کد خبر: ۲۵۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 16
مصرف تنها یک یا دو بار سیب زمینی در روز می‌تواند به اندازه جو دو سر فشار خون بالا را کاهش دهد بدون آن که افزایش وزن را برای فرد به همراه داشته باشد
شفاآنلاین>سلامت> سیب زمینی ضمن تامین نیاز بدن به انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی، به کاهش فشار خون، تسکین درد ناشی از روماتیسم مفصلی، حفظ سلامت استخوان‌ها، جوانسازی پوست و کاهش کلسترول خون کمک می‌کند و از خواص ضدسرطانی نیز برخوردار است.

به گزارش شفاآنلاین، سیب زمینی که برای اولین بار ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد توسط اینکاها در پرو کشت شد، منبعی عالی از چندین ماده مغذی چون ویتامین های C و B۶، پتاسیم، ویتامین B۵ (پانتوتنیک اسید)، نیاسین و فیبر غذایی است. پروتئین موجود در سیب زمینی نیز حاوی اسید آمینه ضروری لیزین است که عموما در غلات وجود ندارد. این گیاه علاوه بر تامین نیاز بدن به ویتامین‌ها و سایر مواد مغذی از چند خاصیت اثبات شده دیگر برای سلامتی نیز برخوردار است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:  

تسکین درد ناشی از روماتیسم و آرتریت روماتوئید

آب سیب زمینی خام می‌تواند به خلاص شدن از درد و ناراحتی ناشی از روماتیسم و آرتریت روماتوئید کمک کند. البته پیش از آغاز دوره درمان با آب سیب‌زمینی لازم است با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

کاهش فشارخون

تحقیقات نشان داده است که مصرف تنها یک یا دو بار سیب زمینی در روز می‌تواند به اندازه جو دو سر فشار خون بالا را کاهش دهد بدون آن که افزایش وزن<Weight> را برای فرد به همراه داشته باشد. البته لازم به ذکر است که سیب زمینی‌ها در این مطالعه بدون استفاده از روغن تهیه شده بودند.

مطالعات دیگر نیز از وجود ترکیباتی در سیب زمینی پرده برداشته‌اند که تأثیرات آنها بر بدن شباهت بسیاری با بازدارنده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین دارد که یکی از پرمصرف ترین داروها در درمان فشار خون بالا هستند.

حجم دیگر مواد فیتوشیمیایی موجود در گیاه سیب زمینی نیز با کلم بروکلی، اسفناج و کلم بروکسل قابل مقایسه است.

محققان سیب زمینی را به عنوان ارزان قیمت ترین منبع پتاسیم شناسایی کرده‌اند که در کاهش خطر بروز فشار خون بالا، اهمیت فراوان دارد. یک سیب زمینی متوسط با پوست ۱۸٪ از مقدار توصیه شده برای مصرف روزانه پتاسیم را تأمین می‌کند.

خواص ضدسرطانی

سیب زمینی سرشار از لکتین است. اگرچه بیشتر انواع لکتین‌ها عوارض جانبی به همراه دارند اما لکتین‌هایی نیز وجود دارند که می‌توانند به کاهش بروز برخی بیماری‌ها کمک کنند. با وجود این که سیب زمینی حاوی مقادیر بالایی از لکتین‌هاست، این پروتئین‌ها در بیشتر افراد هیچ عارضه یا اثر منفی‌ به همراه ندارند. تا جایی که حتی نتایج یک مطالعه نشان داد که مصرف برخی انواع سیب زمینی با کاهش التهاب همراه است.

به علاوه تحقیقات نشان داده است که لکتین‌های موجود در سیب زمینی از رشد سلول‌های سرطانی نیز جلوگیری می‌کنند.

حفظ سلامت استخوان‌ها

مواد معدنی موجود در سیب زمینی چون فسفر، منیزیم و کلسیم به حفظ استحکام و ساختار استخوان‌ها کمک می‌کنند.

همچنین روی و آهن موجود در این گیاه نیز نقش مهمی در تولید کلاژن ایفا می‌کنند که یکی از بلوک‌های اصلی سازنده استخوان‌ها است.

کاهش کلسترول خون

سیب زمینی حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر غذایی است که می‌تواند به کاهش کلسترول خون کمک کند. بیشتر فیبر موجود در سیب زمینی در پوست آن است، بنابراین با پوست کندن مقدار زیادی از این فیبر هدر می‌رود. سیب زمینی به خودی خود سالم و مفید است اما بسیاری از روش‌های معمول طبخ آن را به غذایی مضر تبدیل می‌کنند.

حفظ سلامت قلب

پتاسیم، فیبر، ویتامین B۶ و ویتامین C موجود در سیب زمینی ضامن سلامت قلب است. پیروی از رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین B۶ با کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی همراه است. خاصیت سیب زمینی در کاهش کلسترول نیز به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش می‌دهد. 

جوانسازی پوست

ویتامین C موجود در سیب زمینی یک محرک اصلی برای تولید کلاژن است که ۷۵ درصد از ساختار پشتیبانی و حفاظتی پوست را تشکیل می‌دهد. این ویتامین توانایی کلاژن در تقویت بافت پوست و رفع چروک‌ها را افزایش می‌دهد.

کمک به عملکرد اعصاب بدن

ویتامین‌های گروه B موجود در سیب‌زمینی به پشتیبانی از عملکرد غدد فوق کلیوی، آرام کردن و حفظ سلامت سیستم عصبی کمک می‌کنند.

کار ویتامین B۶ نیز کمک به تولید پیام رسان های عصبی است که امکان برقراری ارتباط بین سلول‌های مغزی و عصبی را با یکدیگر فراهم می‌کند.

سیب‌زمینی و عضلات

کربوهیدرات‌ها بخش مهمی از وعده غذایی ریکاوری بعد از ورزش هستند. گلیکولیز یا قندکافت واکنش تجزیه کربوهیدرات‌ها است و مهم است که با مصرف میزان کافی از کربوهیدرات سوخت گلیکولیز در حین فعالیت و بعد از آن تامین شود.

کربوهیدرات‌های موجود در نشاسته‌های سالم مثل سیب زمینی می توانند به سرعت ذخایر گلیکوژن کبد را پر کنند. همچنین پتاسیم موجود در سیب زمینی برای کشش عضلات مهم و حیاتی است.

سیب‌زمینی در صورتی که با روش‌های سالم طبخ و استفاده شود نه تنها باعث چاقی و اضافه وزن نمی‌شود، بلکه سلامت بدن را نیز تضمین خواهد کرد. ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: