کد خبر: ۲۴۹۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۸ - 2020January 07
چربي شير حاوي ويتامين‌هاي محلول در چربي مثل ويتامين A، کلسترول و اسيدهاي چرب اشباع بوده و مصرف شير کم‌چرب به‌خصوص براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي‌وعروقي، ديابت و افراد چاق به‌جاي شير معمولي توصيه مي‌شود و ويتامين A موجود در چربي شير به رشد کودکان کمک مي‌کند
شفاآنلاین>سلامت>در هر کشوري بسته به نوع کمبودهايي که در مردم وجود دارد، نوع و مقدار ويتامين‌ها يا املاح اضافه شده به شير تعيين مي‌شود، در کشور ما غني‌سازي شير با ويتامين D انجام شده و با مصرف يک ليوان شير غني‌شده با اين ويتامين 30درصد نياز روزانه افراد به اين ويتامين برآورده ميشود.

 شير، صرف‌نظر از منبع توليد، بسته به نسبت اجزاي متشکله از جمله چربي<Fat> و روش‌هاي مختلف فرآوري انواع متفاوتي دارد، پيشرفت‌هاي تکنولوژي موجب شده که انواع بي‌شماري از شير و ترکيبات آن از شيرخام گرفته تا شيرپاستوريزه، شيراستريليزه، شيرخشک و غيره با مقدار متفاوتي از رطوبت، چربي و پروتئين و يا ساير ريزمغذي‌ها در بازارهاي جهاني يافت شود. 

چربي شير حاوي ويتامين‌هاي محلول در چربي مثل ويتامين A، کلسترول و اسيدهاي چرب اشباع بوده و مصرف شير کم‌چرب به‌خصوص براي افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي‌وعروقي، ديابت و افراد چاق به‌جاي شير معمولي توصيه مي‌شود و ويتامين A موجود در چربي شير به رشد کودکان کمک مي‌کند. 

حساسيت به قند شير (لاکتوز) به‌طور طبيعي در برخي از بزرگسالان وجود دارد، اين حساسيت در اثر عدم ترشح آنزيم لاکتوز در روده انسان به‌وجود مي‌آيد و عدم تحمل لاکتوز يا حساسيت به قند شير در اثر عدم هضم لاکتوز و باقيماندن آن در دستگاه گوارش و سپس تخمير توسط باکتري‌هاي روده بزرگ موجب توليد گاز و اسيد در لوله گوارش و بروز عوارض گوارشي مانند دل درد و تهوع مي‌شود.

 اگر فردي دچار اين عارضه است، مي‌تواند از ساير فرآورده‌هاي لبني مثل ماست استفاده کند همچنين اگر شير روزانه و به‌تدريج مصرف شود دستگاه گوارش آنزيم لاکتاز را توليد مي‌کند و تحمل نسبت به شير ايجاد خواهد شد. امروزه با تغيير در فرمولاسيون شير توليد شير کم لاکتوز و ياحتي بدون لاکتوز ميسر شده و شير کم لاکتوز به‌راحتي قابل هضم بوده و براي تمام افراد جامعه مناسب است. 

در اين فرآورده قنــد لاکتــوز بــه قندهاي ساده‌تر تبديل شده و به همين دليل داراي طعم شيرين است.

غني‌سازي شير عبارت است از افزودن يک يا چند ريزمغذي به شير که با هدف مغذي کردن آن براي مصرف توسط گروه‌هاي خاص که در معرض کمبود ريزمغذي‌ها قرار دارند، انجام مي‌شود و غني‌سازي شير با ويتامين‌هاي A و D، ويتامين‌هاي گروه B يا املاح مثل کلسيم و فسفر انجام مي‌شود. شير يک غذاي بسيار فسادپذير است، رطوبت بالا و وجود مواد مغذي در شير آن را به محيط مناسبي براي رشد ميکروب‌ها تبديل کرده است.آرمان ملی 


زهرا عبداللهی 

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: