کد خبر: ۲۵۰۳۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 27
در حال حاضر در عرصه تربیت نیروی انسانی درست عمل نکردیم چرا که ما با تمرکز بر آموزش نیروی انسانی در دوره فوق تخصص خدمات سلامت را با هزینه بالای به مردم ارائه می‌دهیم و باید بازنگری لازم در این عرصه صورت بگیرد
شفا آنلاین>سلامت>وزیر بهداشت بر ضرورت بازنگری در تربیت نیروی انسانی در حوزه پزشکی تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در عرصه تربیت نیروی انسانی درست عمل نکردیم چرا که ما با تمرکز بر آموزش نیروی انسانی در دوره فوق تخصص خدمات سلامت را با هزینه بالای به مردم ارائه می‌دهیم و باید بازنگری لازم در این عرصه صورت بگیرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سعید نمکی در حاشیه یکصد و دهمین اجلاس روسای دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که امروز در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران در حال برگزاری است با تاکید بر این که امسال سال سختی را از لحاظ بودجه و منابع گذارندیم، گفت: با این وجود، آن چه که مهم است اینست که کار کردن و مدیریت در چنین شرایطی هنر است. اگر چه  اداره مملکت در شرایط فعلی کار راحتی نیست اما در حوزه سلامت ما علیرغم فشارهای که در عرصه دارو و تجهیزات پزشکی از سوی آمریکایی‌ها وارد شده و علی‌رغم دروغ بزرگی که می‌گویند که درهای ورود دارو به کشور ما باز است، ما بیشترین فشار در همین عرصه گذارندیم.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: با وجود فشارهای زیادی که در عرصه تحریم دارو و تجهیزات پزشکی متحمل شدیم اما بهترین وضعیت را در طول سال‌های گذشته در این عرصه‌ها داریم به گونه‌ای که شرایط ما طوری است که ما برای ۶ ماه آینده دارو و تجهیزات پزشکی در تمام نقاط کشور در اختیار داریم.

وزیر بهداشت همچنین خاطر نشان کرد: همکاران من در وزارت بهداشت علیرغم سختی‌های که از نظر منابع مالی متحمل شدند اما کارهای بزرگی را نیز انجام دادند به گونه‌ای که پرونده الکترونیکی سلامت به عنوان ریل و زیر ساخت نظام سلامت در مدت کوتاهی راه اندازی شد که این اقدام موجب منطقی کردن و کاهش هزینه‌ها و همچنین استقرار سیستم ارجاع خواهد شد.

دکتر نمکی خاطر نشان کرد: همکاران مجموعه وزارت بهداشت توانستند بسیج ملی کنترل فشار خون را انجام دهند که اثر آن در سال های آینده در جامعه مشاهده خواهد شد. به طوری که ما کاهش مراجعه به ICU و CCU در سال های آینده خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: امسال سیل‌های ویرانگر در کشور داشتیم که در بخش بهداشت و درمان توانستیم با جابجایی بیماران، پیشگیری از بیماری‌های واگیر را به خوبی انجام دهیم. حتی در بحث پیشگیری از آنلفوآنزا  نیز با وجود این که شیوع آن با بروز مشکلات اجتماعی در حاشیه شهرها همزمان شد ولی اقداماتی خوبی صورت گرفت به گونه‌ای که سازمان‌های بین المللی از این اقدام ما حیرت زده شدند و در بحث اربعین نیز  توانستیم اقدامات بهداشتی را برای بیش از سه ونیم میلیون زائر به خوبی پیاده سازی کنیم.

وزیر بهداشت علیرغم اقداماتی بسیار قابل توجهی که امسال در وزارت بهداشت انجام شد  اما  برای انجام هیچ کدام از فعالیت‌ها درخواست بودجه اضافی نکردیم ضمن این که با مکانیزم‌های مختلف توانستیم نیازهای خود را در حوزه دارو و تجهیزات کشور نیز برطرف نمایم و به گونه‌ای که شرایط کارخانه‌های داروسازی ما به گونه‌ای است که حداقل تا شش ماه آینده این کارخانجات تمامی مواد اولیه تولید دارویی خود دارند و طی این مدت حتی یک کارخانه نیز تعطیل نخواهد شد. بنابراین از نظر ثبات و امنیت خدمت کشور ما امروزه در وضعیت خوبی قرار دارد.

نمکی از مطالبه ۱۰ هزار میلیارد تومانی وزارت بهداشت از یکی از سازمان‌های بیمه خبر داد و گفت: آن چه که باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد  مطالبه ۱۰ هزار میلیادری ما از یک سازمان بیمه‌ای است که باید برای وصول این مطالبات اقدامات لازم صورت بگیرد.

راه اندازی ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی در ۶۶ بیمارستان با اولویت مناطق محروم

وی همچنین از راه اندازی ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی در ۶۶ بیمارستان با اولویت مناطق محروم در کشور خبر داد و گفت: امسال اولین سالی است که این میزان تخت در بیمارستان‌ها راه اندازی می‌شود و سال آینده نیز ۶ هزار تخت بیمارستانی آن هم با اولویت مناطق محروم راه اندازی خواهیم کرد.

دکتر نمکی تاکید کرد: در قالب پویش ۲۰۵۰ ما هزار پروژه را در طول هفته‌های آتی تا هفته سلامت راه اندازی خواهیم کرد یعنی هفته‌ای ۵۰ هزار پروژه افتتاح می‌شود.

آموزش سلامت سرمایه گذاری به حساب می‌آید نه هزینه

وزیر بهداشت هزینه در حوزه سلامت مردم را یک سرمایه گذاری توصیف کرد و گفت: باید در تعریف بودجه‌های جاری و عمرانی یک بازنگری صورت بگیرد و به این اعتقاد برسیم که آموزش سلامت یک سرمایه گذاری به حساب می‌آید نه هزینه. به همین دلیل لازم است تعریف جدیدی از هزینه‌ها در مدل‌های بودجه‌ای صورت بگیرد.

وی ادامه داد: سهم ما از  GDP از ۶.۲ درصد به ۹  درصد رسیده بنابراین اگر بیش از این از دولت بودجه بخواهیم باید دست خود را به جیب دستگاه‌های دیگر بکنیم. به همین جهت ما بودجه جدیدی را از سازمان برنامه و بودجه درخواست نمی‌کنیم اما معتقدdم پیشگیری از بروز بیماری‌ها باید بیرون از وزارت بهداشت صورت بگیرد و این وزارت خانه امر سیاست گذاری و تدوین مدل‌های آموزشی را عهده دار شود و دستگاه‌های دیگر آن را اجرا کنند.

وزیر بهداشت در پایان با بیان این که تربیت نیروی انسانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی به درست انجام نمی‌گیرد، گفت: سرمایه گذاری در تربیت نیرو برای دوره‌های تخصصی و فوق تخصصی اگر بیش از اندازه باشد نوعی اتلاف منابع صورت می‌گیرد و ما مجبور می‌شویم برای خدمات سلامت به مردم بیشترین هزینه را دریافت کنیم به همین جهت باید در این زمینه یک بازنگری اتفاق بیفتد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: