کد خبر: ۲۵۰۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 22
مخلوط سیر و لیموترش یا سیر، لیموترش و زنجبیل چربی خون را به میزان بیشتری نسبت به لیموترش تعدیل می‎کند
شفا آنلاین>سلامت>نتایج تحقیقاتی که از سوی دانشجوی کارشناسی ارشد رشته اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران (فارغ‌التحصیل کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود) انجام شده، نشان می‌دهد، مخلوط سیر و لیموترش یا سیر، لیموترش و زنجبیل بر کاهش چربی خون مؤثر است.

به گزارش شفا آنلاین، موسی ابوالحسنی با اشاره به طرح "بررسی اثرات آﻧﺘﯽ ﻫﯿﭙﺮﻟﯿﭙﯿﺪﻣﯿﮏ مخلوط سیر، لیموترش و زنجبیل بر شاخص‌های خونی موش‌های نر بالغ"، توضیح داد: این طرح مربوط به کار کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در سال ۹۵ بود که تاکنون دو مقاله از آن به چاپ رسیده اما نتایج تحقیقاتی که بر روی سایر شاخص‎های خونی و همچنین بافت‎شناسی و ... انجام دادیم، هنوز منتشر نشده است.

وی تشریح کرد: در این طرح تأثیر مخلوط "سیر و لیموترش"؛ "سیر، لیموترش و زنجبیل" و همچنین عصاره "بامیه" بر روی موش‌ها در گروه‎های مختلف که هر کدام گروه کنترل نیز داشتند، بررسی شد. نتایج تحقیق نشان داد که ترکیب تهیه و استخراج شده از سیر، لیموترش و زنجبیل بر کاهش چربی خون و عصاره تهیه شده از بامیه بر کاهش قند خون در موش‌ها مؤثر است.

این محقق با بیان اینکه فاز بعدی مطالعات، فاز انسانی خواهد بود، یادآور شد: البته تأثیر کاهشی این مخلوط را به صورت تجربی دیده‌ و به فکر بررسی آزمایشگاهی آن افتادم تا پس از طی روال آزمایشگاهی، ان‌شاء‌الله بتوانیم وارد فاز تولید دارو شویم.

ابوالحسنی در پاسخ به اینکه تأثیر لیموترش بر کاهش چربی خون از گذشته محرز بوده است، تأکید کرد: مخلوط سیر و لیموترش یا سیر، لیموترش و زنجبیل چربی خون را به میزان بیشتری نسبت به لیموترش تعدیل می‎کند.

وی تصریح کرد: البته نسبت ترکیب این مواد باید رعایت شود که با توجه به منتشر نشدن نتایج نهایی تحقیق، بهتر است از بیان این موضوع خودداری شود.

این محقق در پایان گفت: همچنین بامیه قند خون را کاهش می‌دهد که این موارد افق تولید دارو بر پایه این مواد و به منظور کاهش چربی خون و قند خون را به روی محققان گشوده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: