کد خبر: ۲۴۹۹۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۹ دی ۱۳۹۸ - 2020January 19
وقتی سهم دریافتی از فیبر‌ها متعادل و کافی باشد احتمال بروز سرطان روده بزرگ به حداقل خواهد رسید
شفا آنلاین>سلامت>سومین سرطان شایع در کشور ما سرطان روده بزرگ (سرطان کولورکتال) است. البته نقش ژنتیک و تغییرات ژنی در بروز این سرطان بسیار مهم است، ولی اثبات شده؛ تغذیه بد می‌تواند روند سرطان را تسهیل کند.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر محمدرضا وفا، متخصص تغذیه و رژیم درمانی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با عنوان این مطلب گفت: بیمارانی که رژیم غذایی کم‌فیبر دارند بیشتر در معرض خطر هستند.

وی افزود: بیشترین فیبر در میوه‌ها و صیفی‌جات تازه وجود دارد و افراد باید بدانند آبمیوه حتی نوع طبیعی آن فیبر کافی ندارد و به هیچ‌وجه جایگزین میوه نمی‌شود. از دیگر خوراکی‌های حاوی فیبر بالا نان و غلات البته از نوع کامل است. دکتر وفا با تاکید بر اینکه تغذیه بد می‌تواند روند سرطان را تسهیل کند، گفت: وقتی سهم دریافتی از فیبر‌ها متعادل و کافی باشد احتمال بروز سرطان روده بزرگ به حداقل خواهد رسید.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در ادامه گفت: اگر بیماری دچار پولیپوز روده آن هم از نوع خونریزی‌دهنده باشد، قبل از عمل جراحی باید رژیم غذایی خود را کم‌فیبر کند، چون مصرف فیبر حرکات دودی روده را زیاد می‌کند و احتمال خونریزی مکرر از پولیپ افزایش می‌یابد، ولی بعد از جراحی و بهبود می‌تواند رژیم غذایی پرفیبر را از سرگیرد.

وی تاکید کرد با توجه به اینکه فرزند این بیماران استعداد ابتلا به پولیپ را دارند باید حتما برنامه غذایی‌شان به گونه‌ای باشد که از یک رژیم پرفیبر پیروی کند.

دکتر وفا اصلاح برخی عادت‌ها و رعایت یکسری نکات تغذیه‌ای را در افراد دچار پولیپ یا مستعد این بیماری ضروری دانست و گفت: این افراد باید از استعمال سیگار و نوشیدن الکل اجتناب کنند و مصرف قند و شکر و چربی‌های اشباع را به حداقل برسانند. در ضمن این بیمارانی باید بیشتر آب مصرف کنند و از نوشیدن چای و نسکافه که اسمولاریته بالاتری دارند، پرهیز کنند. فعالیت فیزیکی و ورزش هم نباید فراموش شود.

وی در نهایت درخصوص چگونگی مصرف گوشت در افراد مبتلا یا مستعد ابتلا به پولیپ روده گفت: افراد دچار پولیپ یا مستعد پولیپ بهتر است کمتر از گوشت قرمز استفاده کنند و گوشت میگو، ماهی و ماکیان را در برنامه غذایی خود بگنجانند، ولی بیماران خانم مبتلا به پولیپ نمی‌توانند مصرف گوشت قرمز را محدود کنند، چون بیشترین منبع غذایی آهن در گوشت قرمز وجود دارد و خانم‌ها به‌دلیل شرایط فیزیولوژیکی‌ای که دارند، نیاز زیادی به آهن دارند، ولی گوشت قرمزی که مصرف می‌کنند باید کم‌چرب باشد و به تناوب مصرف شود.سلامانه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: