کد خبر: ۲۴۹۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020January 14
طبق آمار ایران در سال ۲۰۱۷ پس از کشور مغولستان رتبه دوم مصرف آنتی‌بیوتیک را به خود اختصاص داده بود
شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو، نسبت به آمار بالای مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور هشدار داد.

به گزارش شفاآنلاین، محمدرضا شانه ساز، روز سه شنبه در نهمین کنگره تخصصی و سومین کنگره بین‌المللی کنترل عفونت و استریلیزاسیون و مواد و تجهیزات پزشکی، که در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار شد، با تاکید بر لزوم کنترل مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، نسبت به آمار نگران کننده مصرف بالای این نوع داروها<medicines> هشدار داد.

وی، از ایران به عنوان کشوری با مصرف بالای آنتی‌بیوتیک نام برد و گفت: آموکسی‌سیلین جزو ۵ قلم داروی پر مصرف در کشور است.

شانه ساز با عنوان این مطلب که مقاومت میکروبی امروزه یک چالش جدی برای تمام کشورها و همچنین برای سازمان بهداشت جهانی است، افزود: طبق آمار ایران در سال ۲۰۱۷ پس از کشور مغولستان رتبه دوم مصرف آنتی‌بیوتیک را به خود اختصاص داده بود.

وی با اشاره به اینکه میانگین تجویز دارو در نسخ پزشکان از ۴.۵ قلم به ۲.۸رسیده است، ادامه داد: یکی از نقاط مهم ایجاد مقاومت میکروبی، بیمارستان‌ها هستند که با ضد عفونی کردن و استریلیزه کردن مناسب بخش‌هایی که احتمال رشد آلودگی در آنجا بالا است، می‌توانیم با این چالش مقابله کنیم.

شانه ساز افزود: ۹۵ درصد آنتی‌بیوتیک در اقلام دارویی خوراکی و ۵ درصد موارد مصرف آن تزریقی است.

رئیس سازمان غذا و دارو، ادامه داد: امسال در هنگام طغیان بیماری آنفلوانزا در کشور مصرف واکسن نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافت.

وی گفت: این توقع ایجاد شده بود که این دارو در تمام داروخانه‌ها در دسترس باشد، در حالی که نگرانی ما مصرف بی‌رویه دارو و به دنبال آن ایجاد مقاومت دارویی و عدم پاسخگویی درست دارو در سال‌های آینده بود.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: