کد خبر: ۲۵۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 19
افراد بویژه دانش آموزان باید از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کرده و نوشیدنی های سنتی مانند شیر دوغ یا انواع آب میوه را جایگزین آنها کنند
 شفاآنلاین>سلامت>مدیر موسسه تغذیه و سلامت عمومی کشور معتقد است، ۹۰ درصد مردم ایران به دلیل کم مصرف کردن شیر و لبنیات دچار کمبود کلسیم هستند و افزایش بی‌رویه مصرف نوشابه‌های گازدار حاوی املاح فسفات مانع جذب کلسیم و در نتیجه افزایش عوارض ناشی از کمبود آن می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین، ربابه شیخ الاسلام روز چهارشنبه افزود: حدود یک میلیون و 700 هزار نفر از جمعیت بالای ۵۰ سال کشور در معرض خطر شکستگی های ناشی از پوکی استخوان هستند و  مصرف زیاد این نوشابه ها به دلیل وجود قند سبب چاقی و بیماری های دیگر می شود.

وی اظهار داشت: افراد بویژه دانش آموزان باید از مصرف نوشابه های گازدار خودداری کرده و نوشیدنی های سنتی مانند شیر دوغ یا انواع آب میوه را جایگزین آنها کنند.

یک کارشناس مسایل بهداشت و سلامت ادامه داد: سوءتغذیه کودک در دوران مدرسه عامل کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی، افزایش ابتلا به بیماری ها،  افزایش مرگ ۲ تا هشت برابر کودکان هم سن و  افت تحصیلی است و به دلیل رشد جسمی کودکان به خصوص جهش رشد در دوران بلوغ نیاز به مواد مغذی بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه نقش ریزمغذی ها در قدرت یادگیری دانش آموزان قابل توجه است، اظهار داشت: به طور مثال کمبود ید سبب کاهش ضریب هوشی تا 13.5 واحد و کمبود آهن موجب کمبود ضریب هوشی به میزان ۱۰ واحد می شود و کمبود ریزمغذی ها اثرات مختلفی بر سلامت کودکان و در نتیجه جامعه دارند.

به گفته شیخ الاسلام، از جمله اثرات بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و روانی کمبود ریزمغذی ها شامل آسیب مغزی، اختلال عملکرد مغز، نقص عملکرد سیستم عصبی، کاهش ضریب هوشی ومهارت یادگیری ، اختلال  رشد خستگی، بی حالی، بی تفاوتی،  اختلال بینایی، ناتوانی در شنوایی و بیان و رنگ پریدگی است.

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، شایع ترین کمبود ریز مغذی ها در دوران کودکی املاح ید، آهن، کلسیم و ویتامین ها  «آ» و «د» است و ویتامین «آ» در رشد ومقاومت بدن در مقابل بیماریها حفظ قدرت بینایی سلامت پوست نقش مهمی ایفا می کند.

مدیر موسسه  تغذیه و سلامت عمومی کشور تصریح کرد: هر نوع خوراکی به صورت بسته بندی شده مصرف شود، بسته بندی هم مانند بسیاری از فاکتور های دیگر مواد غذایی تحت نظارت و کنترل شرکت تولید کننده و همچنین اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت است.

وی ادامه داد: نوع بسته بندی مواد غذایی بسته به شرایط و زمان ماندگاری مورد نظر متفاوت بوده، به عنوان مثال بسته بندی غیر قابل نفوذ که مخصوص شرایط نگهداری خارج ار یخچال و طولانی مدت است و مصرف کنندگان باید به شرایط مندرج روی بسته بندی توجه و با توجه به زمان تولید تاریخ انقضا و شرایط نگهداری اقدام به انتخاب ماده غذایی دلخواه کنند.

این کارشناس بهداشت و سلامت تاکید کرد: آب میوه های صنعتی نام تجارتی دارند و ممکن است شامل آب میوه طبیعی و یا نوشیدنی بر پایه آب میوه و شامل مواد افزودنی باشند، نکتار میوه نیز یک نوشیدنی بر پایه میوه بوده که حاوی مقادیر متفاوت از آب میوه وشکر است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: