کد خبر: ۲۴۹۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۱ - ۲۴ دی ۱۳۹۸ - 2020January 14
طی یکی دو روز آینده هم هویت سایر مسافران این پرواز مشخص خواهد شد و اجساد به دستور مقام قضایی تحویل خانواده‌ها می‌شود تا کار تدفین انجام شود
شفاآنلاین>سلامت> رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور از شناسایی هویت 50 نفر از قربانیان سانحه هوایی و تحویل اجساد به خانواده‌ها خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین،صبح دیروز مسجدی آرانی رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور، فروزش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران و قادی پاشا معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی در نشست خبری به تشریح اقدامات پزشکی قانونی پس از سقوط <Fall>هواپیمای اوکراینی پرداختند. 

در ابتدا مسجدی گفت: از ساعات اولیه سقوط این هواپیما کارشناسان در صحنه حضور پیدا کردند و 800 نمونه از پیکر جانباختگان پس از جمع‌آوری از ساعت ۱۱ همان روز به مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی منتقل شد و از همان لحظه براساس دستور أکید رئیس قوه قضائیه به سازمان پزشکی قانونی، 15 تیم از کارشناسان پزشکی قانونی و متخصصان ژنتیک کار شناسایی هویت قربانیان را آغاز کردند و پس از تلاش بی‌وقفه و شبانه روزی کارشناسان و بر اساس به روزترین تکنولوژی‌ها و استانداردهای علمی و استفاده از «کیت‌های ۲۴ آلل» موفق شدیم هویت 50 نفر از قربانیان را شناسایی کنیم.

ضمن اینکه تاکنون از 5 خانواده نمونه DNA گرفته نشده و آن هم به دلیل این بوده که خانواده این افراد در خارج از کشور هستند و در پیگیری‌های تلفنی به ما اعلام کرده‌اند که اقدام به اخذ ویزا کرده و بزودی به کشور باز می‌گردند تا نمونه از آنان اخذ شود.

مسجدی اضافه کرد: طی یکی دو روز آینده هم هویت سایر مسافران این پرواز مشخص خواهد شد و اجساد به دستور مقام قضایی تحویل خانواده‌ها می‌شود تا کار تدفین انجام شود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کل کشور در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه امکان شناسایی نشدن جانباخته‌ای از میان 800 نمونه به دست آمده وجود دارد یا خیر گفت: با روش‌های به روزی که ما در این سازمان از آن بهره‌مند هستیم بعید می‌دانم که 176 نفر تا پایان هفته شناسایی نشوند و درصد بسیار پایینی وجود دارد که جانباخته‌ای از میان نمونه‌ها پیدا نشود. از این رو تمام تلاش ما علاوه بر سرعت، دقتی است که درصد خطا را در تحقق این امر مهم به صفر برسانیم.

فروزش مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران هم دراین باره بیان کرد: فرآیند تطبیق ۵۰ نفر از جانباختگان ۱۰ صبح روز دوشنبه نهایی شد و با خانواده‌ها هم تماس گرفتیم و اعلام کردیم که از ساعت ۱۲ ظهر دوشنبه به مرکز تحقیقات و آزمایشگاه سازمان پزشکی قانونی واقع در کهریزک مراجعه کنند تا کار تحویل اجساد به خانواده‌ها انجام شود. فقط لازم می‌دانم به این نکته اشاره کنم فقط خانواده‌هایی که با آنها تماس گرفته می‌شود به آن مرکز مراجعه کنند و سایر خانواده‌ها در انتظار تماس ما باشند.

وی همچنین توضیح داد: کیت‌های 24 آلل براساس آخرین تکنولوژی روز دنیا ساخته شده است و امکان خطا و اشتباه را در آزمایش‌های ژنتیک تقریباً به صفر می‌رساند. بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت که این کیت‌ها دقت بسیار زیادی دارند و پس از انجام آزمایش می‌توان بدون تردید هویت اجساد را اثبات کرد که در کیت‌های 16 آلل به این صورت نبود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در خصوص تشخیص هویت اتباع خارجی که مسافر این هواپیما بودند هم اظهار داشت: ظرف ۲۴ ساعت پروفایل دی ان ای ۱۱نفر از جانباختگان اوکراینی به ما تحویل داده شد و پس از آن ما کار تطبیق نمونه‌ها با پروفایل‌های ارسالی را آغاز کردیم و تلاش می‌کنیم تا پایان هفته کار شناسایی اجساد اوکراینی به پایان برسد و اجساد را تحویل آنها بدهیم. البته در این پرواز علاوه بر 11 اوکراینی، ۴ نفر سوئدی، ۲ نفر کانادایی و یک نفر دوتابعیتی(ایرانی - انگلیسی) بودند.

وی درباره تطبیق دی ان ای هم گفت: خانواده‌های جانباختگان و همکاران ناجا با اینترپل در ارتباط هستند تا تطبیق دی ان ای در اسرع وقت انجام شود.

فروزش در پایان در مورد اینکه آیا اصابت موشک باعث آسیب به اجساد شده است نیز تصریح کرد: تجربیات در این حوزه نشان داده که حتی اگر هیچ شلیکی هم به هواپیما نمی‌شد، تفاوتی در وضعیت اجساد به وجود نمی‌آمد. ما بارها شاهد بوده‌ایم که پس از یک سانحه هوایی هم وضعیت اجساد به این صورت بوده است. مثلاً در سانحه هوایی یاسوج هم پیکر جانباختگان آسیب دیده بود بنابراین خانواده‌ها فکر نکنند که اگر اصابتی صورت نمی‌گرفت نیازی به گرفتن آزمایش دی ان ای نبود.

اسامی جانباختگان شناسایی شده به شرح زیر اعلام شد:

1. کیانا قاسمی
2. پگاه صفرپور
3. دانیال قندچی
4. اوین ارسلانی
5. کردیا مولایی
6. هیوا مولایی
7. فراز فلسفی
8. فائزه فلسفی
9. درسا قندچی
10. مایا زیبایی
11. شهرزاد هاشمی
12. محمد مهدی الیاسی
13. محمود عطار
14. مطهره احمدی
15. محسن احمدی
16. سکینه احمدی
17. پونه گرجی
18. مهرداد نقیب لاهوتی
19. پارسا حسن نژاد
20. بهاره حاج اسفندیاری
21. میرمحمد مهدی صادقی
22. آنیسا صادقی
23. حمیدرضا جوادی اصل
24. کیان جوادی اصل
25. پدرام جدیدی
26. نیلوفر رزاقی خمسی
27. اردلان ابن‌الدین حمیدی
28. کامیار ابن‌الدین حمیدی
29. آراد زارعی
30. امیر مرادی
31. الناز نبیئی
32. رحیمه کاتبی
33. الگا کوبیوک
34. سمیرا شبیری
35. محمدامین بیروتی
36. زهرا نقیبی
37. محمدجواد میانجی
38. علی جواهری
39. مهدی تاجیک
40. مهدی رضایی
41. ایمان آقابالی
42. سیاوش غفوری آذر
43. محمد صالحه
44. نسیم رحمانی اصل
45. آزاده کاوه
46. دلارام داداش زاده
47. سارا ممانی
48. رجا امیدبخش
49. سیاوش مقصودلو
50. پریا مقصودلو.ایران 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: