کد خبر: ۲۴۹۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020January 14
بي‌قراري شايع‌ترين علائم بيش‌فعالي در بزرگسالان است، بي‌قراري هنگام نشستن و سرپاايستادن، ضعف در توانايي‌هاي ورزشي، دستخط بد، ترجيح‌دادن به سرپابودن تا نشسته و هنگامي‌که مجبور به نشستن هستند، احساس بي‌قراري داشتن و يا پا و دست خود را مرتب حرکت دادن از جمله نشانه‌هاي حرکتي اين اختلال در افراد بالغ است
شفاآنلاین>سلامت>وقتي صحبت از بيش‌فعالي مي‌شود بسياري از نگاه‌ها متوجه کودکان بي‌قرار و شلوغ مي‌شود، درحالي که اختلال بيش‌فعالي در بزرگسالان در ايران ناشناخته است و کمتر کسي از علائم و پيامدهاي آن مطلع است به‌طوري‌که بزرگسالان درگير بيش‌فعالي تصور مي‌کنند که برخي از ناملايمات، نگراني‌ها، هيجانات و تصميمات آنها به‌دليل مشکلات و دغدغه‌هاي روزانه است.

 بيش‌فعالي اگرچه در دوران کودکي بروز پيدا مي‌کند ولي در برخي مواقع به بزرگسالي هم کشيده مي‌شود و علائمي‌ چون مشکل توجه و تمرکز، بي‌نظمي، رفتارهاي تکانشي و بدون فکر، بي‌ثباتي و هيجاني را به‌همراه دارد که باعث مشکلاتي در زندگي فرد شده و عملکرد او را براي يک زندگي خوب و لذتبخش لازم تحت‌تاثير قرار مي‌دهد. 

يکي از علائم بيش‌فعالي در بزرگسالان نداشتن تمرکز است، مشکل عدم توجه و تمرکز باعث مي‌شود که فرد بزرگسال، وسايل کوچک مورد نيازش را گم کند و يا وسايلي نظير کليد، سوئيچ، خودکار، کيف را در مکان‌هاي مختلف جا بگذارد و مرتب دنبال وسايل خود مي‌گردند اين افراد اغلب نمي‌توانند روي سخنراني، صحبت با طرف مقابل و حتي برنامه تلويزيوني تمرکز کنند و در اين زمان‌ها حواسش متوجه موضوع ديگري است. 

البته اين نقص در مقاطعي از زندگي مانند دوران دانشجويي مشکل‌زا است، اين افراد در توجه و تمرکز هنگام مطالعه و انجام امور روزمره مشکل دارند، زماني‌که مشغول خواندن هستند به رويا فرو مي‌روند، دقايق سپري مي‌شود و آنها هنوز در همان صفحه اول در جا مي‌زنند.

 بي‌قراري شايع‌ترين علائم بيش‌فعالي در بزرگسالان است، بي‌قراري هنگام نشستن و سرپاايستادن، ضعف در توانايي‌هاي ورزشي، دستخط بد، ترجيح‌دادن به سرپابودن تا نشسته و هنگامي‌که مجبور به نشستن هستند، احساس بي‌قراري داشتن و يا پا و دست خود را مرتب حرکت دادن از جمله نشانه‌هاي حرکتي اين اختلال در افراد بالغ است. 

افرادي که به‌طور پيوسته درگير رفتارهاي هيجاني و بدون فکر هستند بي‌شک دچار بيش‌فعالي در بزرگسالي هستند بدين ترتيب که فرد خيلي ناگهاني، بدون فکرکردن و بررسي عواقب پيامدهاي رفتاري، عملي را انجام و يا حرفي را مي‌زند که منجر به رنجش ديگران و پشيمان خود مي‌شود. گاهي اين افراد تصميمات عجولانه‌اي براي ازدواج و يا طلاق مي‌گيرند و يا عجولانه شغل خود را ترک مي‌کند، استعفا مي‌دهند يا کسب و کار خود را به يکباره و احساسي عوض مي‌کند و اغلب بي‌محابا رانندگي مي‌کنند.آرمان ملی  

سولماز رضایی شجاعی 

روانشناس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: