کد خبر: ۲۴۹۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۳ دی ۱۳۹۸ - 2020January 13
نهادهای مجری قانون و نظارت بر فعالیت های درمانی این کشور از افزایش پدیده پیوند غیرقانونی اعضای بدن در شهرهای مختلف و فعالیت قاچاقچیان برای تجارت غیرقانونی آن خبر دادند
شف آنلاین>سلامت>پیوند غیرقانونی اعضای بدن در پاکستان و قاچاق آن موضوعی است که طی ماه های اخیر از سوی رسانه های این کشور گزارش شده تا جایی که مسئولان پاکستانی درصدد غلبه بر تجارت غیرقانونی اعضای بدن هستند.

به گزارش شفا آنلاین، نهادهای مجری قانون و نظارت بر فعالیت های درمانی این کشور از افزایش پدیده پیوند غیرقانونی اعضای بدن در شهرهای مختلف و فعالیت قاچاقچیان برای تجارت غیرقانونی آن خبر دادند.

براساس این گزارش، فناوری های موجود در نقاط مرزی از جمله خروجی های زمینی، هوایی و دریایی در پاکستان برای شناسایی محموله هایی که از طریق آن اعضای بدن قاچاق می شود، غیرموثر ثابت شده و اکنون مسئولان پاکستانی به دنبال استفاده از سیستم های جدید بازرسی از جمله سگ های آموزش دیده که اغلب برای یافتن موادمخدر از آن استفاده می شوند، هستند.

مسئولان پاکستانی می گویند: عوامل دخیل در قاچاق اعضای انسان روش های مختلفی را برای انتقال آن به کشورها به کار می گیرند که سیستم های نظارت و بازرسی این کشور نتوانسته تاکنون جلوی آن را بگیرد.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس» نوشت: قاچاقچیان، اعضای بدن را از پاکستان بیشتر به کشورهای حاشیه خلیج فارس، اروپا و حتی آمریکا منتقل می کنند. گفته می شود عوامل قاچاق، فروشندگان اعضای بدن خود را به مراکز پنهایی برده و سپس با فراهم کردن سفر این افراد به کشورهای مذکور آنان را به آنجا منتقل کرده و سپس فرآیند فروش اعضا را به خریداران انجام می شد و همزمان مبلغ مورد نظر را به اعضای خانواده فرد فروشنده در پاکستان پرداخت می کردند و پس از بهبودی وضعیت صاحبان اعضای بدن، آنان به پاکستان بازگردانده می شدند.

با این حال رسانه های پاکستان می گویند که قاچاقچیان اعضای بدن به جای اعزام فروشندگان به خارج کشور، اکنون در داخل کشور عضو بدن را فرد فروشنده دریافت کرده و سپس به صورت قاچاق از طریق مسیرهای زمینی و هوایی به کشورهای خریدار ارسال می کنند.

نهادهای پاکستانی اکنون برای جلوگیری از این فعالیت غیرقانونی به دنبال استفاده از سگ های آموزش دیده در مرزها و نصب سیستم های بازرسی بار و وسایل مسافران در مرزهای زمینی، هوایی و دریایی هستند.

قرار است به زودی ستاد ویژه ای در پاکستان با حضور چند نهاد مجری قانون با هدف شناسایی قاچاقچیان اعضای بدن و جلوگیری از انتقال آن به خارج کشور تشکیل شود.

روزنامه پاکستانی «جنگ» اوایل فروردین ماه امسال اعلام کرد: فعالیت فروش اعضای بدن و انتقال غیرقانونی آن به خارج افزایش یافته است. در این گزارش آمده است که چین، هند، پاکستان، کوزوو و فیلیپین در صدر کشورهای قاچاق اعضای بدن قرار دارند.

این روزنامه نوشت: کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، کانادا، استرالیا  و انگلیس مشتریان ثابت خرید اعضای بدن از کشورهای در حال توسعه مانند پاکستان و هند هستند.

دکتر «سعید اختر» مدیر موسسه پیوند کلیه و کبد در پاکستان می گوید: فعالیت فروش کلیه و تجارت غیرقانونی آن در پاکستان از سال ۲۰۱۰ به بعد افزایش یافت و به رغم قوانین سخت و مجازات برای این قبیل فعالیت های مخرب، کار موثری برای جلوگیری از آن انجام نشده است.
منابع خبری پاکستان می گویند: فروش غیرقانونی اعضای بدن در نتیجه افزایش فقر در کشور بیشتر شده و جدای از تلفات جانی، پدیده قاچاق انسان نیز با هدف معامله اعضای بدن در آن سوی مرزھا، نیز بیشتر شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: