کد خبر: ۲۴۹۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۸ - 2020January 18
تغذيه يکي از اساسي‌ترين فاکتورهاي پيشگيري در بزنگاه‌هاي زندگي است که قبل از بارداري، دوران بارداري و سال اول و دوم زندگي از موثرترين زمان‌هاست
شفاآنلاین>سلامت>برنامه‌ريزي تغذيه‌اي براي 1000 روز اول زندگي که 270 روز آن در دوره بارداري است، اهميت زيادي دارد؛ به عبارت ديگر نوع تغذيه در سال‌هاي اول و دوم زندگي نقش تعيين‌کننده‌اي در سلامت افراد در سنين بزرگسالي ايفا مي‌کند.

 راه‌هاي زيادي براي پيشگيري از بروز چاقي و اضافه وزن وجود دارد که تغذيه سالم از ابتداي تولد و يا حتي پيش از تولد از مهمترين‌هاست. با اين حال اکثر مردم اين اصول را رعايت نکرده و به‌جاي پيشگيري به موقع، به‌دنبال تبليغات دروغين لاغري و محصولات تجاري گرانبها و زيان‌آور جهت درمان و جلوگيري از چاقي هستند.

 تغذيه يکي از اساسي‌ترين فاکتورهاي پيشگيري در بزنگاه‌هاي زندگي است که قبل از بارداري، دوران بارداري<pregnancy> و سال اول و دوم زندگي از موثرترين زمان‌هاست. 

با ترويج فرهنگ و سبک تغذيه سالم مي‌توان به سهولت از بروز چاقي و بيماري‌هاي ناشي از آن در سطح جامعه پيشگيري کرد؛ اين درحالي است که متاسفانه کمپاني‌هاي بزرگ تجاري مباحث را به‌جاي پيشگيري به سمت تشخيص و درمان پيش مي‌برند تا از طريق فروش دستگاه‌ها و داروهاي مرتبط با زيبايي و لاغري بر ثروت و قدرت خود بيفزايند؛ درحاليکه با ترويج فرهنگ پيشگيري مي‌توان با کمترين داده بهترين خروجي را از نظر حفظ سلامتي و توانمندي جامعه کسب کرد.

 يک هزارم هزينه و بودجه تشخيص و درمان را به امر پيشگيري و ارتقاي سواد سلامت جامعه اختصاص مي‌داديم، وضعيت سلامت جامعه اينگونه نبود. چاقي به‌طور خزنده پيش‌رفته و زمينه‌ساز بسياري از بيماري‌هاي غيرواگير است، تا جايي‌که 80 درصد هزينه‌هاي درمان نيز در اين حوزه به بيماري‌هاي غيرواگير اختصاص مي‌يابد.

 تاکيد و تمرکز رشته تغذيه بر پيشگيري است نه درمان، با ترويج فرهنگ پيشگيري و خودمراقبتي مي‌توان ضمن جلوگيري از هدررفت ميلياردها دلار براي واردات دارو و ابزار لاغري، از بروز بسياري از بيماري‌ها نيز پيشگيري کرد. 

رعايت تناسب در خوردن يعني رعايت تناسب در ميزان و نوع غذا با جنس، سن و وضعيت فيزيولوژيک فرد؛ تعادل در دريافت غذا يعني دريافت ريزمغذي‌ها و درشت مغذي‌ها در حد نياز فرد و سوم رعايت تنوع در تغذيه، سه اصل طلايي تغذيه است که در کنار فعاليت بدني مناسب، به ارتقاي سلامت فرد منجر مي‌شود. 

سکه سلامتي دورو دارد که يکي تغذيه متناسب، متعادل و متنوع و ديگري فعاليت بدني متناسب با جنس، سن و وضعيت فيزيولوژيکي است، اين اصول بايد از کودکي رعايت شود. يکي از مسائلي که در اين زمينه مورد توجه قرار نمي‌گيرد سبک زندگي غلط در برخي خانواده‌هاست که باعث نابودي ساعت بيولوژيکي کودکان شده و در رشد آنان تاثيرگذار است.آرمان ملی 

ضیاالدین مظهری 

متخصص تغذیه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: