کد خبر: ۲۵۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 25
با تغییر در شیوه زندگی ضمن کاهش احتمال پولیپ یا سرطان روده بزرگ با انجام اقدامات غربالگری و تشخیص زودهنگام می‌توان پولیپ یا سرطان را در مراحل اولیه شناسایی و به موقع درمان کرد
شفا آنلاین>سلامت>معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ با انجام تست فیت در ۶ مرکز خدمات جامع سلامت این شهر بر روی سه هزار نفر از سال ۹۶ تاکنون به طور رایگان انجام شده است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر سید مهدی طباطبایی اظهار داشت: با تغییر در شیوه زندگی ضمن کاهش احتمال پولیپ یا سرطان روده بزرگ با انجام اقدامات غربالگری و تشخیص زودهنگام می‌توان پولیپ یا سرطان را در مراحل اولیه شناسایی و به موقع درمان کرد.

وی ادامه داد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ از سال ۹۶با هدف تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در گروه سنی ۵۰ تا ۶۹ سال، علاوه بر آزمایشگاه مرکزی مستقر در کلینیک عدالت، در ۶ سایت نمونه گیری واقع در مراکز خدمات جامع سلامت امام رضا (ع)، حضرت ابوالفضل (ع)، ولیعصر (عج)، شهید برازنده، سید الشهدا و امام سجاد(ع) زاهدان با انجام تست فیت بصورت رایگان انجام می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: از ابتدای اجرای برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان روده بزرگ تاکنون برای سه هزار نفر تست فیت انجام شده که از این تعداد ۳۳۷ مورد مثبت گزارش شده است و ۶ نفر نیز مثبت قطعی شده‌اند.

وی گفت: تشخیص زودهنگام و غربالگری این سرطان با تست فیت انجام می‌شود و سرطان روده بزرگ و پولیپ‌ ها باعث خونریزی و ایجاد خون در مدفوع می‌شود، اما این خون آن قدر کم است که با چشم دیده نمی‌شود بلکه باید با انجام آزمایش آن‌ را تشخیص داد.

طباطبایی گفت: تست فیت که در مراکز خدمات جامع سلامت به‌صورت رایگان برای افراد ۵۰ تا ۶۹ سال انجام می‌شود و بهترین شیوه تشخیص خون مخفی در مدفوع است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: