کد خبر: ۲۴۹۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۸ - 2020January 13
ما با همه مشکلات، بودجه‌های کم و تحریم‌ها رشد مقالات داشتیم که افتخاری برای کشور است و ۳۰ درصد کل مقالات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مربوط به ایران است.
شفا آنلاین>سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به جایگاه علمی ایران بین کشورهای اسلامی طی سالیان اخیر گفت: ۲۲ درصد کل تولیدات علمی همه کشورهای اسلامی مربوط به ایران است.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر رضا ملک زاده روز دوشنبه در مراسم بیست و پنجمین جشنواره رازی اظهار داشت: ما با همه مشکلات، بودجه‌های کم و تحریم‌ها رشد مقالات داشتیم که افتخاری برای کشور است و  ۳۰ درصد کل مقالات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مربوط به ایران است.

وی ادامه داد: رتبه ما در تعداد مقالات و استنادات در سال ۲۰۱۸ در کل علم شانزدهم بودیم و در پزشکی بالینی هم این رتبه را به دست آوردیم.

ملک زاده افزود: در داروسازی در استنادات توانستیم جز هفت کشور برتر دنیا شویم و از برخی کشورهای اروپایی بالاتر هستیم.

وی ادامه داد: ما توانستیم به جدیدترین داروهای دنیا دسترسی پیدا کنیم و با قیمت بسیار ارزان در داروخانه های کشور به همت گروه داروسازی کشور داشته باشیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: ما فقط ۱۲ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را داریم ولی ۳۰ درصد تولیدات علمی در رشته پزشکی بوده است.

وی در ادامه گفت: در سال ۲۰۱۹ ما رتبه ۱۵ جهانی را بدست آوردیم و یک رتبه وضع مان بهتر شده است.

ملک زاده تاکید کرد: ما توانستیم بهترین مقالات را  در بهترین مجلات دنیا منتشر کنیم که افتخاری برای کشور است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۷۰ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی در کشور داریم و بیش از ۷۰۰ مرکز تحقیقات علوم پزشکی در کشور وجود دارند، گفت: ما در آموزش، پژوهش، نوآوری، فناوری، کارآفرینی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تلاش می‌کنیم و توانستیم در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی با نظام بی‌نظیر شبکه‌ها و خانه‌های بهداشت، تقریبا تمام شاخص‌های بهداشتی را اصلاح کنیم. امید به زندگی را در کشور افزایش دادیم و توانستیم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیر را تقریبا کنترل کنیم.‌

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: بیش از ۴۵ هزار متخصص در این حوزه در سطح کل کشور به عبارتی در همه مناطق کشور، مشغول فعالیت هستند.

وی تا کید کرد که ما به سمت مرجعیت علمی حرکت کردیم و در پنج سال گذشته نزدیک به پنج میلیون مقاله ایرانی در مجلات معتبر بین‌المللی چاپ شده است.

ملک زاده با اشاره به اینکه کشورهای مختلف از این مقالات استفاده کردند، بیان داشت: نزدیک به ۱۱۸ کشور دنیا مقالات ایرانی را دریافت یا استناد کردند.

معاون وزیر بهداشت افزود: نزدیک به ۷۵ هزار استناد از کشورهای مختلف به مقالات محققان ایرانی داشتند که این موضوع یک حرکت جدی به سمت مرجعیت علمی است.

وی به اختصاص کم بودجه‌های تحقیقاتی در کشور اشاره کرد و گفت: بخش ناچیزی از بودجه به تحقیقات اختصاص یافته است. در بهترین شرایط حدود ۳ دهم درصد بودجه صرف علم و فناوری شده و به همین دلیل مسؤولان باید توجه به این موضوع داشته باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: