کد خبر: ۲۵۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۷ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 15
این طرح نیز در استان تهران به تدریج آغاز شد و اکنون در ۵۵ بیمارستان دانشگاهی تهران بیمار با کد ملی پذیرش شده و استحقاق سنجی انجام می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>صدور بیمه رایگان برای ۲۶هزار تهرانی طی ۳ ماه گذشته، حذف بیمه روی تخت و حذف دفترچه بیمه سلامت از ۵۵ بیمارستان دانشگاهی در تهران و ارایه خدمات به صورت الکترونیک و ... از جمله مباحثی بود که مدیرکل بیمه سلامت استان تهران آن را تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر سیدمحمد حسینی در نشستی خبری در توضیح پرداخت مطالبات مراکز درمانی استان تهران طرف قرارداد با بیمه سلامت، گفت: از مجموع مطالبات امسالِ بیمارستان‌ها، پرداختی‌ها تا شهریور ۹۸ صورت گرفته است و در مورد داروخانه‌ها نیز پرداختی‌ها تا مهر ماه امسال صورت گرفته است. در مورد سال ۹۷ در پرداخت مطالبات ۲.۵ تا سه ماه از پرداختی‌ها باقی مانده است؛ چراکه بودجه‌ای که به این منظور در نظر گرفته بودند، محقق نشد. بر همین اساس نیز به محض تخصیص اعتبارات، این بخش از مطالبات باقی مانده از سال ۹۷ نیز پرداخت خواهد شد.

درخواست ۱۷۳هزار تهرانی برای بیمه رایگان

وی درباره طرح پوشش اجباری بیمه سلامت که از آبان ماه امسال رسما آغاز شد، گفت: این طرح رسما از ۱۳ آبان ماه کلید خورد و پیش بینی می‌شد از جمعیت حدود ۱۳.۵ میلیون نفری تهران، حدود ۲ میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های درمانی نباشند و دفترچه بیمه نداشته باشند. با آغاز اجرای این طرح و تا کنون ۱۷۳ هزار نفر ساکن تهران با مراجعه به سامانه اعلام داشته‌اند که توانایی مالی ندارند و جهت برخورداری از بیمه سلامت درخواست ارزیابی وسع کرده‌اند.

بیمه رایگان برای ۲۶هزار تهرانی در ۳ ماه گذشته

حسینی با تاکید بر اینکه آزمون ارزیابی وسع توسط وزارت رفاه انجام و نتیجه به بیمه سلامت اعلام می‌شود، افزود: پاسخ آزمون ارزیابی وسع ۱۳۶هزار تن از این ۱۷۳ هزار نفر مشخص و نتیجه  برای آنها پیامک شده است. از این تعداد نیز طبق بررسی وزارت رفاه، ۲۶ هزار تن در دهک‌های یک، دو و سه قرار داشتند و به این ترتیب  به صورت رایگان بیمه  و برای آنها دفترچه صادر شده است. همچنین ۳هزار نفر نیز خود مراجعه کرده و با پرداخت حق بیمه، از بیمه سلامت برخودار شده‌اند.

حذف بیمه روی تخت در بیمارستان‌ها

وی در همین راستا گفت: نکته مهم آن است که افراد تا پیش از این تنها در زمان بروز بیماری و گاها حتی روی تخت بیمارستان اقدام به بیمه شدن می‌کردند اما بنابر آیین‌نامه جدید مقرر شده است تا دوره انتظار ۱۰ روزه برای فرد بیمه شده در نظر گرفته شود؛

 این به آن معناست که از روزی که فرد بیمه می‌شود تا مدت ۱۰ روز نمی‌تواند خدمات مربوط به آن بیماری‌را که به خاطرش روی تخت بیمارستان قرار گرفته را دریافت کند. بنابراین مردم مکلف می‌شوند در زمان سلامتی خود را بیمه کنند تا در زمان بیماری از خدمات بیمه خود استفاده کنند. البته بیماران اورژانسی و بیماران خاص از این آیین  نامه مستثنی هستند.

۱۰هزار بیمار خاص در تهران تحت پوشش بیمه سلامت

حسینی درباره تعداد بیماران خاص تحت پوشش بیمه سلامت در تهران نیز گفت: حدود ۱۰هزار نفر بیمار خاص شامل پیوند کلیه<Kidney>، همودیالیز، هموفیلی، تالاسمی و ام. اس در تهران تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند و یک سری از خدمات و داروهایشان چه خدمات بستری و چه خدمات دارویی، مشمول حذف فرانشیز می‌شود. دفترچه‌هایشان نیز به صورت رایگان صادر می‌شود.

حذف دفترچه بیمه سلامت از ۵۵ بیمارستان دانشگاهی تهران

وی درباره حذف دفترچه بیمه از مراکز درمانی تهران و ارایه خدمات به صورت الکترونیک، گفت: این طرح نیز در استان تهران به تدریج آغاز شد و اکنون در ۵۵ بیمارستان دانشگاهی تهران بیمار با کد ملی پذیرش شده و استحقاق سنجی انجام می‌شود.

نسخه‌نویسی الکترونیک در ۶ شهرستان تهران

حسینی ادامه داد: در همین راستا در بخش خصوصی و سرپایی نیز نسخه‌نویسی الکترونیکی آغاز شده و در شش شهرستان دماوند، پردیس، فیروزکوه، پیشوا، قرچک و ورامین این اقدام صورت می‌گیرد.

 به این منظور لازم است توانمندی ارایه خدمات الکترونیک در موسسات طرف قرارداد ایجاد شود و مرحله نسخه پیچی الکترونیک در داروخانه‌ها است که استارت آن را خواهیم زد. بعد از آن هم اسناد به صورت الکترونیک برای ما ارسال و پرداختی‌ها صورت می‌گیرد.

 به جهت ایجاد انگیزه و استقبال از ارایه خدمات الکترونیک، اعلام کرده‌ایم مطالبات موسسات طرف قراردادی که به صورت الکترونیک خدمت می‌دهند را سه ماه جلوتر پرداخت خواهیم کرد و به این ترتیب پرداختی‌ها به این موسسات به آذر ماه امسال رسیده است و این آمادگی را داریم که به این موسسات در پایان هر ماه، هزینه‌های ماه قبل را بپردازیم.

بیمه سلامت کدامیک از خدمات سلامت روان را پوشش می‌دهد؟

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران در پاسخ به ایسنا درباره خدمات سلامت روان که تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند، گفت: پوشش خدمات بستری بیماران روان به صورت کامل در تعهد بیمه سلامت قرار دارد. در بخش سرپایی هم "ویزیت" تحت پوشش قرار دارد. در زمینه پوشش خدمات مشاوره ارایه شده از سوی روانپزشکان نیز جلسات متعددی با انجمن‌های مربوطه و دفتر سلامت روان وزارت بهداشت برگزار شده تا بتوانیم خدمات مشاوره روانپزشکان را نیز تحت پوشش قرار داده و به این ترتیب حفاظت مالی از بیمار صورت گیرد.

وی در این باره ادامه داد: در مجموع تمام داروهای تولید داخل تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند. در مورد داروهای وارداتی نیز بیش از ۸۰ درصد این داروها در تعهد سازمان بیمه سلامت هستند. در مورد آن داروهای وارداتی که تحت پوشش نیستند نیز بحث برندینگ مطرح است. البته لازم به ذکر است که پوشش دارویی در بیمه‌ها توسط خود بیمه‌ها انجام نمی‌شود و دبیرخانه شورای عالی بیمه در این زمینه تصمیم‌گیر است.

انتخابات مجلس و انتظار از مجلسیان

مدیرکل بیمه سلامت استان تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره انتخابات پیش رو و انتظارات از نمایندگانی که به مجلس راه خواهند یافت، گفت: در برخی کشورهای دنیا یک نماینده باید یک دهه مدیر اجرایی بوده باشد اما در کشور ما اینطور نیست. 

از آنجا که مجلس ما مجلس عوام است بنابراین افرادی که به این عرصه وارد می‌شوند باید علاقه‌مند به کار خود باشند؛ چراکه قرار است به جای افراد دیگر صحبت و مطالبه کنند و اگر چنین توانایی ندارند، رفتن‌شان هم به آنجا معنایی ندارد.

 در مجموع نمایندگان راه یافته به مجلس باید منافع جمعی را به منابع فردی ارجح بدانند، آگاهی کاملی از وضعیت جامعه داشته باشند و در خلاء تصمیم نگیرند. حوزه سلامت نیز حوزه‌ای است که تورم در آن از تورم عمومی جامعه بالاتر است و نمایندگان باید به این موضوع اشراف داشته باشند. البته به جز اشراف اطلاعاتی، قدرت تدبیر نیز بسیار مهم است و اکنون این موضوع بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: