کد خبر: ۲۵۰۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - 2020February 01
دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید ایرانی، دومین نمونه دستگاه در دنیا است که با تلاش جمعی از محققان ایرانی طراحی و ساخته شده و وارد بازار داخل شده است
شفا آنلاین>سلامت>جمعی از محققان ایرانی موفق به طراحی و ساخت دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید شدند که امروز شنبه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رونمایی شد.

به گزارش شفا آنلاین، دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید ایرانی، دومین نمونه دستگاه در دنیا است که با تلاش جمعی از محققان ایرانی طراحی و ساخته شده و وارد بازار داخل شده است.

این دستگاه با همکاری مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و تیم مهندسی دانشگاه صنعتی شریف و حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی ۵ سال با صرف صدها ساعت وقت و ده ها نفر نیروی متخصص اعم از چشم پزشک، متخصص فناوری اطلاعات، مکانیک و برق ساخته شده است.

افزایش سرعت عمل و مهارت دستیاران، توانایی ارزیابی عملکرد کاربر و ضبط سوابق آن، توانایی ارائه بازخورد به فراگیران جهت اصلاح مهارت خود، ارزیابی و مقایسه سطح مهارت بین خبرگان و فراگیران از جمله مزایای این دستگاه است.

امکان تمرین دستیاران به تنهایی و بدون حضور استادان، کاهش خطر آسیب رسانی به بیماران، عدم وجود محدودیت مواد مصرفی و مقرون به صرفه بودن قیمت نهایی دستگاه، از دیگر مزایای دستگاه شبیه ساز جراحی آب مروارید است.

سیستم بینایی سه بعدی قابل تنظیم، واحد میکروسکوپی سه بعدی، ماکت سر و چشم بیمار، ابزار جراحی، تنظیم گر میکروسکوپ، پدال دستگاه، پایه تنظیم کننده ارتفاع دستگاه و صفحه نمایش، از اجرای تشکیل دهنده این دستگاه است.

یافتن راه حلی برای درمان بیماری آب مروارید به عنوان یک ضرورت در گروه و مرکز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مورد توجه قرار گرفت‌. جهت ارتقا مهارت دستیاران چشم پزشکی، مرکز تحقیقات چشم با همکاری دانشگاه صنعتی شریف به این نتیجه رسیدند که استفاده از شبیه ساز می‌تواند یکی از راه‌های مناسب برای حل این مسئله باشد.

آب مروارید( کاتاراکت) شایع ترین عامل منجر به نابینایی قابل برگشت در کشورهای در حال توسعه بوده و علت ۴۸ درصد نابینایی‌ها در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد.

در ایران آب مروارید از شیوع بالایی برخوردار است طوری که در جمعیت بالای ۴۰ سال تهران شیوع آن، در حدود ۱۲ تا ۱۹ درصد گزارش شده است.

در صورتی که دید بیمار به علت آب مروارید کاهش پیدا کند و با عینک قابل اصلاح نباشد، تنها روش بازیابی بینایی جراحی است. تکنیکی که امروزه به طور معمول برای جراحی آب مروارید مورد استفاده قرار می‌گیرد، فیکو امولسیفیاسیون نام دارد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: