کد خبر: ۲۴۸۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۸ - 2020January 02
چای كیسه‌ای استانداردهای خاص خود را دارد و استفاده از هرگونه ضایعات چای، رنگ و اسانس غیرطبیعی و طعم‌دهنده مصنوعی تقلب محسوب می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>این روزها چای کیسه ای تبدیل به یکی از کالاهای مصرفی شده است و برخی سوالات متداولی درمورد چای کیسه ای دارند. بد نیست نکاتی را درمورد چای کیسه ای یا همان چای فوري بدانیم!

به گزارش شفاآنلاین، چای فوری خشك نوعی ماده جامد خشك است كه در تماس با آب پراكنده شده و قابلیت انحلال سریع داشته و نیاز به دم كشیدن ندارد. در واقع عصاره برگ‌های تازه چای را در مجاورت با آب استخراج و خشك كرده و به صورت پودری عرضه می‌كنند.

چای كیسه‌ای نوع دیگری است كه از خاكه چای خالص طی عملیات چای‌سازی به‌دست می‌آید و درجه بندی دارد. خاكه چای درجه یك حاصل از برگ‌های جوان و لطیف و غنچه‌ای شكل است كه رنگ سیاهی از آن حاصل می‌شود اما خاكه درجه ۲ نوعی فرآورده جانبی است كه طی عملیات استحصال چای به‌دست می‌آید و رنگ سیاه مایل به خاكستری دارد. 

چای كیسه‌ای استانداردهای خاص خود را دارد و استفاده از هرگونه ضایعات چای، رنگ و اسانس غیرطبیعی و طعم‌دهنده مصنوعی تقلب محسوب می‌شود. یادآوری می‌كنیم استفاده از اسانس طبیعی میوه‌ها، ادویه‌جات، شكوفه‌های خشك شده و گیاهان معطر تایید شده در چای مجاز است.

مشكل اصلی چای كیسه‌ای مربوط به تولیدكنندگان غیرمتعهدی است كه با استفاده از ضایعات چای و به‌كارگیری رنگ،‌اسانس و مواد معطر مصنوعی قصد مخفی كردن معایب محصول را دارند كه متاسفانه كمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

اما و اگرهای كیسه‌های چای …

جنس كاغذ مورد استفاده برای تمام چای‌های كیسه‌ای مطابق با استاندارد از نوع سلولز خالص یا كاغذهای فود گرید با درجه غذایی است و نخ متصل به آن پنبه‌ای یا مخلوطی از پنبه و پلی‌استر بوده و منگنه متصل به نخ چای هم از نوع آلومینیم و بی خطر است، اما بد نیست بدانید بافت كیسه چای به‌منظور خروج بیشتر اسانس و سایر مواد چای به داخل آبجوش متراكم و فشرده نبوده و به همین منظور به آن موادی افزوده می‌شود تا حالتی روغنی و مومی به خود گرفته و در تماس با آب جوش پاره نشود. همچنین برای سفید كردن این كیسه‌ها گاهی از كلر استفاده می‌شود كه می‌تواند سبب تولید تركیبی سرطان‌زا <Carcinogenic>شود. 

فتالات نیز از دیگر تركیبات مضری است كه در این كیسه‌ها مشاهده شده و می‌تواند مانع جذب آهن و منیزیم در بدن شود. احتمالات گفته شده همگی می‌تواند دلیلی بر توصیه به مصرف كمتر این نوع محصول باشد.

اما آیا خرده‌ها و خاكه چای می‌تواند خواص چای را داشته باشد؟ فراموش نكنید كه با كیفیت‌ترین نوع، چای برگی با تكه‌های بزرگ است اما این باور نادرست كه خاكه چای حاصل از ضایعات غیرقابل مصرف و ناسالم است، صحت ندارد و اگر چای كیسه‌ای از نوع درجه یك و باكیفیت و استانداردهای لازم را داشته باشداز نظر تركیباتی نظیر آنتی‌اكسیدان و كافئین تا حدودی با چای برگی برابری می‌كند. 

برخی كارشناسان بر این باورند كه چای كیسه‌ای به‌دلیل دارا بودن اگزالات و بالا بردن اسید‌اوریك سبب تشدید بیماری نقرس و سنگ كلیه شده و باید با احتیاط مصرف شود.نوش آنلاین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: