کد خبر: ۲۴۹۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۲ - ۱۷ دی ۱۳۹۸ - 2020January 07
کیست دندانی، بافت نرم و یا کیسه پر از مایع هست که معمولا در اطراف دندان، استخوان فک و بافت نرم لثه و انتهای ریشه دندان شکل می گیره و با نام کیست دندان شناخته شده است
شفاآنلاین>سلامت>سلامت دهان و دندان ها یکی از مواردی هست که تمام افراد باید به اون توجه داشته باشند و در کنار تمام مراقبت هایی که برای حفظ سلامت دهان و دندان خود دارند، اطلاعات خودشون رو در رابطه با مشکلات و بیماری هایی که ممکنه برای دندان، فک و دهان ایجاد بشه هم افزایش دهند تا در صورت بروز این مشکلات، بتونن به بهترین شکل ممکن این مشکلات رو برطرف کرده و از روش درمانی مناسبی برای ان استفاده کنند.

به گزارش شفاآنلاین، کیست دندان (Dental cysts) یا کیست فک (Jaw cysts)، ضایعات و بافت های کیسه ای شکل تقریبا کمیابی هست که در اطراف استخوان فک و یا بافت نرم اطراف دندان و ریشه دندان رشد می کنند. این کیست ها می توانند در اندازه و شدت آن متفاوت بوده و انواع مختلفی داشته باشند.

 این کیست های دندانی معمولا غیر سرطانی و خوش خیم هستند اما میتوانند تهاجمی بوده و به استخوان فک و بافت اطراف دهان حمله کرده و باعث ایجاد آسیب و جا به جایی در دندان ها شوند و یا باعث ایجاد عفونت در دندان ها شوند.

در این بخش با ما همراه باشید و اطلاعات مفیدی در رابطه با کیست دندان، نشانه های کیست دندان و روش های درمانی برای کیست دندان کسب کنید.

کیست دندانی چیست؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، کیست دندانی، بافت نرم و یا کیسه پر از مایع هست که معمولا در اطراف دندان، استخوان<bone> فک و بافت نرم لثه و انتهای ریشه دندان شکل می گیره و با نام کیست دندان شناخته شده است. کیست ها در واقع، واکنش بدن به یک وضعیت هستند و معمولا رشد بسیار آهسته ای دارند و ممکنه استریل و یا آلوده باشند.

چرا کیست دندان ایجاد می شود؟

کیست دندان میتوانند در نوک ریشه دندان های فرسوده و مرده ایجاد شود. علاوه بر این ممکنه کیست دندان در اطراف تاج و حتی ریشه دندان های نهان هم ایجاد شود. کیست دندان معمولا به دلیل وجود عفونت، زخم یا پوسیدگی در دندان هایی که از ان ها استفاده می کنید، ایجاد می شود.

برخی دیگر از کیست های دندانی به دلیل اشتباه در نحوه رشد دندان ها ایجاد می شوند و گاهی نیز ممکنه ایجاد کیست دندان به یک سندرم ژنتیکی مرتبط باشه که این موضوع به ندرت ایجاد میشه. 

به طور کلی، دندان پزشک یا جراح فک و دهان میتونه به بهترین شکل ممکن دلیل ایجاد کیست دندان رو به شما توضیح بده.

آیا ممکن هست بیش از یک کیست دندانی ایجاد شود؟

هر دندان می تواند کیست دندانی ایجاد کند. اما معمولا بیشتر افراد فقط با یک کیست دندانی مواجه می شوند اما ممکنه برخی از افراد به دلیل وضعیت دندان ها و یا به دلیل داشتن یک بیماری ارثی، مستعد ابتلا به چند کیست دندانی باشند.

علائم کیست دندان چگونه است؟

کیست دندانی خیلی کوچک و ریز، ممکنه هیچگونه علائمی به همراه نداشته باشه اما اگر قطر کیست، بزرگتر از 2 سانتی متر باشه، ممکن است متوجه آن شوید. این کیست ها معمولا دارای علائم زیر هستند:

ورم و التهاب
حساسیت دندان
جا به جایی دندان

اگر به دهان خود نگاه کنید ممکن هست متوجه وجود یک برآمدگی کوچک در نزدیکی دندان شوید. اگر کیست دندان باعث ایجاد جا به جایی دندان شود، شکاف و فاصله طبیعی که بین دندان ها وجود داره بیشتر شده و به راحتی متوجه این موضوع خواهید شد.

کیست دندان چگونه تشخیص داد می شود؟

کیست های دندانی کوچک معمولا تا زمانی که از اشعه ایکس مخصوص دندان پزشکی برای عکس برداری از ان مورد استفاده قرار نگیرد، تشخیص داده نمی شوند. اگر دندانپزشک متوجه یک نقطه غیر معمول در پرتو نگاری یا عکس دندان های شما شود، ممکن هست سی تی اسکن (CT scan) یا ام آر آی (MRI)  برای دندان تجویز کند تا نوع کیست رو به طور دقیق شناسایی کنه. 

در برخی موارد اگر اندازه کیست دندان بزرگ باشد، با معاینه ساده توسط دندان پزشک، این کیست تشخیص داده خواهد شد.

کیست دندان چگونه درمان می شود؟

درمان کیست دندان معمولا به محل، نوع و اندازه کیست بستگی دارد. اگر اندازه کیست کوچک باشد، ممکن هست دندانپزشک این کیست را به همراه دندان آسیب دیده، جراحی کرده و آن را از بین ببرد. در موارد دیگر ممکن هست از تکنیکی به نام marsupialization استفاده می کنند.

marsupialization، تکنیکی هست که در اون بر روی کیست دندان برش ایجاد میشه تا بتوانند کیست را تخلیه کنند. پس از تخلیه مایع درون کیست دندان، بخیه هایی به لبه های برش زده می شود تا کیست باز نگه داشته شود. این کار مانع از رشد کیست دیگر در ان محل خواهد شد.

عوارض کیست دندان چیست؟

حتی اگر کیست دندان شما بسیار کوچک باشد و هیچ گونه علائمی برایتان به همراه نداشته باشد، لازم هست این کیست رو درمان و برطرف کنید تا هیچگونه عوارضی به همراه نداشته باشد. یک کیست دندان درمان نشده ممکن هست با عوارضی همچون موارد زیر داشته باشد:

عفونت
ریزش یا افتادن دندان
شکستگی فک
آملوبلاستوما (ameloblastoma)، نوعی تومور خوش خیم فک

تفاوت بین کیست دندان و آبسه دندان چیست؟

آبسه دندان، نوعی عفونت حاد موضعی در اطراف دهان و دندان هست که باید فورا توسط دندان پزشک درمان شود. آبسه دندان معمولا با درد خیلی زیادی همراه هست، باعث ایجاد تورم میشه و حتی بوی نامطبوعی رو هم برای دهان ایجاد میکنه. آبسه دندان ممکنه در داخل و نزدیکی کیست دندان هم ایجاد بشه که تشخیص این مورد از آبسه بسیار سخت خواهد بود.

اما کیست دندان لزوما عفونتی نیست و ممکنه چندین ماه یا چند سال به آرومی و بدون هیچگونه علائمی رشد کنه.

کیست دندان عقل

گاهی اوقات دندان های نهفته و رشد نکرده در انتهای فک مانند دندان عقل، دچار کیست می شوند که معمولا این نوع از کیست با نام کیست فولیکولار معروف هست. به همین دلیل هست که توصیه میشه به طور مرتب دندان های عقل و نهفته رو بررسی کنید و با گرفتن عکس از این دندان ها هم وضعیت دندان های عقل توسط دندانپزشک برری بشه و هم وجود کیست دندان عقل تشخیص داده شود.

کیست های دندان عقل معمولا هیچ نشانه ای به همراه ندارند و فقط در عکس های رادیوگرافی از دندان رویت خواهند شد. این نوع از کیست ها معمولا قابلیت رشد خیلی زیادی دارند و ممکنه باعث ایجاد تورم استخوانی بدون درد در ناحیه اطراف دندان عقل شوند. کیست های بزرگ در دندان عقل هم ممکنه باعث ایجاد ناهماهنگی و عدم تقارن صورت شوند. 

کیست دندان جلو

کیست دندان معمولا در انتهای ریشه دندان ایجاد میشه و این مشکل ممکنه برای دندان های جلو هم ایجاد بشه. گاهی اوقات کیست ایجاد شده در دندان جلو ممکن هست بعد از رشد کردن باعث ایجاد فشار در دندان های مجاور بشه و شکل منظم و مرتب دندان های جلو رو از بین ببره و باعث ایجاد ناهماهنگی در دندان های جلویی شود.

بنابراین اگر احساس کردید دندان های جلو تغییر شکل داده اند و مانند همیشه مرتب و منظم نیستند لازم هست که به دندان پزشک مراجعه کنید و با عکسبرداری از دندان ها دلیل ایجاد این مشکل به طور تخصصی تشخیص داده شود.

کیست دندان روکش شده

کیست دندان ممکن هست در اطراف ریشه دندان عصب کشی شده و دندان روکش شده هم ایجاد بشه. به همین دلیل هست که توصیه میشه به طور مرتب دندان ها را چکاب و بررسی کنید تا از بروز هر گونه مشکل مانند عفونت، آبسه یا کیست دندان در اطراف تمام دندان ها و حتی دندان های روکش شده مطلع شوید و در بهترین زمان ممکن برای درمان این مشکل اقدام نمایید تا با مشکلات بیشتر و جدی تر مواجه نشوید. 

زیرا ممکنه عصب کشی به طور کامل انجام نشده باشه و احتمال ایجاد عفونت در محل دندان و حتی ایجاد کیست در دندان عصب کشی شده و روکش شده زیاد خواهد بود.

آیا کیست دندان خطرناک است؟

شاید شنیدن کیست دندان کمی ترسناک و دلهوره آور باشه، اما به طور کلی کیست دندان ان طور که فکر می کنید، خطرناک نیست. در واقع کیست دندان، نام کلی و اصطلاحی هست که به هر بر امدگی و تورم در انتهای ریشه دندان گفته میشه، در صورتی که ممکنه این برآمدگی فقط یک تورم جزیی باشه و اثری از کیست دندان وجود نداشته باشد.

کیست دندان فقط توسط دندانپزشک متخصص و یا جراح دندان بعد از عکس برداری از دندان ها قابل تشخیص هست. همانطور که قبلا اشاره شد، کیست دندان دردناک نیست و معمولا هیچ علائمی هم به همراه نداره. اما از اونجایی این کیست ها به راحتی میتونن تغییر شکل دهند، و در موارد خیلی نادر ممکنه این تغییر شکل منجر به ایجاد تومور در اطراف و دیوار کیست بشه.

به همین دلیل اگر وجود کیست دندان تشخیص داده شد، خیلی سریع نبست به درمان اون اقدام کنید و این موضوع رو بی اهمیت و دست کم نگیرید.زیبامون

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: