کد خبر: ۲۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - 2014June 15
شفاآنلاین-قرارداد جدید بیمه طلایی فرهنگیان با انتقاداتی همراه بود که مسئولان آموزش‌وپروش آن را قبول ندارند اما برخی از فرهنگیان معتقدند که بیمارستان‌های طرف قرارداد با شرکت آتیه سازان حافظ محدود است و با شرایط فعلی این بیمه طلایی نیست.

به گزارش شفاآنلاین، قرارداد جدید بیمه طلایی فرهنگیان با حضور وزیر آموزش و پرورش و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تاریخ چهارم خرداد امسال با شرکت آتیه سازان حافظ با حذف خدمات دندانپزشکی منعقد شد.

از همان روزهای نخست انعقاد قرارداد بیمه طلایی با شرکت آتیه سازان حافظ، بحث نداشتن مجوز  این شرکت بیمه گذار از سوی بیمه مرکزی و کمبود شعبات آن در سراسر کشور مطرح شد، مباحثی که البته از سوی مسئولان آموزش و پرورش و آتیه سازان حافظ مورد تأیید قرار نگرفت. از سوی دیگر فرهنگیان به حذف خدمات داندانپزشکی از لیست تعهدات بیمه طلایی انتقاد داشتند و آن را یک خدمت پرکاربرد در طول سال می‌دانستند.

در حالیکه هنوز بیش از یک ماه از انعقاد قرارداد بیمه طلایی با شرکت آتیه سازان حافظ نگذشته است و هنوز فرهنگیان تا 15 تیر برای ثبت نام در بیمه طلایی فرصت دارند اما برخی از فرهنگیان معتقدند که این بیمه دیگر طلایی نیست و برای انصراف درخواست داده‌اند.

تعدادی از معلمان منطقه 12 آموزش و پرورش شهر تهران، به خبرنگار تسنیم گفتند: با وضعیت کنونی دیگر نمی‌توان عنوان طلایی را برای این بیمه انتخاب کرد و این بیمه صرفا یک بیمه تکمیلی معمولی است نه طلایی.

طبق گفته‌های فرهنگیان قرار بود تا در قالب بیمه طلایی دارو، ویزیت پزشکان و خدمات آزمایشگاهی بدون سقف ارائه شود اما هم اکنون وضعیت این گونه نیست.

یکی از فرهنگیانی که در منطقه 12 آموزش و پرورش شهر تهران فعالیت می‌کند می‌گوید: بر اثر حادثه در مدرسه، دچار شکستگی دست شدم و نیاز به دو عمل جراحی پیدا کردم.قرارداد قبلی بیمه طلایی با بیمه ایران بود که بسیاری از بیمارستان‌ها با این بیمه قرارداد داشتند اما امسال قرارداد بیمه طلایی با شرکت آتیه سازان حافظ منعقد شد که بیمارستان‌های طرف قرارداد این بیمه محدودتر است.

وی می‌افزاید: برای جراحی دستم به چند بیمارستان مراجعه کردم اما با آتیه سازان حافظ قرارداد نداشتند بنابراین برای عمل جراحی دستم مجبور شدم تا دو میلیون هزینه را به صورت آزاد پرداخت کنم و بعد مدارک لازم را به شعبه بیمه ببرم تا بعد از چند ماه بتوانم هزینه‌ام را دریافت کنم. به شعبه بیمه هم که مراجعه می‌کنم، لیست اسامی بیمارستان‌ها و مراکز طرف قرارداد را در معرض دید قرار نداده‌اند ضمن اینکه شعبات بیمه نیز بیش از اندازه شلوغ است. در شهر تهران آتیه سازان تنها 4 نمایندگی دارد.

درحالیکه فرهنگیان از وضعیت فعلی بیمه طلایی ناراضی هستند و گروهی از آنها برای انصراف اقدام کرده‌اند، مسئولان بیمه مرکزی نیز نسبت به قرارداد جدید بیمه طلایی فرهنگیان واکنش نشان دادند.

** بیمه مرکزی چه می‌گوید؟

محمد ابراهیم امین، رئیس کل بیمه مرکزی در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه در جمع خبرنگاران در ارتباط با فعالیت شرکت بیمه آتیه سازان حافظ با بیان اینکه طبق قانون شرکت های بیمه فقط با مجوز بیمه مرکزی می توانند خدمات تجاری ارائه دهند،می‌گوید: متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در حالی که مبلغ سنگینی به بیمه ایران بدهکار است، به جای پرداخت بدهی به این شرکت و تمدید قرارداد با آن به شرکتی مراجعه کرد که نه سرمایه ای دارد و نه رسمیتی و نه می تواند مثل بیمه ایران بدهی 300 - 400 میلیارد تومانی آموزش و پرورش را تحمل کند.

وی می‌افزاید: آموزش و پروش با انعقاد قرارداد با این شرکت بیش از آنچه به کارکنان خود کمک کند مشکل را به مجموعه ای که قانونا اجازه انجام این کار را ندارد و همچنین توانایی انجام آن را هم ندارد، منتقل می کند؛ نمی دانم چرا وزارت آموزش و پرورش بدون هیچ مشورتی با بیمه مرکزی این تصمیم را اتخاذ کرد.

در حالیکه مسئولان بیمه مرکزی نسبت به انعقاد قرارداد بیمه طلایی با شرکت آتیه سازان حافظ انتقاد دارند و نسبت به ناتوانی این شرکت برای عمل به تعهدات خود در برابر فرهنگیان ابراز نگرانی می‌کنند، مسئولان آموزش و پرورش و شرکت آتیه سازان حافظ با رد این نگرانی معتقدند که آتیه سازان حافظ مجوز فعالیت خود را از بیمه سلامت دریافت کرده  و زیر مجموعه این شرکت فعالیت می‌کند.

وحید کیارشی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در سومین گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل استان‌ها که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با اشاره به افزایش هزینه خدمات درمانی و بهداشتی در کشور در مقایسه با سال قبل، می‌گوید: مبلغ بیمه طلایی شرکت بیمه ایران سال جاری به ازای هر کارمند مبلغ 51 هزار تومان اعلام شده بود که به هیچ عنوان قابل پذیرش آموزش و پرورش نبود.

وی عدم پرداخت مطالبات بیمه طلایی فرهنگیان به شرکت بیمه‌ای ایران را یکی از موانع قانونی و حقوقی برای عقد قرارداد جدید عنوان و خاطرنشان می‌کند: فرصت یک ماهه برای پرداخت مطالبات به شرکت بیمه‌ای ایران باعث تمدید بیمه طلایی به مدت مذکور شد ولی به دلیل عدم توانایی وزارت آموزش و پرورش در پرداخت یکباره بدهی‌ها، علاوه بر شرکت بیمه ایران با هیچ شرکت بیمه‌ای تحت پوشش بیمه مرکزی نمی‌توانستیم قرارداد جدید امضا کنیم.

کیارشی درباره قرارداد جدید با شرکت آتیه سازان حافظ بیان می کند: این شرکت کارگزار و متولی بیمه تکمیلی سازمان بیمه سلامت و زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و از سیاست‌های بیمه مرکزی پیروی نمی‌کند. همچنین آتیه سازان حافظ هیچ منع قانونی و حقوقی ندارد، بازنشستگان تأمین اجتماعی و صندوق‌های کشوری را از اعضای تحت پوشش شرکت بیمه‌ای آتیه سازان حافظ هستند همچنین ترتیبی اتخاذ شده است که دفترچه بیمه پایه سلامت ایرانیان همان کارت بیمه طلایی فرهنگیان به حساب آید.

مهران عبدالکریمی،‌ رئیس اداره بیمه و درمان وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه کارت‌های بیمه طلایی فرهنگیان از 15 تیر به بعد صادر می‌شود، می‌گوید: هم اکنون برای بستری شدن فرهنگیان در بیمارستانهای طرف قرارداد کارها در حال انجام است به گونه‌ای که فرهنگیان می‌توانند با مراجعه به اداره آموزش و پرورش منطقه  و دریافت معرفی‌نامه با ارائه این معرفی‌نامه به شعبات بیمه آتیه‌سازان حافظ در سراسر کشور برای بستری شدن در بیمارستانهای طرف قرارداد اقدام کنند.

عبدالکریمی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از فرهنگیان اعلام می‌کنند که لیست مراکز طرف قرارداد با شرکت بیمه آتیه‌سازان حافظ مشخص نیست، می‌گوید: اسامی تمام بیمارستانها و مراکز درمانی طرف قرارداد در سایت بیمه آتیه‌سازان حافظ وجود دارد.

رئیس اداره بیمه و درمان وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که برخی از کارشناسان بیمه معتقدند که  شرکت آتیه‌سازان حافظ مجوز لازم را از بانک مرکزی دریافت نکرده و توانایی عمل به تعهدات خود را در برابر فرهنگیان ندارد،‌ می‌افزاید:‌ این شرکت زیرمجموعه بیمه سلامت فعالیت می‌کند و مجوز خود را از بیمه سلامت دریافت کرده است. همچنین آتیه‌سازان حافظ توانایی و قدرت لازم برای عمل به تعهدات خود را دارد و آموزش و پرورش نیز در این عرصه به این شرکت کمک خواهد کرد.

عبدالکریمی در پاسخ به این پرسش که برخی از فرهنگیان در حال انصراف از بیمه طلایی هستند ومعتقدند که با حذف دندانپزشکی دیگر نمی‌توان عنوان طلایی را برای این بیمه به کار برد، آیا قرار نیست که دندانپزشکی به لیست خدمات بیمه طلایی باز می‌گردد؟ عنوان کرد: خیر. دندانپزشکی به لیست خدمات بیمه طلایی بازنمی‌گردد چون از نظر اقتصادی به صرفه نیست. به گونه‌ای که برای پرداخت 200 هزار تومان کمک هزینه دندانپزشکی حق بیمه فرهنگیان دو برابر می‌شود.

  این روزها صحبت‌های بسیاری در رابطه با عدم توانایی شرکت آتیه سازان حافظ برای ارائه خدمات درمانی مناسب به جمعیت انبوه فرهنگیان تحت پوشش بیمه طلایی به گوش می‌رسد و فرهنگیان نیز مدت‌هاست که از وضعیت ارائه خدمات درمانی در قالب بیمه طلایی ناراضی هستند حال باید منتظر ماند و دید که وضعیت خدمات ارائه شده توسط بیمه طلایی روند بهبود را در پیش می‌گیرد یا بیمه طلایی باز هم با سقوط عیار خود مواجه خواهد شد؟

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: