کد خبر: ۲۵۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - 2020February 27
این نانومواد پیشرفته توخالی پتانسیل بسیار خوبی را برای پیش بینی زودهنگام سرطان فراهم می‌کنند و ما می‌توانیم از آنها به عنوان یک ابزار تشخیصی بهتر و ارزانتر که دقیق عمل می‌کنند
شفاآنلاین>سلامت>پژوهشگران "دانشگاه فلوریدای مرکزی" (University of Central Florida) موفق به توسعه روشی نوین شده‌اند و بنابر گفته‌ها این روش ممکن است به آنها در شناسایی زودتر سرطان پروستات کمک کند.

به گزارش شفاآنلاین، برای اولین بار، تیمی از دانشمندان در دانشگاه فلوریدای مرکزی نانومواد کاربردی با فضای داخلی توخالی ایجاد کرده‌اند که می‌توان از آنها برای ایجاد حسگرهای بسیار حساس برای تشخیص زودتر سرطان پروستات استفاده کرد.

"ژیاهو ژیا" (Xiaohu Xia) استادیار شیمی این دانشگاه و دیگر پژوهشگران این مطالعه، یافته‌های خود را در مجله" ACS Nano "منتشر کردند.

"ژیا" درباره این مطالعه گفت: این نانومواد پیشرفته توخالی پتانسیل بسیار خوبی را برای پیش بینی زودهنگام سرطان<Cancer> فراهم می‌کنند و ما می‌توانیم  از آنها به عنوان یک ابزار تشخیصی بهتر و ارزانتر که دقیق عمل می‌کنند و می‌توانند با دقت بالا نشانگرهای زیستی را شناسایی کنند، استفاده کنیم. همچنین علاوه بر پیش‌بینی سرطان می‌توان از آنها برای تشخیص زودهنگام بیماری‌های عفونی نیز استفاده کرد.

از آنجا که نانومواد توخالی ساخته شده از آلیاژهای طلا و نقره خواص نوری بالایی دارند، می‌توانند برای توسعه فناوری‌های نوار تست مشابه تست‌های بارداری بدون نسخه، کاربردی باشند. در حال حاضر فناوری مورد استفاده برای نشان دادن نمادهای مثبت یا منفی بر روی آزمایش، به اندازه کافی حساس نیستند؛ اما روش جدیدی که این پژوهشگران توسعه داده‌اند، می‌تواند در پیش‌بینی سرطان کمک شایانی به پزشکان کند.

در نوارهای آزمایش معمولی، نانوذرات طلای جامد غالباً به عنوان برچسب مورد استفاده قرار می‌گیرند و در آنجا با آنتی بادی‌ها به هم متصل می‌شوند و به دلیل یک پدیده نوری به نام "تشدید پلاسمون سطحی" (surface plasmon resonance)، به طور خاص سیگنال رنگی تولید می‌کنند.

پلاسمون، نوسانات جمعی الکترون‌های رسانش فلز در هنگام عبور الکترون پر انرژی است، اگر این الکترون‌ها درون حجم یک فلز قرار داشته باشد، به آنها پلاسمون‌های حجمی گفته می‌شود. در سال ۱۹۵۶، گروهی از پژوهشگران به صورت تحلیلی دلیل افت سریع انرژی الکترون‌ها در عبور از فلزات را بیان کردند و نتیجه گرفتند که این انرژی صرف حرکت تجمعی و نوسان گونه الکترون‌های آزاد فلز می‌شود و آن را پلاسمون نامید. دلیل این نام‌گذاری شباهت این نوسانات الکترون‌ها با نوسان‌های ذرات محیط پلاسما بود.

طبق تکنیک پژوهشگران "دانشگاه فلوریدای مرکزی"، نانومواد فلزی با فضای داخلی توخالی ساخته می‌شود. در مقایسه با همتایان جامد، این نانوساختارهای توخالی فعالیتهای تشدید پلاسمون سطحی بومی‌سازی شده بسیار قوی دارند و بنابراین سیگنال رنگی شدیدتری را ارائه می‌دهند. بنابراین، هنگامی که از نانومواد توخالی به عنوان برچسب در نوارهای آزمایشی استفاده می‌شود، با دقت بالا می‌توانند نشانگرهای زیستی حتی در غلظت‌های پایین را نیز تشخیص دهند.

مطالعه پژوهشگران این مطالعه بر روی آنتی‌ژن اختصاصی پروستات و نشانگر بیولوژیکی سرطان پروستات متمرکز شده است و پژوهشگران امیدوارند که این روش بتواند به آنها در تشخیص زودتر سرطان پروستات کمک کند.

سرطان پروستات (Prostate cancer) پیشرفت سرطان در پروستات است که غده‌ای در دستگاه تناسلی مردان است. بیشتر سرطان‌های پروستات آرام رشد می‌کنند، اما برخی نسبتاً سریع رشد می‌کنند.

 سلول‌های سرطانی ممکن است از پروستات گسترش یافته و به دیگر بخش‌های بدن برسند. این بیماری ممکن است در آغاز نشانگانی را نشان ندهد، اما در مراحل پیشرفته‌تر می‌تواند مشکلاتی را در ادرار کردن، خون در ادرار یا درد در ناحیه لگن و کمر هنگام ادرار به وجود آورد.فیز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: