کد خبر: ۲۵۰۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 28
بیماری های قلبی و عروقی عامل بیش از ۵۰ درصد از مرگ های زودرس است که تا ۸۰ درصد می توان از آن پیشگیری کرد. دانشگاه ها باید همت کنند تا بتوانیم این مرگ های زودرس را کاهش داده و امید به زندگی را به بیش از ۸۰ سال افزایش دهیم
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور ما کاهش پیدا کرده و در این زمینه در منطقه شرایط بهتری داریم، اما از نظر جهانی وضعیت خوبی نداریم. بیماری‌های قلبی و عروقی عامل بیش از ۵۰ درصد از مرگ‌های زودرس است که تا ۸۰ درصد می‌توان از آن پیشگیری کرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک زاده در اجلاس روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، ضمن بیان گزارشی از عملکرد معاونت تحقیقات، اظهار کرد: پژوهش یک تجمل نیست که فقط در مواقعی قابلیت اجرا داشته باشد که منابع مالی به حدکافی موجود باشد. پژوهش یک ضرورت دائمی است و هیچ گاه ضرورت آن در زمان های سخت با منابع مالی محدود، کمتر از زمان هایی نیست که منابع مالی کافی و به راحتی در دسترس است. بر همین اساس، درخواستم این است که در برنامه بودجه برای پژوهش اولویت ویژه ای درنظر گرفته شود.

وی افزود: براساس تعریف سازمان جهانی بهداشت، پژوهش در سلامت عبارت است از درک صحیح چالش های موجود در سلامت و تدوین راهکارهای مناسب برای برخورد با آنها.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت درخصوص وضعیت تعداد مقالات، رتبه مقالات و مستندات علمی در بانک اطلاعاتی اسکوپوس، اظهار کرد: ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی، ۵۵۶۷۹ استناد از مقالات خود در بانک اطلاعاتی اسکوپوس کسب کرده است.

وی با بیان اینکه ایران در تولید علم در سال ۲۰۱۹ رتبه ۱۵ را به دست آورد، ادامه داد: همچنین، رتبه ۱۴ جهانی و اول منطقه را در دریافت تعداد استنادات به مقالات به دست آورده ایم.

فعالیت ۱۲۱۰ شرکت دانش بنیان سلامت در مراکز رشد

ملک زاده با بیان اینکه ۱۲۱۰ شرکت دانش بنیان سلامت مستقر در مراکز رشد داریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر موفق به راه اندازی  و تجهیز اتاق تمیز به تعداد کافی برای تولید تجهیزات پزشکی و فناوری های دارویی شده ایم که دانشگاه ها باید برای بهره وری بهتر از این اتاق ها برنامه ریزی کنند.

وی با بیان اینکه بیماری های غیرواگیر علت بیش از ۸۰ درصد از مرگ  و ناتوانی در کشور هستند، تصریح کرد: این یک رسالت ملی برای تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور است که در زمینه بیماری های غیرواگیر کار کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه امید به زندگی در کشور افزایش پیدا کرده و در این زمینه از کشورهای منطقه جلوتر هستیم. اما جا دارد این موضوع ارتقای بیشتری پیدا کند. در سال های بعداز انقلاب اسلامی، بیماری های واگیر، مرگ و میر مادران و نوزادان، مشکلات تغذیه ای و بیماری های غیرواگیر روند کاهشی داشته است، اما سرطان ها در ایران روبه افزایش است که دلیل آن را می توان به افزایش طول عمر ایرانیان و وجود ریسک فاکتورهایی مانند مصرف تریاک و سیگار مربوط کرد.

وی افزود: بیماری های قلبی و عروقی در کشور ما کاهش پیدا کرده  و در این زمینه در منطقه شرایط بهتری داریم، اما از نظر جهانی وضعیت خوبی نداریم. بیماری های قلبی و عروقی عامل بیش از ۵۰ درصد از مرگ های زودرس است که تا ۸۰ درصد می توان از آن پیشگیری کرد. دانشگاه ها باید همت کنند تا بتوانیم این مرگ های زودرس را کاهش داده و امید به زندگی را به بیش از ۸۰ سال افزایش دهیم.

وی گفت: اگر با همین روند پیش رویم، براساس پیش بینی ها، در ۲۵ سال آینده ۲۵ درصد ایرانیان دیابت خواهند داشت و این موضوع نظام سلامت را دچار مشکل می کند، بر همین اساس برای برون رفت از این بحران، باید برنامه ریزی کنیم و این برنامه ریزی ها بر پایه پژوهش به بار می نشیند. راهکار مشکل، تاسیس مراکز درمانی نیست، بلکه اصلی ترین راهکار، روش های پیشگیری مبتنی بر تحقیق و پژوهش است.
 
طبق اعلام وبدا، دکتر ملک زاده، فشارخون، اعتیاد، اختلالات و بیماری های روانی و سکته های قلبی و مغزی را از مهمترین گرفتاری های نظام سلامت برشمرد و گفت: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور رخ می دهد که ۳۱۳ هزار مرگ به بیماری های غیرواگیر منتسب است و ۴۳ درصد از این مرگ ها، به سکته های قلبی و مغزی مربوط است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: