کد خبر: ۲۵۱۱۲۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 09
ترکیبی به نام جی یک G-۱ که نوعی داروی ضد سرطان است و چند سال پیش کشف شده، چربی را نیز کاهش می‌دهد
شفاآنلاین>سلامت>محققان پزشکی کشف کردند داروی ضد سرطان جی یک خاصیت کاهش دهنده چربی بدن را نیز داراست

به گزارش شفاآنلاین ، محققان علوم پزشکی در دانشگاه نیومکزیکو در آمریکا دریافتند نوعی ترکیب ضد سرطان، قادر است با چاقی<Obesity> و دیابت نیز بجنگد و در واقع می‌توان از آن به عنوان داروی مبارزه با چربی بهره برد.

دکتر اریک پروسنیتز و همکارانش امیدوارند با این کشف، ۹۳ میلیون آمریکایی بتوانند با چربی زیادی در بدنشان مبارزه کنند.

بر اساس یافته این محققان که نتایج آن به تازگی منتشر شد ترکیبی به نام جی یک G-۱ که نوعی داروی ضد سرطان است و چند سال پیش کشف شده، چربی موش‌های چاق را نیز کاهش می‌دهد.

چاقی بیش از چهل درصد از آمریکایی‌ها را مبتلا کرده و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، دیابت نوع دوم و برخی سرطان‌ها هموار کرده است.

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اعلام کرد چاقی و دیگر حالات وابسته به آن، از دلایل بسیار مهم و اصلی مرگ و میر محسوب می‌شوند و بر دیگر دلایل مرگ، غلبه می‌کنند.

تیم محققان دریافتند گیرنده جی پی ئی آر GPER که نوعی گیرنده استروژنی ترکیب شده با پروتئین جی و در واقع فعال کننده جی یک است بر سلول‌های سرطانی سینه تاثیر می‌گذارند و در این مسیر، محققان به اثر ضد چربی این ترکیب دارویی جدید پی بردند.

با وجود تولید در بدن مردان، استروژن هورمونی مربوط به جنس مونث محسوب می‌شود و کم بودن این هورمون در زنان، نشانگر یائسگی است و زنان در دوران پس از یائسگی، بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون، چاقی و دیابت قرار دارند.

محققان می‌گویند با استفاده از این ترکیب جدید، مسیر برای تولید داروی ضد چربی و ضد چاقی هموار شده است.

عوامل موثر در ایجاد چاقی شامل عوامل ارثی، پرخوری، تغییر سوخت وساز بافت چربی، کاهش تولید گرما، کاهش فعالیت جسمی بدون کاهش مقدار غذای دریافتی و برخی از داروهاست.

افزایش چربی شکم نیز که به چاقی شکم موسوم است با افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی همراه است.

محققان بر این باورند که ذخیره اصلی انرژی بدن، چربی است.

برخی بیماران از افزایش پیشرونده وزن شکایت می‌کنند، حال آنکه مقدار غذای دریافتی آن‌ها افزایش نیافته است.

باید گفت که چنین وضعیتی کاملاً امکان پذیر است.

کاهش پیشرونده توده عضلانی بدن که با افزایش سن روی می‌دهد، امری اجتناب ناپذیر است.

در عین حال به دلیل کاهش توانایی بدن در سوزاندن چربی ها، وزن افزایش می‌یابد.

در این حالت اگر مقدار کالری دریافتی به میزان قبلی باقی بماند، به ناچار افزایش وزن خواهیم داشت که بیشتر از چربی تشکیل شده است؛ بنابر این تولید انرژی کاهش می‌یابد و برای جبران انرژی از دست رفته نیاز به دریافت مقدار بیشتری ماده غذایی خواهد بود.صدا و سیما
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: