کد خبر: ۲۴۹۹۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۸ - 2020January 19
بیماری آنفلوانزا یک عفونت حاد تنفسی است که سالیانه ۵ تا ۱۵ درصد از جمعیت را آلوده می‌کند. ویروس آنفلوانزا نوع ای A دارای سویه های متعددی است که نوع A/H۱N۱ آن اولین بار در سال ۲۰۰۹ گزارش شده و ایجاد بیماری شدیدتری نسبت به سایر سویه ها می کند
شفا آنلاین>سلامت>ورود موج جدید سرما در استان‌های کشور از جمله مازندران ، باعث شیوع آرام موج جدید آنفلوانزا نوع " ای A " در این خطه شمال کشور شده است، موضوعی که باعث شده تا مسئولان بهداشتی به شهروندان هشدار دهند با مراقبت‌های لازم از همه‌گیری این بیماری جلوگیری کنند..

به گزارش شفا آنلاین، اگرچه موج دوم این بیماری بنا به اذعان کارشناسان مراکز بهداشتی و درمانی استان مازندران به شدت مرحله اول نخواهد بود، ولی به دلیل بالا بودن آمار مرگ و میر ناشی از آن در مرحله اول ، لازم است از هم اکنون شهروندان مراقبتهای لازم را در دستور کار قرار دهند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که ماه جاری منتشر شد ، موج نخست بیماری آنفلوانزا در ایران ۱۰۳ قربانی گرفت و در این میان مازندران یکی از سه استانی بود که بیشترین همهگیری و قربانی را داشت.

براساس گزارش رسمی دستکم ۱۰ نفر در موج اول بیماری آنفلوانزا در مازندران جان باختند و بیش از ۸۰۰ نفر نیز کارشان به بستری در بیمارستان کشید.

آمادگی مراکز درمانی برای پذیرش

اگرچه به دلیل نامعلومی همانند شیوع موج اول ، دانشگاه علوم پزشکی مازندران اطلاع رسانی چندانی در باره موج دوم بیماری آنفلوانزا ندارد ، ولی بررسی های میدانی خبرنگار نشان می دهد که بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت تمامی مراکز درمانی و بهداشتی در سطح استان های کشور و مازندران برای مقابله با این بیماری در آماده باش کامل به سر می برند.

اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در موج نخست بیماری آنفلوانزا پس از آن شروع شد که رسانه ها از مرگ چند نفر بر اثر بیماری خبر داده بودند. گفته می شود یکی از دلایل سکوت این مجموعه در موج نخست ، تغییر معاون بهداشتی آن بوده است که احتمالا از اهمیت اطلاع رسانی در این باره اطلاع نداشته ولی سکوت آنها برای اطلاع رسانی در باره موج دوم مشخص نیست.

پیش از این برخی منابع مرتبط با روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران " جلوگیری از ایجاد تشویق در افکار عمومی " را علت ارتباط نگرفتن با رسانه ها برای اطلاع رسانی در این باره اعلام کرده و مدعی بودند که بقیه اقدامات از جمله اطلاع رسانی به مراکز درمانی و بهداشتی و آماده کردن امکانات برای مقابله با آن اندیشیده شده بود.

بررسی های تازه همچنین نشان می دهد که بخشی از تخت های بیمارستانی نیز برای پذیرش بیماران مبتلا به آنفلوانزای شدید در مراکز درمانی استان شامل ۳۳ بیمارستان دولتی و ۱۰ بیمارستان خصوصی پیش بینی شده است و مشکلی برای بستری احتمالی بیماران در این  مراکز وجود ندارد.

تامین دارو به میزان نیاز

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران که تولیگری تامین دارو مورد نیاز در سطح داروخانه و مراکز درمانی دولتی را بر عهده دارد نیز اعلام کرد همانند موج اول این بیماری داروی مورد نیاز در تمام داروخانه های سطح استان به خصوص داروخانه های شبانه روزی و دولتی در حد نیاز وجود دارد.

براساس این گزارش به دلیل به سر آمدن زمان پیک تزریق واکسن بیماری آنفلوانزا ،در حال حاضر برای درمان بیماری آنفلوانزا کپسول " تامی فلو ۷۵ میلی گرمی " (TAMIFLU Capsule ۷۵ mg) تنها در داروخانه های شبانه روزی برای دسترسی  بیماران در مازندران توزیع شد و با نسخه، این دارو به بیماران داده می شود.

مهار موج اول آنفلونزا

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت : موج اول آنفلوانزا در سطح کشور و به تبع آن در مازندران با همکاری و همراهی مردم و اقدام مراکز بهداشتی و درمانی با وجود این که در سال جاری با شدت بیشتری از سنوات گذشته بود، به خوبی مهار شد.

دکتر محمدرضا پارسایی افزود : در موج اول این بیماری روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر به خاطر ابتلاء به این بیماری به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه می کردند که در شرایط کنونی این آمار به کمتر از یک پنجم کاهش یافت و این نشان می دهد که بیماری مهار شده است.

وی افزود : بیمارانی که در شرایط فعلی به مراکز بهداشتی و درمانی استان مازندران برای درمان مراجعه می کنند، به دلیل برجای ماندن عوارض ناشی از آنفلوانزا شامل گوش درد، سینه پهلو و سایر عوارض دیگر است و به طور مرسوم پس از فروکش کردن آنفلوانزا این عوارض گاهی بر جای می ماند که با مراجعه بعدی ، مراحل درمان کامل درمان می شود.

کم شدن احتمال شیوع موج دوم آنفلوانزا

مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین گفت : بیمارانی که در روزهای اخیر تحت عنوان ابتلا به آنفلوانزا به مراکز بهداشتی و درمانی استان مراجعه می کنند، دچار سرماخوردگی هستند که البته شبهه زیادی به آنفلوانزا برایشان وجود دارد.

دکتر پارسایی افزود : برخی از این افراد نیز به دلیل بر جای ماندن عوارض آنفلوانزا ، شدت سرماخوردگی در آنها نسبت به دیگر بیماران سرما خورده بیشتر است که گمان می رود به آنفلوانزا دچار شده باشند ولی با تجربه سنوات گذشته و مهار خوب بیماری در مرحله اول احتمال شیوع موج دوم این بیماری بسیار کم شده است.

وی اظهار داشت : اگرچه به نظر می رسد برای قضاوت درست در مورد موج دوم باید حداقل تا یک هفته آینده صبر کرد و پس از این مدت با بررسی می توان نسبت به شیوع و یا عدم آن اظهارنظر دقیق تری داشت.

این مسئول گفت : در هر صورت تمام تجهیزات و امکانات درمانی برای مقابله با بیماری آنفلوانزا در سطح استان مازندران وجود دارد و تمام مراکز درمانی و بهداشتی ما نیز در آمادگی کامل به سر می برند و هیچ نگرانی از این بابت در بین مردم ما وجود نداشته باشد.

 بیماری آنفلوانزا یک عفونت حاد تنفسی است که سالیانه ۵ تا ۱۵ درصد از جمعیت را آلوده می‌کند. ویروس آنفلوانزا نوع ای A دارای سویه های متعددی است که نوع A/H۱N۱ آن اولین بار در سال ۲۰۰۹ گزارش شده و ایجاد بیماری شدیدتری نسبت به سایر سویه ها می کند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: