کد خبر: ۲۴۹۸۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۸ - 2020January 18
چاقی با افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲ و سرطان می‌تواند برای فرد مرگبار باشد. با این حال پیروی از یک رژیم غذایی سخت برای جلوگیری از اضافه وزن ممکن است به نوبه خود از این هم کشنده‌تر باشد
شفا آنلاین>سلامت>تحقیقات نشان می‌دهد که گرفتن رژیم‌های غذایی سخت با ایجاد اختلال در عملکرد میکروبیوم روده بیش از چاقی سلامت بدن را به خطر می‌اندازد.

به گزارش شفا آنلاین، چاقی با افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، دیابت نوع ۲ و سرطان می‌تواند برای فرد مرگبار باشد. با این حال پیروی از یک رژیم غذایی سخت برای جلوگیری از اضافه وزن ممکن است به نوبه خود از این هم کشنده‌تر باشد.



افراد میزان کالری و برخی از مواد مغذی دریافتی خود را کاهش می‌دهند تا در محدوده «وزن سالم»  باقی بمانند. اما جالب است بدانید که کاهش یا افزایش وزن و بازگشت آن به دفعات متعدد در نتیجه تغییر در رژیم غذایی که چرخه وزن (Weight-cycling) یا چرخه یو یو نام دارد، ممکن است نسبت به چاقی اثرات منفی بیشتری داشته باشد.

چرخه وزن در نتیجه ایجاد تغییرات عمده در عادات غذایی اتفاق می‌افتد. نتایج مطالعه‌ای که به تازگی در مجله Nature به چاپ رسیده است، از آن حکایت دارد که وقتی افراد درصدد کاهش یا افزایش وزن برمی‌آیند، تغییرات زیادی در بدن ‌آنها ایجاد می‌شود که بر فشار خون، قند خون، کلسترول و میکروبیوم تأثیر می‌گذارد.

تأثیر چرخه وزن عمدتا از اختلالی که در کار میکروبیوم ایجاد شده، ناشی می‌شود. دلیل آن این است که وقتی افراد وزن خود را تغییر می‌دهند، میکروب‌های موجود در روده برای تطبیق خود با شرایط جدید نیاز به زمان دارند. به عنوان مثال افزایش وزن به میکروب های حامی بالا رفتن وزن، اجازه رشد می‌دهد.

اما وقتی افراد با محدود کردن مصرف برخی از مواد غذایی خاص شروع به کاهش وزن می‌کنند، میکروبیوم روده به آرامی به تغییرات ایجاد شده واکنش می‌دهد. بنابراین اگر قبل از آن که باکتری‌های روده خود را به جایی که در چرخه یویو هستید برسانند، وزن از دست رفته را بازگردانید، باکتری‌های عامل افزایش وزن در روده همچنان فرآیند چاقی را تسریع کرده و باعث می‌شوند نسبت به قبل نیز وزن بیشتری اضافه کنید.

اثرات یو یوی رژیم‌های سفت و سخت همچنین می‌تواند به سلامت روان نیز آسیب بزند. وقتی افراد با وجود تلاش برای کمتر غذا خوردن، نمی‌توانند وزن خود را کاهش دهند، بیش از پیش در معرض خطر افسردگی و عزت نفس پایین قرار می‌گیرند.

یکی دیگر از اثرات مرگبار رژیم‌های غذایی، تشکیل چربی‌های مضر است. برخی از برنامه‌های غذایی ناسالم و غیراصولی به افزایش چربی احشایی یا چربی شکمی کمک می‌کند که در ترشح هورمون‌های مرتبط با بروز بیماری‌های قلبی، دیابت و التهاب نقش دارد.

همانطور که وزنتان به دفعات بالا و پایین می‌رود، افزایش حجم این نوع چربی ادامه پیدا می‌کند و سلامت شما را بیشتر از زمانی که وزن خود را کاهش نداده بودید در معرض خطر قرار می‌دهد.

راه مدیریت درست وزن چیست؟

افراد می‌توانند بدون پیروی از رژیم‌های سخت که آن‌ها را به کاهش قابل توجه کالری دریافتی از تمام گروه‌های غذایی وا می‌دارد، به وزن سالم برسند. برای جلوگیری از افزایش وزن، از نظر جسمی فعال باشید و با تمرین کنترل میزان غذای مصرفی و انتخاب غذای مناسب و مورد نیاز برای بدن، یک برنامه غذایی متعادل برای خودتان دست و پا کنید.

فرهاد سپه رام 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: