند رسانه ها برای اعلام تلفات کرونا با یکدیگر رقابت می کنند ولی معرفی رسانه ها به عنوان عامل اصلی نگرانی ایجاد شده در جهان‏، اغراق آمیز است. 

بدون شک برخی رسانه ها به اصول و ضوابطی که رسانه های سنتی رعایت می کردند پایبند نیستند و مانند آنها تحت کنترل مرجع واحد قرار ندارند. 

در عین حال رسانه ها نقش مهمی در آگاه کردن مردم از خطر این قاتل جدید و نحوه دور ماندن از آن ایفا کردند. همچنین رسانه ها موجب شدند دولت ها امکانات خود را برای مقابله با این خطر بسیج کنند. 



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: