کد خبر: ۲۵۰۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - 2020January 22
۲۵ درصد خون و فرآورده های خونی کشور در تهران مصرف می‌شود چرا که تعداد مراکز درمانی در تهران بیشتر و جراحی‌های بزرگ در این استان گسترده‌تر و به همین دلیل مصرف این فرآورده های حیات بخش در پایتخت بالاتر است
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان انتقال خون ایران، گفت: تهران با ۱۶۰بیمارستان و مرکز درمانی یکی از استان‌های پرمصرف خون و فرآورده‌های خونی در کشور محسوب می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین، بشیر حاجی‌بیگی با بیان اینکه ۱۶ تا ۱۷ درصد اهداکنندگان خون در تهران هستند، اظهار داشت: ۲۵ درصد خون و فرآورده های خونی کشور در تهران مصرف می‌شود چرا که تعداد مراکز درمانی در تهران بیشتر و جراحی‌های بزرگ در این استان گسترده‌تر و به همین دلیل مصرف این فرآورده های حیات بخش در پایتخت بالاتر است.

وی با اشاره به کاهش اهدای خون به دنبال سردتر شدن هوا، اظهار کرد: باید توجه کرد که نیاز به خون و فرآورده‌های آن همیشگی است و مختص زمان خاصی نیست و در برخی استان‌های بزرگ مانند تهران از طریق شبکه خون‌رسانی میزان خون مورد نیاز را تامین می‌کنیم.

حاجی‌بیگی یادآور شد: میزان اهدای خون وابسته به شرایط مختلف اعم از وضعیت جوی ودیگر عوامل موثر در مشارکت جویی مردم است.

وی، تغییرات آب‌وهوایی، ترافیکی ودیگر عوامل مداخله گر را از دلایل کاهش حضور شهروندان در مراکز اهدای خون برشمرد و افزود: به همین دلیل است که در روزهای سرد زمستان که به دلیل نزولات جوی و برودت هوا، تردد شهروندان دشوار می‌شود، میزان مراجعه جهت اهدای خون نیز کاهش می‌یابد.

حاجی‌بیگی در خصوص مراکز درمانی مصرف کننده خون، گفت: در کشور ۸۳۰ بیمارستان و مرکز درمانی وجود دارد که ۷۲۰ مورد از آنها دارای بانک خون مستقل بوده و خون و فرآورده‌های خونی مورد نیازشان را از اداره‌ کل‌های انتقال خون دریافت می‌کنند.

وی خاطرنشان ساخت: تهران با ۱۶۰بیمارستان و مرکز درمانی یکی از استان‌های پرمصرف خون و فرآورده‌های آن محسوب می‌شود.

سخنگوی سازمان انتقال خون ضمن یادآوری اینکه مردم همچنان برای اهدای خون مراجعه می‌کنند و به صورت روزانه خون تامین می شود، گفت: نگرانی سازمان انتقال خون کاهش سطح ذخایر خون در کشور است و باید توجه کرد که ایران سالانه به دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون اهدایی نیاز دارد.

حاجی‌بیگی از رسانه‌ها درخواست کرد که با توجه به گستره مخاطبان و وسعت عملکرد و قابلیت‌های تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی، جلب مشارکت و تاثیرگذاری، ضمن ترویج فرهنگ اهدای خون در فضای عمومی و نزد مخاطبان، ‌سازمان انتقال خون را در امر انسان‌دوستانه اهدای خون همراهی کنند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: