کد خبر: ۲۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 18
شفاآنلاین-محققان آمریکایی در مطالعه ای متوجه شدند که داروی سورامین (suramin) می تواند علائم اوتیسم را معکوس کند.
به گزارش شفاآنلاین، از ساینس، اوتیسم یا درخودماندگی (Autism) نوعی اختلال رشدی (از نوع روابط اجتماعی) است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می شود.

علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می کند و علت اصلی آن ناشناخته است.

اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو آمریکا در آزمایشات خود بر روی موش ها متوجه شدند که داروی سورامین که 100 سال از ساخت آن می گذرد می تواند علائم این بیماری را معکوس کند.

سورامین که مهارکننده معروفی برای سیگنال دهی purinergic است، در سال 1916 ساخته شد و برای درمان «تریپانوزومیاز» (trypanosomiasis) یا بیماری خواب افریقایی استفاده می شود که توسط پشه تسه تسه منتقل می شود.

محققان در این مطالعه متوجه شدند که سورامین می تواند سیگنال دهی سلولی نرمال را در مدل های موش مبتلا به اوتیسم بازیابی و علائم این اختلال عصبی را در موارد حیوانی معکوس کند.

دکتر «روبرت ناوایوکس» از دانشگاه کالیفرنیا گفت: این کشف بدین معنی است که لزومی ندارد داروهای جدیدتر و ایمن تر را به مدت طولانی به بیمار داد.

این مطالعه نشان داد که فواید رفتاری و زیستی سورامین مداوم و پیشگیرانه نبود و اعمال دوز منفردی از آن روی موش ها حدود پنج هفته کارآمد بود.

همچنین این دارو را نمی توان به مدت طولانی مصرف کرد زیرا می تواند منجر به کم خونی یا اختلال در عملکرد غده آدرنال (فوق کلیوی) شود.

با این حال، یافته های این مطالعه دانشمندان را برای شروع آزمایش بالینی روی کودکان مبتلا به اوتیسم به اندازه کافی متقاعد کرد و آن ها امیدوارند این آزمایش را اواخر سال جاری میلادی آغاز کنند.

جزئیات این مطالعه در مجله Translational Psychiatry منتشر شده است.
برچسب ها: اوتیسم ، دارو ، محقق ، علائم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: