کد خبر: ۲۴۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۶ - ۲۶ دی ۱۳۹۸ - 2020January 16
برخی افراد در طول سال چندین بار رژیم‌های غذایی سخت را تجربه می کنند و عموما از رژیم های تبعیت می کنند به سرعت قابل بازگشت بوده و در عین حال سلامت جسم و روانی آن ها را به خطر می اندزد
شفا آنلاین>سلامت>لازمه سلامت روحی و جسمی افراد، داشتن تناسب اندام است که در سایه تحرکات ورزشی و تغذیه سالم به دست می‌آید این در حالی است که در برخی موارد یکی از این دو مقوله مورد غفلت قرار می‌گیرد و به تبع آن سلامت انسان به خطر می افتد چرا که به گفته بسیاری از متخصصان در سایه رژیم‌های غذایی سخت، نه تنها جسم افراد دچار آسیب می‌شود بلکه سلامت روانی آن‌ها نیز به خطر می‌افتد.

به گزارش شفا آنلاین، برخی افراد در طول سال چندین بار رژیم‌های غذایی سخت را تجربه می کنند و عموما از رژیم های تبعیت می کنند به سرعت قابل بازگشت بوده و در عین حال سلامت جسم و روانی آن ها را به خطر می اندزد به همین دلیل بسیاری از متخصصان تغذیه براین باورند که نباید هیچ از مواد غذایی ۵ گانه شامل نان و غلات، میوه، سبزیجات، گوشت و انواع مغزها از برنامه غذایی حذف شود چرا که حذف هریک از مواد غذایی در بلند مدت اثرات سوئی در افراد باقی می گذارد.

یک برنامه‌ رژیمی مفید کمک می کند تا وزن افراد به تدریج کاهش یابد و همچنین سبب بوجود آمدن عادات غذایی و سبک زندگی شده و این رژیم غذایی در طولانی مدت حفظ می شود. هر یک از مواد غذایی مورد نیاز بدن نه تنها در سلامت جسمی افراد تاثیرگذار است بلکه فقدان هر یک از آن ها سلامت روان افراد را تهدید می کند به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند تا افراد به صورت خودسرانه رژیم غذایی نداشته باشند یا از برنامه رژیم غذایی سایرین استفاده نکنند چرا که بدن افراد با توجه به وزن و قد متفاوت است و رژیم غذایی خودسرانه آسیب جدی به افراد وارد می کند.

رژیم غذایی ناسالم افراد را به مرز افسردگی می‌کشاند

وحید زارع متخصص تغذیه در این زمینه می گوید: نیازهای روحی هر انسان، به محرکهای درونی نیاز دارد تا بتواند در برابر محرک های خارجی مقاومت کند، بد خوراکی و پیروی از رژیم غذایی ناسالم، تضعیف کننده محرک های درونی انسان می شود که او را تا مرز افسردگی و اختلال های روانی می کشاند.

وی اضافه می کند: زنان بیش از مردان در معرض اختلال های روانی و افسردگی قرار دارند، نزدیک به ۳۲ درصد جمعیت زنان به دلایل مختلف در معرض اختلالات روحی-روانی و افسردگی قرار دارند که افسردگی بعد از زایمان، افسردگی قبل از دوران عادت ماهانه یا پس از آن و غیره  از علل و عوامل آن است.

زارع ادامه می دهد: متاسفانه با این قضیه به صورت جدی برخورد نمی شود این در حالی است که تنها راه مقابله با محرک های بیرونی که سبب آزار و اذیت روحی روانی انسان می شوند، تقویت محرک های درونی است که اگر تقویت شوند می توان با آرامش بیشتر، محرک های بیرونی را به نوعی مدیریت و حل و فصل کرد.

این متخصص تغذیه با بیان این مطلب که منابع غذایی بهترین تحریک کننده محرک های درونی انسان ها است، می گوید: در حال حاضر بد غذایی و بد خوراکی در کشور حاکم است و به همین دلیل است که عناصر مورد نیاز داخلی تامین نمی شود و پزشکان را واداشته در کنار تجویز دارو برای بیماری ها، ویتامین ها را هم به نسخه خود افزوده اند؛ چرا که می دانند ریشه های عصبی ناشی از درد با مصرف ویتامین ها برطرف می شود.

زارع ادامه می دهد: با استفاده از سبزیجات، میوه جات و خشکبار نوعی از ویتامین های غذایی را دریافت می کنیم که بُعد اقتصادی کمتر در آن تاثیر داشته بلکه بیشتر ناآگاهی افراد از مصرف نوع مواد غذایی مورد نیاز باعث حذف آن ها از سبد خانوار شده است؛ ویتامین هایی مانند ویتامین ب۳ که می تواند جلوی خودکشی را بگیرد.

خلاء آموزش استاندارد غذاخوردن به شدت احساس می شود

این متخصص تغذیه می گوید: وقتی درست مصرف کردن مواد غذایی آموزش داده نمی شود، محرک های داخلی کاهش پیدا می کند و در نتیجه محرک های بیرونی به شدت تاثیر خود را می گذارند، به اشتباه غذا خوردن نه تنها کارآیی را افزایش نمی دهد بلکه باعث از بین رفتن ویتامین ها هم می شود.

وی می افراید:مردم هم که درست و بجا غذا خوردن را در خلاء آموزش، بلد نیستند. به عنوان مثال یاد نگرفته اند که باید روزانه حداقل ۲۵۰ گرم سبزی و میوه مصرف کنند اما شاهد هستیم که چند روز مصرف سبزیجات و میوه جات دارند و دیگر پرونده مصرف را می بندند به گمان این که تا یک ماه خود را بیمه کرده اند.

این متخصص تغذیه با تاکید بر این که ویتامین سی، ب۱ و ب ۳ از جمله ویتامین های بازدارنده افسردگی و تقویت کننده محرک های درونی بدن است، می گوید: نیاز بدن به دوپامین یا سایر هرمون های نشاط آور که انسان را به شوق می آورند هم تحت یک شرایطی باید در بدن انسان تحریک شوند؛ یا از بیرون وارد شوند یا با مصرف مواد غذایی به ترشح آن کمک کنند.

وی اضافه می کند: حال با آموزش این که مصرف دمنوشی از هل، گلاب و زعفران یا غذایی معطر به ترشح دوپامین و سرحال شدن افراد کمک می کنند، می توان از افسردگی، بیماری های روحی روانی و در نتیجه آسیب های اجتماعی ناشی از کمبود آن جلوگیری کرد.

به گفته زارع، همچنین بهترین ماده غذایی در طبیعت که بکمپلکس کامل دارد «جو» است که خوشبختانه به تازگی تولید آن در بازار زیاد دیده می شود.

وی ادامه می دهد: بزرگترین مشکل ما این است که مردم به دلیل نبود آموزش، با استانداردها آشنا نمی شوند و روز به روز، بیماری های مختلف افزایش پیدا می کنند.

وی با بیان این که آمارها به ما کمک می کنند که درباره مساله ای دانش افزایی کنیم و راه حل ارائه دهیم، می گوید: دادن آمار بدون بهره گیری از آن فایده ای به حال مردم ندارد.

بهبود شاخص های سلامت روان در اولویت وزارت بهداشت است

در این مورد، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن تاکید بر این که یکی از اولویت های وزارت بهداشت، بهبود شاخص های سلامت روان است، گفته بود: ۲۰ درصد جمعیت کشور دچار اختلال های روانی مثل افسردگی یا اضطراب است که بر اساس برنامه ملی با غربالگری فعال شناسایی می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

رئیسی یادآور شده بود: هدف کلان کشوری ارتقای سلامت روان مردم است که عوامل مختلفی مثل ایجاد نشاط در جامعه و کاهش فشار اقتصادی بر مردم و بسیاری از عوامل دیگر ارتباط دارد. ضمن این که اکنون ۱۶۰۰ کارشناس سلامت روان در قالب برنامه کاهش آسیب در شبکه بهداشتی کشور مستقر هستند و برنامه های مختلفی را برای غربالگری، شناسایی افراد دچار اختلالات روانی، ارائه خدمات آموزشی و ارجاع افراد نیازمند خدمات درمانی به سطوح بالاتر انجام می دهند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: