کد خبر: ۲۵۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۶ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 26
آنچه که به ما کمک می‌کند با استرس‌ها و حوادث سخت کنار آییم، اصطلاحا تاب‌آوری گفته می‌شود. تاب‌آوری به این معنی نیست که تحت‌تاثیر مشکلات قرار نمی‌گیریم و ناراحت نمی‌شویم، بلکه تعیین می‌کند چطور با مشکلات کنار آییم، از آنها گذر کنیم و سلامت روان‌مان را حفظ کنیم
شفاآنلاین>سلامت>مدیرکل سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، چگونگی فائق آمدن بر شرایط پراسترس و بحرانی را تشریح کرد.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر احمد حاجبی گفت: اغلب اوقات همه ما وقتی با تغییر بزرگی روبرو می‌شویم، یا احساس کنترل روی شرایط نداریم و اوضاع برایمان غیرقابل پیش‌بینی است، یا مسئولیت سنگینی برعهده داریم دچار استرس می‌شویم.

وی افزود: استرس گاهی نتیجه یک اتفاق مهم و غیرمعمول است و گاهی هم به دلیل انباشته شدن فشارهای کوچک پیش می‌آید. وقتی احساس می‌کنیم شرایط برای ما غیرقابل تحمل شده، قادر به مدیریت اوضاع نیستیم و فشار روی ما بسیار زیاد است، ممکن است در بحران باشیم.

وی ادامه داد: هریک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث‌ ناگوار واکنش نشان می‌دهیم. گاهی نشانه‌های جسمی مانند سردرد، دردهای پراکنده بدنی، مشکل گوارشی، احساس خستگی، کاهش اشتها، بی‌خوابی پیش می‌آید و گاهی نشانه‌های روانی رفتاری مانند احساس ترس و اضطراب، درماندگی، ناامیدی، کرختی و شوکه‌شدن یا خشم تجربه می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت بیان داشت: آنچه که به ما کمک می‌کند با استرس‌ها و حوادث سخت کنار آییم، اصطلاحا تاب‌آوری گفته می‌شود. تاب‌آوری به این معنی نیست که تحت‌تاثیر مشکلات قرار نمی‌گیریم و ناراحت نمی‌شویم، بلکه تعیین می‌کند چطور با مشکلات کنار آییم، از آنها گذر کنیم و سلامت روان‌مان را حفظ کنیم.

در شرایط پراسترس و بحرانی چه کنیم؟

حاجبی گفت: در هنگام حوادث و بحران‌های غیر طبیعی و غیر منتظره، اکثرا واکنش‌های افراد به این گونه حوادث طبیعی است. به همین دلیل به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن، ترسو و یا غیرطبیعی بودن نزنید.

وی افزود: از موقعیت‌هایی که استرس شما را زیاد می کند، دوری کنید. برای مثال کمتر اخبار را چک کنید. خواندن اخبار یک یا دو بار در روز استرس کمتری دارد تا اینکه تمام طول روز اخبار را ببینید یا بشنوید. از جمع های پرتنش دوری کنید.

وی ادامه داد: زمان‌هایی را با دوستان و خانواده خود بگذرانید و با آنها صحبت کنید. در مورد نگرانی ها و حس هایتان حرف بزنید و از بیان آنها خجالت نکشید. اجازه بروز احساساتی مانند گریه و خشم را به خود و دیگران بدهید.

وی تصریح کرد: با احساس‌ها و فکرهای خود نجنگید، تغییر حال شما در هر لحظه طبیعی است و برای حل و فصل آن نیاز به زمان هست. بپذیرید همه چیز در کنترل شما نیست. سعی کنید برنامه و زندگی عادی خود را حفظ کنید و روی چیزهایی که کنترل دارید تمرکز کنید. تلاش کنید اتفاق‌ها را با چشم‌انداز وسیع‌تری تجزیه و تحلیل کنید.

وی خاطرنشان کرد: ساعت‌هایی را به‌ دور از فضای مجازی بگذرانید و کارهایی که برای شما آرام‌بخش است را در برنامه روزانه بگنجانید. برای مثال موسیقی گوش کنید، کتاب بخوانید، یا فیلمی که دوست دارید ببینید.

در شرایط بحرانی تصمیم مهم نگیرید

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در شرایط بحرانی و وقتی شرایط دایم در حال تغییر است، تصمیم مهمی نگیرید و تغییر بزرگ در زندگی خود ایجاد نکنید.

حاجبی افزود: به اندازه کافی استراحت کنید، خواب خوب و کافی کمک می‌کند که توان خود را بازیابی کنید. ورزش کنید. اگر امکان ورزش منظم ندارید، تحرک بیشتری داشته باشید و حداقل ۲۰ دقیقه در روز پیاده‌روی کنید.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، وی توصیه کرد: از روش‌های آرام‌سازی استفاده کنید. در مواقع استرس نفس های عمیق بکشید. در حضورکودکان در مورد اخبار بد صحبت نکنید. از دارو بدون تجویز پزشک، مواد یا الکل برای سرکوب حس‌های منفی استفاده نکنید.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت: در صورتی که احساس کردید برای چند روز متوالی نمی‌توانید کارهای روزمره را انجام دهید یا کنترل بر حس‌ها و شرایط خود ندارید، به پزشک، روان‌پزشک یا روانشناس مراجعه کنید. در صورت نیاز به کمک‌های پزشکی، روانپزشکی یا روانشناسی، به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست مراجعه کنید. ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: